Här kommer mitt förslag, och och det är något helt annat än rakhyvelprojektet.
Jag skulle vilja ha ett verktyg/sak/pryttel/grej som är en kombination av ett magnesiumeldstål, nödbloss, fosforgranat, braständare.
Alltså en liten pryttel, ungefär som en nyare Nokia i storlek.
Denna pryttel skall användas i nödlägen om man behöver få igång en eld snabbt och säkert i nödlägen och gärna med en hand (plus tänder).
Funktion: Efter att prytteln aktiverats genom drag/vridning/sprint/slag börjar den att brinna extremt hett (kanske magnesium) och i ungefär en minut. Den skall fungera som nödtändhjälp för att få eld på den där brasan i regnet eller vad det nu är.
En variant skulle kunna vara en Solstickans braständare i kombination med de mystiska magnesiumtabletterna som Televerket använde förr för att få värme i de bärbara lödkolvarna. De tabletterna brann rakt igenom metall (någon hade testat och fick ett runt hål i diskbänken).
Eventuellt skulle denna sats kunna förvaras i en burk i storlek som en pisseprovsburk (vanlig 135-filmburk, fast högre och skruvkork. Man osäkrar genom att skruva av korken (detta kan göras med tänderna). Efter att locket skruvats loss så hänger det i en tråd. När man sedan drar hårt i locket så tänds en "försats" så att man har ungefär tio sekunder att lägga ifrån sig burken. Sedan tänds huvudsatsen och det blir varmt så in i h-e så att allt tar eld.
Exempel på användningsområde: Du kör fast med skotern i skogen och det regnar. Lägg en tändsats på en stubbe och den tar eld. Du är skadad och behöver värme. Lägg tändsatsen på en stock eller i en hög pinnar så brinner allt.
Enklare variant: tio centimeter långa nödbloss (sådana man har på vägen) som tändanordning.
Kanske Hammargrens kan hjälpa till med det. Det finns ju långa sådana, varför inte göra korta?
Verktyg i övrigt:
Ett fodral till Fällkniven F1/S1/A1/H1 som är en modifiering av det Zytel-fodral som finns idag, men med fäste för ett eldstål (scoutvarianten eller Jukkastickan) frampå. (ungefär där slipstenen sitter på de beryktade "Ramboknivarna").
Lycka till med idéerna. Själv har jag ett überstort projekt på gång. Det lär inte bli något av... om ingen sitter på en miljard eller så. Min idé är att bredda Stenebyälven mellan Billingsfors och sjön Iväg. Sedan en sluss mellan Iväg och Grann. Därefter någon sluss mellan Grann och Vångsjön. Som avslutning en kanal mellan Vångsjön och Lilla Le.
Genom Lilla Le sker framdrivningen av båtar med hästar, batteridrivna "bogserbåtar" eller linbana.
Mellan Lilla och Stora Le byggs sedan en kanal (i dalen vid vårdcentralen) och utmynnar i något som liknar Falkirk Wheel vid gästhamnen i Stora Lee.
Varför nu detta? Jo för då kommer folk att dels komma dit för att se det tekniska vidundret, dels kan båtturisterna åka "runt" Dalsland.