Kommentarer om Osprey
dextro; sa:
Är i köptagen för en rejäl ryggsäck och valet står mellan Osprey Crescent 85 (tydligen ganska ny modell) eller Arcteryx Bora 80 ("nya" Boran). Någon som har synpunkter på ryggsäckarna?
Jag äger en Osprey Crescent 70, köpte den ifjol och har använt den i minst 11 dagar och ska använda det ytterligare nu till Kristi himmelfärdshelgen och till Sarekvandring i sommaren.
Både Bora och Osprey är bra, frågan är om vilket bärsystem passar dig och hur du gillar volymen och designen. Både märken tillverkas i samma fabrik i Vietnam och av samma sypersonal så kvalité är bra på bådadera. Så vad som kan skilja dem åt är konstruktions- och designlösningar. Jag har tänkt att skriva en recension av Osprey Crescent till hösten. Vill inte skriva om den efter en tur utan att ha använt den i flera turer. Vad gäller kvalite på designen får jag återkomma om några år. Men än så länge ser det bra ut.
När du ska prova Osprey, finns höftbältet, bärremmar och längden i 3 olika strl. Det finns en gul mätplatta som kollar vilken strl som du ska ha på varje del. Trots jag är lång så har jag medium på både höftbältet och längden. När du bestämt dig och köper säcken, då värmer man höftbältet i en speciallåda från Osprey i 10 min. Därefter tar man på sig höftbältet i 10 min så det formar efter ens höften.
Jag tror jag kan förklara de konstiga viktangivningar mellan de 2 volymen eftersom jag skulle välja nån av dessa ifjol inför köpet. Det som skiljer är mer mängd tyg på övre delen av ryggsäcken, på sidan och vid öppningen. Det ser du när du har två tomma säckar av olika volym samtidigt. Jag jämförde dem och det var lite skillnad.
Trots det, så valde jag 70 och kompletterade med daylite-säcken som är på 13 liter, bra till dagtur inne i fjällen eller vid resan. Det är inga problem att surra fast prylar på säcken. Men köp inte för stor, för dess svaga punkt är det är svårt att dra ihop remmarna när packningen minskar under vandringen om du har större volym än vad du egentligen behöver. Annars är det lätt att packa och hantera remmar på säcken. Med Crescent 70 med Daylite-säcken (13 l) skulle jag klara en tur på 8-10 dagar.
Jag har vandrat i flera år och har haft otur med dåliga säckar för min del så Osprey är första säcken som jag är riktigt nöjd och kan vandra utan att bli trött i ryggen eller får skavsår på höften (!). Höftbältet är skönt och sitter gjutet på mina höften. I början hade jag 90 liter, sedan skaffade jag en på ca 75 liter. Nu har jag 70 liter.
Jag har bilder på Osprey, när den är överdriven överpackad, inför fjällturen ifjol osv.
Jag tycker du ska prova både Bora och Osprey ordentligt. Osprey bör du testa i nån butik där de har värmelåda och nån kunnig personal. Likaså med Bora för den kan justeras och man kan välja olika strl på 3 delar precis som Osprey. Inte i nån sportaffär med okunniga personal.
Jonas