Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
outhärdlig odör!!!!
- Trådstartare AnniePalstam
- Start datum
tack för tipsen!
tack för alla tips! de två bakteriehärdarna av gummi ligger nu i en MYCKET väl försluten påse i frysen! vi får se hur det funkar....
Nix, skorna är av märket boreal.. så det kan jag inte skylla på tyvärr
jag ska hålla er uppdaterade angående resultatet av detta experiment!
tack för alla tips! de två bakteriehärdarna av gummi ligger nu i en MYCKET väl försluten påse i frysen! vi får se hur det funkar....
Nix, skorna är av märket boreal.. så det kan jag inte skylla på tyvärr
jag ska hålla er uppdaterade angående resultatet av detta experiment!
Nu är det testat!
Halloj! Nu har jag testat det hetaste tipset ni hade, nämligen att frysa ner bakteriehärden. Det fungerade helt underbart bra just efteråt... men det räckte med att jag klättrade med dem en gång, så verkade det som om odlingen började blomstra igen... så nu stinker de lika förj-ligt igen... får ha det som rutin att frysa in dem efter varje pass!
som tur är har de slitits sönder i tån, så jag har ett legitimt skäl att köpa ett par nya!
Någon som har tips om "luktfria" dojjor till bra pris?????
tack för alla era tips!
Annie
Halloj! Nu har jag testat det hetaste tipset ni hade, nämligen att frysa ner bakteriehärden. Det fungerade helt underbart bra just efteråt... men det räckte med att jag klättrade med dem en gång, så verkade det som om odlingen började blomstra igen... så nu stinker de lika förj-ligt igen... får ha det som rutin att frysa in dem efter varje pass!
som tur är har de slitits sönder i tån, så jag har ett legitimt skäl att köpa ett par nya!
Någon som har tips om "luktfria" dojjor till bra pris?????
tack för alla era tips!
Annie
Då kanske jag hade rätt ändå i mitt tidigare inlägg, dvs att kyla endast gör bakterier inaktiva. Det borde finnas något antibakteriellt medel man kan använda. Undrar hur antibakteriellt diskmedel funkar? Eller är det inte starkt nog?
Re: Har inte provat det själv men...
Lundhags säljer Nikwax-produkter
http://www.lundhags.se
Hans
Johan R; sa:det skall vara bra enligt en tidigare tråd på samma ämne. och vad är det då som skall vara så bra - jo, "Nikwax footwear cleaning gel". Och nej, jag har ingen aning om vad det kostar eller var jag får tag i det. Men namnet står på en sån där gul lapp på datorn bland de övriga att-inhandla-sakerna.
Lundhags säljer Nikwax-produkter
http://www.lundhags.se
Hans
Hej alla exprimentlystna.
Jag är möbelrestaurerare och när jag åtgärdar möbler som har stått på ladugårdar och svinstior (där det vanligtvis luktar Peck-Arne) bukar jag doppa bomullstussar i ätticksprit och ställa på ett fat i lådorna. Kanske funkar för välanvända klättertoflor efter rengörning.
Jag är möbelrestaurerare och när jag åtgärdar möbler som har stått på ladugårdar och svinstior (där det vanligtvis luktar Peck-Arne) bukar jag doppa bomullstussar i ätticksprit och ställa på ett fat i lådorna. Kanske funkar för välanvända klättertoflor efter rengörning.
Det funkar utmärkt att köra skorna i tvättmaskinen, lovar på heder och samvete, och de luktar så gott efteråt. Kör mina regelbundet efter det att de börjat lukta. Dessutom blir gummit alldeles rent och klibbigt igen
30-40 grader, inte mer.
(Känner någon som faktiskt även använder sköljmedel till och med, men där går gränsen för mig, använder bara vanligt tvättmedel)
/Lotta
30-40 grader, inte mer.
(Känner någon som faktiskt även använder sköljmedel till och med, men där går gränsen för mig, använder bara vanligt tvättmedel)
/Lotta
Kloramin eller virkon
Humm, jag jobbade på ett ställe där man gick omkring i fiskslamsor mest hela dagen. Mina stackars sandaler luktade därefter.
Nu vet inte jag hur nyttigt det är, men testa att köpa kloramin (apoteket??) och låt skorna ligga i en lösning av det och vatten över natten (HA, spontanrim )
Skorna luktar lite angenäm simbassäng åtminstone en vecka. Glöm dock inte att skölja dem ordentligt, kloramin tillsammans med organiskt material ger upphov till div cancerogena gaser om jag inte missminner mig...
En annan lösning är att besöka en bonde eller ett sjukjus och fråga om du får låna lite Virkon, dödar ALLT, men som sagt, båda dessa saker är tunga artilleriet så var försiktig.
/Daniel
Humm, jag jobbade på ett ställe där man gick omkring i fiskslamsor mest hela dagen. Mina stackars sandaler luktade därefter.
Nu vet inte jag hur nyttigt det är, men testa att köpa kloramin (apoteket??) och låt skorna ligga i en lösning av det och vatten över natten (HA, spontanrim )
Skorna luktar lite angenäm simbassäng åtminstone en vecka. Glöm dock inte att skölja dem ordentligt, kloramin tillsammans med organiskt material ger upphov till div cancerogena gaser om jag inte missminner mig...
En annan lösning är att besöka en bonde eller ett sjukjus och fråga om du får låna lite Virkon, dödar ALLT, men som sagt, båda dessa saker är tunga artilleriet så var försiktig.
/Daniel
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg