Orolig mamma - familjen borta i Sarek

Hej!

Jag kom från Sarek i förrgår, gick Saltoloukta- Aktse-Rapadalen-Spökstenen-Skarja-Routhesvagge-Ännonjalme, och i Söndags den 2/8 så mötte jag en man med tre pojkar i 20-25 års åldern uppskattningsvis, mannen var kanske runt 55?
Pratade dom när vi lunchade ovanför Spökstenen direkt innan man kommer ut på Pelaslätten, Dom hade då gått på morgonen från Skarja och skulle vidare mot Rapadalen.

Behöver inte vara dom, men tyckte att beskrivningen stämde bra in. Den ena, troligen den äldsta pojken hade militärmönstrade kläder och regnskydd på ryggsäcken.

De verkade fjällvana, verkade dock inte varit i Sarek förut, då jag beskrev vägen upp för bergssluttningen och över till Rapadalen.

Vädret har varit bra och stabilt i Sarek sista dagarna och måttliga vattenflöden, dock stor skillnad på vaden från morgon mot eftermiddagen.

Familjen återfunna

NU har jag fått kontakt med familjen:) De hade precis satt sig i bilen vid Kvikkjokk, alla var välbehållna men trötta.

Jag ville inte pumpa dem på information om vandringen nu, får väl höra mer imorgon kväll, men de har haft det bra i alla fall, har inte stött på några problem, MEN, de höll med om att det tog lite längre tid än vad de trott, "men det är ju bara två dagar mamma" - nej, tre, sa jag...

jaha där fick man en liten känsla av "hönsmammeri" men, viktigast var att allt var väl.

Jag har lärt mig mycket dessa dagar i alla fall.

TACK till alla Er som har engagerat er och kommit med många bra tips, synpunkter och råd.

Skönt att

vi och speciellt du kan sluta vara oroliga. Hoppas de kör försiktigt.

Det är mycket svårt att veta när man skall larma och hur man skall gå till väga. Fjällräddningen sticker inte ut vind över våg utan man tar in all nödvändig information och värderar fram och tillbaka vilken spaning och insats man skall göra.

Vore värt att fortsätta diskussionen ytterligare om detta. Kanske kan Karl-Erik Brösth ge oss lite råd.

Thure

Skönt att det löste sig! Jag har precis packat klart för att åka upp till Jämtland med ett gäng tonåringar i morgon. Skönt att inte behöva börja med tråkiga nyheter ringande i huvudet.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg