Svårt att uttala sig när man inte sett just denna ryggsäck på just din rygg, men "på känn" efter dina beskrivningar tror jag som smux: du kanske tvingas balansera säcken med omedvetet, konstant spända ryggmuskler. Men det behöver inte bero på felpackning, ryggsvaghet eller för tung last, utan helt enkelt på att säcken faktiskt inte passar dig.
Abisko har ett ganska enkelt bärsystem, dessutom utpräglat rakt i ryggen (titta på den i "profil" så förstår du vad jag menar). Därmed ställer den sig inte, till skillnad från (välgjorda) mer s-formade säckar, balanserat av sig själv på bärarens ryggslut - särskilt inte, om bäraren inte har mycket till naturlig svank, kombinerad med hyfsat rakt övre ryggparti. Man måste då dra ihop ryggmusklerna, för att säcken inte skall glida neråt och belasta axlarna, och/eller "falla ifrån" ryggen bakåt.
I höstas fick jag själv göra denna för mig helt nya och oväntade erfarenhet, trots att det bara låg 7 kg last i min ryggsäck! Det vankades lite mer vertikala aktiviteter, så i min iver att skava vikt skaffade jag en
minimalistisk klättersäck på 400g... och fick kämpa med en smärtsam muskelspänning nedanför skulderbladen, när min kropp omedvetet ville hålla säcken på plats.
Fick ihop det till slut tack vare min väl grundlagda kroppsmedvetenhet och (annars...) extremt problemfria (svankiga+raka) rygg. Men då fick jag packa så, att innehållet i den mjuka säcken bildade en s-formad korv
.
Summa summarum: det är aldrig fel med starka ryggmuskler, men det behöver inte alls vara ditt "fel", om just Abisko inte funkar för dig. Ta hem fler modeller på öppet köp och testa hemma med full last, om du fortfarande kan lämna tillbaka/byta. Välj i så fall bland de mer formstabila och s-formade modellerna, där du känner att du kan bära och balansera hela säcken på svankryggen. För mig fungerar t ex Osprey Exos eller Lowe Alpine Attack (som har bättre kraftöverföring mellan bärram och höftbälte, men är något rakare i ryggen).