Orolig mamma - familjen borta i Sarek

Man är ju inte helt ensam i Sarek under högsäsong. Med tanke på att de är ganska många i sällskapet så bör de inte ha problem att hämta hjälp om det behövs. Dels finns det sannolikt en hel del andra vandrare och dels är närmsta nödtelefon sällan mer än två dar bort.

Hej Irene!

Jag är också mamma till tre ungdomar och förstår din oro mer än väl! Mina söner, som nog är lite äldre än dina och fjällvana, fjällvandrade tidigare i somras och trots att de avklarade de 11 milen på färre dagar än beräknat, så var jag som en osalig ande tills jag hörde av dem första gången.

Det kan natruligtvis ha hänt något som gjort att de tvingats stanna eller ta det mycket lugnt. Det kan vara så enkelt som skavsår - fjällvandrarens värsta fiende! Men att det skulle ha hänt något så att alla fyra är skadade är ytterst otroligt. Om de behöver hjälp så kan säkert minst en av dem hämta den.

Även om Staffan är fjällvan så låter det som att han beräknat tiden i kortaste laget. Kanske brukar han gå ensam eller tillsammans med någon kompis, och har beräknat tiden utifrån det? Det går vanligen MYCKET långsammare när man är flera, och särskilt när de är ungdomar och inte så fjällvana.

Om deras mat är slut så kan de proviantera i någon stuga, så de klarar sig.

Bra att du ringt polisen! Deras efterforskningar är den bästa hjälp du kan få. Även om du hade velat prata med någon erfaren fjällräddare, så hade du inte fått några svar som kunnat skingra din oro, för fjällräddaren kan ju också bara gissa vad som hänt.

Det troliga är att du kommer att höra av familjen om någon dag, kanske redan idag. Oavsett var de befinner sig just nu, är det inget annat du kan göra än att vänta. Nu är ju polisen inkopplad och om de gör bedömningen att fjällräddningen bör sättas in, så gör den det!

Du har väl någon i din närhet som du kan prata med och vara hos medan du väntar?

Hälsningar Elisabet

Det kan natruligtvis ha hänt något som gjort att de tvingats stanna eller ta det mycket lugnt. Det kan vara så enkelt som skavsår - fjällvandrarens värsta fiende! Men att det skulle ha hänt något så att alla fyra är skadade är ytterst otroligt. Om de behöver hjälp så kan säkert minst en av dem hämta den.

Jag tror också att det är osannolikt att de råkat verkligt illa ut, men det behövs ibland ganska lite för att försinka. Jag har heller inte koll på väder och vattenmängder den senaste tiden, det kan lätt orsaka förseningar.

Något man kan tänka på som vandrare är att de nödtelefoner som finns (i Sarek bara en, vid Skarjabron, men annars i alla STF-stugor) får och ska användas för att meddela polisen om förseningar. Så att oroliga anhöriga kan lugnas, och inget onödigt räddningpådrag behöver göras. Men detta var de kanske inte medvetna om?

Hoppas att du får höra av dem snart.

Hälsningar Hans F

Jag är så tacksam för alla svar om tänkbara vägar etc, och skönt att höra det finns fler oroliga mammor som känner igen sig. Nu känns det faktiskt genast lite bättre och det var ju det jag var ute efter när jag registrerade mig på "Utsidan" idag. Jag fick syn på den när jag surfade runt i ämnet.

Jag förstår nu att det troliga är som de flesta säger att de varit för tidsoptimistiska. Jag var betydligt mer orolig för ett par dagar sedan när de inte hörde av sig efter den tid de sagt, då exmaken brukar ha bra koll. Så från att vara sjuk av oro så är den bästa medicinen att skaffa sig lite kunskap och få höra från Er andra rimliga scenarion.

De gjorde en tuff vandring för några år sedan, hade uruselt väder, kunde inte vada över en planerad älv pga för mycket vatten och fick vända och gå tillbaka en dag. Så klart jag förstår att saker kan hända. Men de höll tidsplanen till oss ändå, och dottern var bara 11 år då, men hon är en liten kämpe ändå.

Jag tror också att det är osannolikt att de råkat verkligt illa ut, men det behövs ibland ganska lite för att försinka. Jag har heller inte koll på väder och vattenmängder den senaste tiden, det kan lätt orsaka förseningar.

Något man kan tänka på som vandrare är att de nödtelefoner som finns (i Sarek bara en, vid Skarjabron, men annars i alla STF-stugor) får och ska användas för att meddela polisen om förseningar. Så att oroliga anhöriga kan lugnas, och inget onödigt räddningpådrag behöver göras. Men detta var de kanske inte medvetna om?

Hoppas att du får höra av dem snart.

Hälsningar Hans F

Tack fowwe, Dem är säkert mycket medvetna om att jag är orolig nu eftersom det nu är tre dagar senare än vad de trodde, men det där med att meddela sig via hjälptelefon och meddela förseningar hade jag ingen aning om tidigare och vet inte heller om de har det.

Men man lär sig mycket av det här till en anna gång.

Jag tror du kan vara lugn - ibland tar det som nämnts längre tid pga skavsår eller trötthet samt att tidsplanen som var upplagd kanske var optimistisk med tanke på barnen. Kan också vara så att dom fått ändra färdväg pga ovadbar jokk o.d. - man kan tappa 1-2 dagar bara på en sån sak.
Nu vet jag inte vilket väder det varit men dom kanske har valt att vänta ut en skitvädersdag i tälten och på så sätt förlorat en dag, etc,etc.

Med tanke på att det var 4st i sällskapet så borde någon kunna ta sig nödtelefon om något skulle ha inträffat.

Hej Irene.

Jag gick ur Sarek i förrgår men höll mig i de östra/centrala delarna (Suorva - Guhkkesvagge - Routesvagge - Smaila - Pielavalta - Saltoluokta). Det är mycket folk i Sarek nu men jag träffade inga som passar på din beskrivning. Det har varit och är varmt och torrt här uppe nu så flöden i en del jokkar (glaciär) är höga på eftermiddag/kväll och då väntar man ofta till morgonen därpå med att vada över, det sinkar ju en del.
Vet du om de tänkte gå upp på någon topp? - vädret inbjuder ju till toppturer.

Håller med om att Alkavagge - Smaila - Rapadalen är deras troligaste vägval.

MVH
Jakob

det finns en polis/fd polis som sysslar med fjällräddning här på utsidan, kommer just inte håg vad han heter.. hoppas han dyker hit av sig själv..

Signaturen

är Jokkmokk http://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=23819 Kalle Brösth

Du kan läsa en del av hans inlägg via länken ovan.

Kanske skall du ringa till Saltoluokta, Stora Sjöfallet och Ritsem också för att höra efter om någon sett dina anhöriga. Många Sarekvandrare passerar ut från Sarek dessa vägar.

I och med att vissa vad tydligen varit knepiga kanske de helt lagt om färdvägen?

Har de bil i Kvikkjokk?

Thure

Jag sällar mig till den skara som utgr från att det inte nödvändigtvis har hänt något. Sarek är nyckfullt.

MEN!! Det är definitivt dags att dra igång sökande. Första steget är att kolla med alla stugor och stationer samt att alla som kommer in från fjället ska kunna ge rapporter om de sett dina anhöriga. Här kan foton vara en bra hjälp - se till att det distribueras ut. Turen är nu 3-4 dagar längre än beräknat och även om inget allvarligt har hänt så bör provianten börja sina så det är dags för hjälp.

Förra året var jag och en kompis på vandring i lappland. Vi hade tänkt vara ute i ca 2 veckor. Vi lämnade en väldigt detlajerad färdplan hemma. Under turen gjorde vi en del toppbestigningar och passade då på att ringa/sms:s hem för nere i dalgångarna fanns ingen täckning. Inte ens på fjällvärldens motorväg Kungsleden kan du räkna med täckning och när vi gick mellan Tarfala och Ritsem hade vi ingen täckning. Den vandringen tog 4-5 dagar och vi kunde inte kontakta nära och kära som gjorde att de vart oroliga.

Inne i Sarek gissar jag att man inte har täckning förrutom möjligen uppe på topparna. Du kanske kan kontakta polis/teleoperatör för att se vart de registrerade deras mobiler. (Utgår från att de har mobil med sig) Utifrån det kan man dra slutsatser vilken rutt de tagit och i vilket område man ska fokusera ett ev. eftersök.

Inne i Sarek gissar jag att man inte har täckning förrutom möjligen uppe på topparna. Du kanske kan kontakta polis/teleoperatör för att se vart de registrerade deras mobiler. (Utgår från att de har mobil med sig) Utifrån det kan man dra slutsatser vilken rutt de tagit och i vilket område man ska fokusera ett ev. eftersök.

Kan vara värt att kolla om mobilen. I det inre av Sarek finns ingen täckning, vad jag vet. I vissa utkanter kan det däremot finnas täckning, bl a tror jag att det går att ringa från Skierffe. Men om man vet (eller märker) att det inte är täckning under vandringen så stänger man troligen av telefonen för att spara batteri. Och sedan är det nog svårt att gissa var man har täckning nästa gång.

Mellan Aktse och Kvikkjokk tror jag att täckningen också är noll.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg