outhärdlig odör!!!!

Bakterier

Vissa bakterier dör av kyla, andra går in i dvala. De som går in i dvala gör inte detta så snabbt så viss mängd dör. Om man kyler ned skorna snabbt och sedan efter ett tag hetter upp dom igen i t.ex. tvättmaskin för att slutligen frysa dem dör de flesta. (De går i dvala, vaknar vid värme o börjar föröka sig men dör då du fryser ned dom på slutet.)

Efter ännu ett långt löppass måste jag erkänna att mina strumpor faktiskt inte luktar "acceptabelt illa" längre, utan har avancerat till "outhärdligt illa". Har tvättat i 60, har tvättat i 95, har fryst dem, men utan gott resultat. Jag kan inte gärna byta ut ett par bra löparskor pga att de också börjat stinka.

Tidigare har jag provat någon antibakteriell spray, men effekten var sisådär, och jag är tveksam till "skonsamma" antibakteriella medel, eftersom det är svårt att få tillräcklig koncentration på rätt ställe etc etc. Då tycker jag bättre om en enkelbehandling med något riktigt giftigt, typ klorin. Hittade detta tips för klätterskor:
-PaTRiC-; sa:
en 10% klorinlösning funkar jäkligt bra osså!!
Så till min fråga: Är det någon därute som har testat någon riktig dunderkur mot sina stinkande strumpor/underställ/whatnot, exempelvis klorinlösning? Oavsett svar så kommer mina strumpor snart att få bada i detta, och sen återkommer jag om resultatet. Har för mig att det finns fler med stinkande syntetkläder på utsidan...

Jag hällde Klorin i ett par klätterskor och körde dem i tvättmaskinen.

Jag tyckte att de luktade illa fast med en touch av Klorin efter det.
De skorna var inte så illa däran innan, men de blev bara marginellt bättre med klorinet och luktade som sagt äcklig klorin efter behandlingen. Klor kan ju faktiskt lukta lite rent ibland men det tyckte jag inte i det här fallet. Sprayade också med nån slags deo, men det blev inte heller bättre; snarare en giftig cocktail av "naturliga luktämnen", klorin och konstig parfym...

Strykarräven; sa:
...
-PaTRiC-; sa:
en 10% klorinlösning funkar jäkligt bra osså!!
Så till min fråga: Är det någon därute som har testat någon riktig dunderkur mot sina stinkande strumpor/underställ/whatnot, exempelvis klorinlösning?...

Klorin + maskintvätt i 30 grader funkar varje gång. Skorna måste ligga ett par timmar i klorinlösningen för att lukten ska försvinna. Häll inte i för mycket klorin. Skorna luktar då klorin även efter tvätt. Dessutom kan de blekas. Några procent brukar räcka.

Vad händer om man kör skor/kläder i microvågsugnen? Borde ju mörda bakterierna om de har vattenmolekyler i sig.. Fast man vill ju inte smälta klätterskor eller dyra kläder.. Skinn och bomull borde vara lugnt, men gummi och nylon?.. Nån som vågar prova?

PS. jag tror jag slänger in en svettig socka hemma ikväll, nyfiken.. DS.

Kul diskussion!

Hej!
Måste bara tacka alla för den fantastiska underhålningen...det här är den roligaste tråden på länge men ändå seriös! :)
Har inga egna tips att ge men tar tacksamt emot allt ni skriver. Skriv gärna in resultaten av era experiment!
/eric

Mina Anasazi luktar inte längre!

Jag har testat massa grejor før att døda stanken i mina klätterskor, men inget hjälpte (5.10 Anasazi, økænd stinkare). Tiils jag gjorde såhär.

Skorna lades i en hink med ljummet vatten och tvättmedel (Skona eller nåt). Efter ett dygn hade inget hänt, jag skrubbade dom lite och la tillbaka dom i hinken. Efter två dygn var vattnet pløtsligt svart! Lite orolig fiskade jag upp dojorna, dom såg OK ut. I med nytt vatten o tvættmedel och så fick dom ligga ett dygn till. Sen skølde jag dom noga. Har klättrat 5-6 ggr med dom sen dess, dom är fortfarande fräsha!

OBS! Gör inte såhär med läderskor! Anasazi är helt vegan-anpassade.

jag glömde mina neopren skor vid ett av dyken på zenobia vilket resulterade i att jag dök med mina gymnastik skor. inga problem med själva dyket i sig men när skorna torkade så dels var de ganska insaltade och dels så efter några dagar så började de lukta mer än jag någonsin har luktat några skor över huvudtaget.

en dubbelkörning i tvättmaskinen gjorde så att de faktiskt var ok efteråt.
så jag röstar på tvättmaskin...

/Torbjörn

hobbes; sa:
en dubbelkörning i tvättmaskinen gjorde så att de faktiskt var ok efteråt.
så jag röstar på tvättmaskin...
/Torbjörn
Tvättmaskin funkar tillfälligt till skor, antar att en hel del av bakterierna dör eller sköljs bort, men för mina strumpor är det långtifrån tillräckligt, inte ens i 95 grader.

Mikrougn låter intressant, men jag har något minne av att det inte ska vara tillräckligt, annars kunde man enkelt mikrovågsavdöda smittämnen på t ex operationsinstrument mm, vilket man inte gör. Bakteriesporer t ex innehåller sgs inget vatten och påverkas därför inte. Däremot kan man torka t ex våta stövlar i mikron. Inte att rekommendera om man har stålgelänk i sulan...

Nä inte micron

Microvågsugnen går fetbort. Testade en svettig strumpa först och den rök lite men såg oskadd ut. Så då la jag in en klättersko en knapp minut, som iofs inte luktade så farligt. Dålig idé, tror gummit har en tendens att smälta för det blev en stor bubbla framme vid tån som var svår att få bort.. Var nära att totalsabba dem, haha.. Allt för vetenskapen..

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg