Funderade lite mer…
Ett batteri med så hög kapacitet att man kan ladda en mobiltelefon, GPS, ficklampa, rakapparat + eventuellt många fler andra batteridrivna tillbehör.
Jag ser alltså ett batteri, kanske rörformat , 8 cm högt och ca 3 cm diameter.
Detta batteri skall vara så kopplat att jag kan ta ut olika strömstyrkor ur det. Det skall kunna driva lysdioder i en ficklampa, en rakapparat, glödtändare, radio, Ipod + andra apparater som kan skruvas på batteriet i dess ena ända, eller genom att ansluta kablar.
Till batteriet kan man alltså ansluta olika, valfria, tillbehör som skruvas på batteriet, (eller fästs på annat sätt om man inte vill ha skruvfäste).
En av de tillbehör som skall kunna skruvas på är olika laddningstillbehör. Laddningstillbehören skall vara flera olika. Man skall kunna ladda batteriet från elnätet, både 110 volt och 240 volt. Man skall kunna ladda med vindkraft i form av en propeller samt genom solenergi, alltså solceller.
Genom ett sådant batteri, med ett stort antal olika, valfria, tillbehör skapas ett system av tillbehör som samtliga drivs av ett och samma batteri som alltså är den del som är centrum i hela systemet.
Därför är det viktigt att batteriet är kraftigt och mycket väl genomtänkt med anslutningsmöjligheter av olika slag som gärna skall kunna kombineras, t.ex att ha en lampa lysande i ett tält och samtidigt kunna lyssna på radio / Ipod.
Anslutningskraven - samt möjligheten att ta ut just den strömstyrka jag behöver av batteriet ser jag som viktiga funktioner. Batteriet är ju själva hjärtat i hela systemet.
Jag tror att ett sådant batteri med alla sina olika tillbehör, kan bli en bra produkt inom många olika användningsområden. Tillbehören bestämmer ju användningsområdena ganska mycket – ju fler tillbehör, ju fler saker batteriet kan driva, ju fler användningsområden.
Thomas