Organisation för friluftsliv?

Eller så för att de flesta rökarna nuförtiden är barn och inte heter kalle, nisse eller sven. Och de struntar i allt.
Titta nu kommer varningen från Utsidan för så får man intre säga
Oavsett om det är sant eller inte.

De flesta som häver ur sig såna påståenden tror att det handlar om att de säger den förbjudna sanningen, vilket du antyder själv. Frågan är var du får uppgifterna ifrån? Enligt offentlig statistik är det i åldersgruppen 45-64 år som den största andelen rökare (daglig rökning) finns. Jag länkar till den statistiken så kan du länka till det ställe där du hämtar uppgifterna.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...utveckling/levnadsvanor/tobaksrokning-daglig/

Jag blir inte provocerad av att du antyder att det bara är unga invandrare som röker, jag skulle bli lika provocerad om du skrev att det bara är skånska kvinnor som är överviktiga eller att det bara är män i Norrbotten som dricker hembränt. Särskilt om det sägs med offerkoftan på...

Säkert. Rent teoretiskt är allt möjligt.

Jag vet inte vilka medier du hämtar info från (Fox News kanske?) men i svenska medier har man i princip inte gjort annat än tjatat, informerat eller varnat de senaste veckorna. Vad tycker du har saknats? Poängen med ett förbud är ju kanske inte att hindra dem som kan ta eget ansvar från att elda, utan att skapa möjlighet att lagföra dem som inte kan ta ansvar. Tycker du att man ska informera om personrån också i stället för att lagföra dem som rånar?

Det är inte särskilt bildande att bara påstå saker rätt ut i luften, utan ens ett försök att belägga påståendet. Jag kan ju bara vända påståendet till en negation utan att det tappar giltighet. Märk väl att ett samhälle inte kan vara både bildande och liberalt.

Jag tror att vi har helt olika sätt att tänka. Om jag ser en lösning på ett stort problem så vill jag sträva ditåt. Du verkar tro att man antingen låter problemen vara eller blir en sovjetstat. Som att man inte kan tänka ut egna lösningar utan måste använda en av två befintliga mallar.

Nu är du faktiskt inte riktigt juste och märker mest ord. Men för att svara på ditt felaktiga påstående att ett liberalt samhälle inte kan vara bildande så har du fel. Bara för att staten inte detaljstyr och har rigorösa förbud mot både det ena och det andra betyder det inte att staten kan informera och uppdatera kring omvärldsförändringar. Exempelvis just varsamhet kring eld.

Åter till ursprungsfrågan.
Jag tycker det är att gå ett steg för långt med att förbjuda gasolkök i t.ex fasta eldplatser (http://www.treenscamping.se/wp-content/uploads/2015/07/IMG_4966-1000x750.jpg) då det ofta kräver att man ställer in sin planerade aktivitet. Risken är i princip lika i jämförelse med annat som är tillåtet som dessutom är hälsovådligt (rökning).
Det är ett hastigt och dåligt genomtänkt beslut som slår snett.
Vill du stå bakom det beslutet och stanna hemma, alternativt äta dina 7 dagliga skivor bröd i fält är det dock din fulla rätt ;)

Flytta till Flashback, grabbar!

Det är så himla trist när en tråd så totalt spårar ur - som denna har gjort tack vare de senaste inläggen. (Tycker det tyvärr blivit vanligare här på Utsidan. Är det valåret möjligen?)

Kan ni inte bara flytta er pajkastning och inlägg som de senaste till Flashback eller till närmaste sandlåda?

Det är så himla trist när en tråd så totalt spårar ur - som denna har gjort tack vare de senaste inläggen. (Tycker det tyvärr blivit vanligare här på Utsidan. Är det valåret möjligen?)

Kan ni inte bara flytta er pajkastning och inlägg som de senaste till Flashback eller till närmaste sandlåda?

Instämmer!

/Birger

Det låter/är skitjobbigt att inte kunna starta ett stormkök utomhus!

Ett problem med undantag är uppfinningsrikedomen för att skapa kryphål där det inte är lämpligt att använda stormkök/elda/grillning eller liknande. Tyvärr så är det inte så enkelt att bara säga "var försiktig, starta inte en skogsbrand".

Förutom just stormkök så är det ju förbjudet med grillning på egen tomt (förutom el) för att mindre resurser ska gå åt att släcka eventuella bränder i hus. Likaså eventuella markbränder/mindre bränder vid grillplatser o.s.v.

Med ett totalt förbjud så kan samhället agera, enklare och snabbare.

Senast ändrad:

Valår ... möjligen.

De senaste veckorna har visat vilket hatiskt samhälle som har skapats, med olika skuldbeläggningar och hetsjakter hit och dit. Ena stunden så antyds det att det är invandringen som skapat bränderna, nu så puttas rökare in ... och som pricken över i - så påstås i det sammanhanget att det är invandrare som röker. :/

Det är bra om det protesteras mot generaliseringar som misstänkliggör och skapar hat.

Jag kan inte hålla mig här kommer ytterligare en formulering som är helt korkad.

Förbud användning av pyroteknisk utrustning (exempelvis fyrverkerier) utomhus.
(https://www.rsyd.se/nyheter/2018/eldningsforbud-utfardat-i-sodra-skane/)

Bra med tydlighet att förbudet mot fyrverkerier gäller utomhus och att man fortsättningsvis får använda fyrverkerier inomhus :)
Märkligt. Polisen anser tydligen också att man kan använda fyrverkerier inomhus. De ger ibland t.o.m. tillstånd för det.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/fyrverkerier/

Kan de mena tomtebloss kanske? :-D

Ni två kanske skulle gå på en koncert eller nått. Jag har för mig att pojkarna i Metallica brukar köra pyro, även när de spelar inomhus t.ex. Globen.

Visst går det att förlöjliga förbudet på olika sätt, heh, men tomtebloss?

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Ni två kanske skulle gå på en koncert eller nått. Jag har för mig att pojkarna i Metallica brukar köra pyro, även när de spelar inomhus t.ex. Globen. Visst går det att förlöjliga förbudet på olika sätt, heh, men tomtebloss?

Ja, eller varför inte på nåt av nedanstående event:

http://www.pyrodesign.se/kunder_eng.htm

Pyroteknik inomhus används i massor av sammanhang; shower, tv-inspelningar, sportarrangemang. Vad är poängen med att förlöjliga ett förtydligande?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Äntligen den ultimata boken om friluftsliv Fjällvandring 18
kil Friluftsliv & barn Fjällvandring 3
Barn och friluftsliv. Fjällvandring 2
Hemsida om friluftsliv Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg