Osprey/Bora?

Tack för alla svar.

Självklart måste man prova rygssäckarna innan, det antog jag var underförstått. Jag har gått igenom den fasen och tänkte höra med synpunkter ang. hållbarhet generellt, hållbarhet på finesser, saker ni (som äger nämnda säckar) stör er på, onödiga finesser, etc. Saker som man kanske inte tänker på i butiken utan all packning. Tycker båda passade bra (värmde dock inte upp Bioformbältet på Ospreyen, tyckte den satt bra ändå). Hur är det t.ex. med vattentäthet? Jag vet att det kanske är lite mycket begärt av en ryggsäck att vara vattentät, men till t.ex. Lundhags Troja följer det ju med vattenskydd i säcken.

Vad gäller Bora så kan jag säga att "classic" Bora, som är "förra" modellen, tillverkas i Asien (var exakt vet jag inte) för att det blir billigare. Den tillverkades förut, när den var "het", i Kanada. De måste ju kunna konkurrera med andra billigare märken såsom macpac. "Nya" Boran, däremot, tillverkas fortfarande i Kanada. Priset blir därefter. :) Skillnaden i kvalitét är nog en akademisk fråga, den nya är väl snyggare, har påstått vattentäta dragkedjor, och andra småsaker. Att Osprey tillverkas i Vietnam visste jag dock inte, trodde den producerades i Kalifornien. Där ser man.

Jag tror nog ni misstar er angående var Boran sys. Hos Adventura (heter de så fortfarande?) så finns ju som bekant två serier Bora Classic och kort och gott Bora. Bora Classic är den gamla modellen och de som säljs under detta namn är inte en budgetserie utan utgående exemplar.
Vill du ha en helt vattentät ryggsäck ska du satsa på Arc'teryx nya serie AC2. http://www.arcteryx.com/ac2/

dextro; sa:
Hur är det t.ex. med vattentäthet? Jag vet att det kanske är lite mycket begärt av en ryggsäck att vara vattentät, men till t.ex. Lundhags Troja följer det ju med vattenskydd i säcken. Att Osprey tillverkas i Vietnam visste jag dock inte, trodde den producerades i Kalifornien. Där ser man.

Den amerikanska friluftstidningen, Backpacker, hade en lång och intressant artikel om friluftsutrustning som tillverkas i Vietnam. Nästan alla märken tillverkas där inkl. The North face, Marmot, Haglös etcera.

Jag litar aldrig på att en ryggsäck är vattentät, räknar inte med det heller. Det bästa är att ha bra regnskydd som skyddar mot allt, smuts, väta, leran osv.

norpan_; sa:
-PaTRiC-; sa:
norpan_; sa:
-PaTRiC-; sa:
skit i bägge.. kolla in en Berghaus Vulcan, med lite handarbete har du en 80l rygga under 2kg med ett bärsystem som är gjort för militära elitförband.. en rygga av män för män.. ;)

ähhh skit i Berghaus:) Köp en Sacci som tål att köras över av en kolonn T72´or!!

/mattias

jo men sen väger den lika mykke som en T72'a oxå..hehe

Hmmm tänkte inte på det...:)

/mattias

Öhh, pratade vi inte om ryggsäckar för män?? Vem bryr sig om vikten ;)

Till saken, Jag har en Bora 80 av ny modell och den rymmer mycket. Bra mycket mer än den Bergans Rondane 85 jag hade innan. Bora är en bra säck men välj rätt storlek på bärsystem, det går inte att ställa in.
[Ändrat av niben 2006-04-29 kl 02:17]

Re: Kommentarer om Osprey

macpac; sa:
När du ska prova Osprey, finns höftbältet, bärremmar och längden i 3 olika strl. Det finns en gul mätplatta som kollar vilken strl som du ska ha på varje del. Trots jag är lång så har jag medium på både höftbältet och längden. När du bestämt dig och köper säcken, då värmer man höftbältet i en speciallåda från Osprey i 10 min. Därefter tar man på sig höftbältet i 10 min så det formar efter ens höften.

Trodde inte det fanns någon som gjorde det i Sverige. Gjorde du det i söder eller vet du någon i sthlm som gör det?

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Kommentarer om Osprey

crazy; sa:
macpac; sa:
När du ska prova Osprey, finns höftbältet, bärremmar och längden i 3 olika strl. Det finns en gul mätplatta som kollar vilken strl som du ska ha på varje del. Trots jag är lång så har jag medium på både höftbältet och längden. När du bestämt dig och köper säcken, då värmer man höftbältet i en speciallåda från Osprey i 10 min. Därefter tar man på sig höftbältet i 10 min så det formar efter ens höften.

Trodde inte det fanns någon som gjorde det i Sverige. Gjorde du det i söder eller vet du någon i sthlm som gör det?

Utgår från att alla som säljer Osprey gör det. Problem naturligtvis med internet-handlarna. Hägglunds i Luleå gör det annars så varför inte ta en tripp hit upp :)

Re: Re: Kommentarer om Osprey

crazy; sa:

Trots jag bor i Umeå så köpte jag säcken på Outside i Malmö eftersom Utebutiken inte tar in Osprey Crescent. Annars vet jag att Playground i Sthlm har Osprey och lådan också i butiken. De har också den gula mätplattan. Se till att försäljaren är kunnig om Osprey då skall det gå bra.

Re: Re: Re: Kommentarer om Osprey

macpac; sa:
crazy; sa:

Trots jag bor i Umeå så köpte jag säcken på Outside i Malmö eftersom Utebutiken inte tar in Osprey Crescent. Annars vet jag att Playground i Sthlm har Osprey och lådan också i butiken. De har också den gula mätplattan. Se till att försäljaren är kunnig om Osprey då skall det gå bra.

Good. Det var där jag testade säcken. Ingen som mätte min rygg dock. :(

Re: Re: Re: Re: Kommentarer om Osprey

crazy; sa:

Det är egentligen bara 3 storlekar att välja bland. Small, Medium och Large tror jag. Så börja med längden. Sedan ev bärremmmar och slutligen höftbältet. That's all folks!

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Kommentarer om Osprey

crazy; sa:
macpac; sa:
crazy; sa:

Det gjorde de inte på Hägglunds för mig heller utan jag prövade en medium respektive en large rygglängd och valde den som kändes bäst. Innan vi testade så mätte jag rygglängden hemma och enligt det skulle jag ha en large vilket visade sig att det stämde vid provtagningen. Min sambo skulle ha en XS eller S enligt rygglängdsmätningen hemma men vid provningen visade det sig att hon fick välja en medium så mätning i all ära men praktisk testning visade sig stämma bättre. Man kan dock justera rygglängden något eftersom axelremmarna inte sitter fast monterade. Att mäta längden hemma var dock inte så lätt så det kan finnas en viss felmarginal där.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
uabhena Möjlighet att reparera Osprey Transportera 9
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ringnes Osprey Aether 70 Transportera 7
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
LMP Osprey Xenith små storlekar? Transportera 4
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
hannulan Osprey Talon 11 Transportera 3
The Lapp Osprey Kestrel 58 Transportera 6
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
dadoni Osprey Atmos 65 L Transportera 4
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
kungpao Haglöf Sec 65 vs Osprey Aether 70? Transportera 5
pelka Osprey Crescent 90 Transportera 4
Bluesbrother Osprey Aether vs Argon Transportera 25
legba Osprey Kestrel 28 l för tjejer? Transportera 0
helper Osprey Exos Video Transportera 1
joask202 Osprey Elroy? Transportera 2
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
langby Osprey Talon Series Transportera 1
jakerlund Osprey Travel? Transportera 1
bredberg Hållbarhet Osprey Exposure 50 Transportera 5
realout Osprey Aether 70 Transportera 3
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
sunderlux Osprey Crescent Transportera 11
RogerS Nätbutik som säljer Osprey ?? Transportera 4
grodanbolle Osprey Aether! Transportera 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg