Jag har i tjänst besökt Udtja, spännande område! Om det var mer otillgängliga områden och lite människor per ytenhet man är ute efter, skulle jag själv nog valt att besöka t ex Pessinki. Hela området som inramas av typ Karesuando, Ö. Soppero, Lannavaara, Lainio och vägen Muodoslompolo - Karesuando, är ju väldigt folktomt, så skulle jag söka "folktomhetspoolen", så är det en av de hetare kandidaterna. Även i området norr om Kurravaara upp mot Råstojaure lär man få gå länge för att stöta på fjällturister.Om vi pratar rent ottillgängligast för besökare så lär Udtja naturreservat slå Sarek, eftersom allmänheten inte får vistas där utan bara Försvarsmakten/FMV och berörda samebyar. Finns nog en hel del andra liknande platser också, men de är väl inte jätteintressanta för utsidans otillgänglighetspolsbesökande (men kanske för främmande makt).
Sen tycker jag att en del av tjusningen med Badjelánnda och Sarek är att det inte bara är natur, utan även ett kulturområde sedan mer än tusen år. Något som också är ett av fundamenten för bildandet av UNESCO-världsarvet. Det innebär ju också att området inte kommer genomgå en liknande utveckling som t ex Kebnekaise.