Otrolig landformation!

det var ju en bra grej, den där blomman. Dessutom tre i en grej. Det var ju både nyttig, vacker och rolig för barnen. Det allra bästa med filmen var musiken! Ska försöka ladda ner den. synd att vintern har kommit så jag måste vänta med att använda min blomma, fast kan ju iofs spola isbana...

jag prövade att göra cirklar i Excel...
o de två olika fallen.
Det var ingen skillnad i totalytan!
Visst sparar man plats med det gäller tre-dimensionella lager av tex kanonkulor o frukt.

när det gäller bikupan är de väl främst en hållfasthetsmässig aspekt som har lett fram till deras konstruktion?

Då har du räknat fel. Pröva en så enkel sak som att mäta omkretsen på en omskriven kvadrat respektive sexhörning runt samma cirkel så får du se. Ett annat sätt att tänka sig att det sparar yta är om du ser på en tre-hörning och en femhundra-hörning, det blir mycket mindre speill runt femhundrahörningen. Fler hörn = mindre spill. Nu är det endast (liksidiga) tre- fyr- och sexhörningar som kan placeras ihop i ett sammanhängande mönster, alltså är sexhörningarna effektivast.

En cirkel med radien 1, godtycklig enhet, har arean Pi*r^2, dvs Pi gånger radien i kvadrat. Dvs 3.14, med tre siffrors nogranhet.

Den omskrivna kvadraten är 2*r^2, dvs 4.

Den omskriva sexhörningen är lika med sex liksidiga trianglar, där arean av varje är r^2/(roten ur tre), dvs ungefär 3.46.

Altså ligger sexhörningen närmare cirkeln än kvadraten.

Bin är inte dumma. Antagligen inte lantbrukare heller...

Om man packar cirklar som en bikaka på en gissningsvis fyrkantig åker så blir det rätt mycket halvcirklar längs kanterna. Man kan ju tänka sig den där bevattningsgrejen gå fram och tillbaka men jag antar att de bara går runt. Då blir det ändå omöjligt att utnyttja utrymmmet.

Tomtgränsproblematik?

bananmannen; sa:
Det kan säkerligen finnas praktiska skäl till varför de gör så, men rent matematiskt så vinner man yta med bikakemodellen.
Kan det vara så enkelt att marken är utstakad i rektangulär form? Jag tror inte Lantmäteriet (ellervaddetnuheter i USA) tycker om runda tomtgränser.

bananmannen; sa:
Det kan säkerligen finnas praktiska skäl till varför de gör så, men rent matematiskt så vinner man yta med bikakemodellen.

När man "rent matematiskt" kommer fram till saker som skiljer sig mycket från verkligheten är det för att man har misslyckats med sin matematiska modell, och inte räknat saker som räknas.
Och då har man gjort fel - rent matematisk. ;)

center.gif

visar att på en stor åker med sidan "10 cirklar" får man in 105 i stället för 100 cirklar, men på en mindre "3 cirklar" (orange fyrkant) får man bara in 8 i stället för 9.

(Jo, jag kanske förmodas arbeta nu, men...)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg