Organisation för friluftsliv?

Det är så himla trist när en tråd så totalt spårar ur - som denna har gjort tack vare de senaste inläggen. (Tycker det tyvärr blivit vanligare här på Utsidan. Är det valåret möjligen?)

Kan ni inte bara flytta er pajkastning och inlägg som de senaste till Flashback eller till närmaste sandlåda?

I en diskussion uppstår hela tiden sidospår. Om du tex startar en tråd och ber om råd vilken dunjacka du ska välja och någon svarar, men i sitt svar avslutar med att avråda dig från att använda dunkläder eftersom dun är cancerframkallande, ska då alla bara fortsätta tråden som om det påståendet inte fanns där? Det är väl ganska naturligt att någon vill fortsätta utreda frågan?
För övrigt får jag en känsla av att du inte har en aning om hur samtalsmiljön ser ut på Flashback...

Ni två kanske skulle gå på en koncert eller nått. Jag har för mig att pojkarna i Metallica brukar köra pyro, även när de spelar inomhus t.ex. Globen.

Visst går det att förlöjliga förbudet på olika sätt, heh, men tomtebloss?

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Det är faktiskt myndigheterna som förlöjligar sitt eget beslut.
En koncert med pyroteknik är en allmän sammanslutning som kräver tillstånd. Informationen gick ut under ett VMA, tillståndskrävande verksamhet är inte målgruppen man då vill nå.

Jag tror att de ytterligare vill förstärka att man inte ska skjuta raketer(redan förbjudit) tända tomtebloss och tårt-pyroteknik utomhus, men det är ok med tårtan inomhus.
Ungefär på den nivån vill MSB styra oss samtidigt som de inte prioriterat att ha ett adekvat lager av brandslang.

Det är faktiskt myndigheterna som förlöjligar sitt eget beslut.
En koncert med pyroteknik är en allmän sammanslutning som kräver tillstånd. Informationen gick ut under ett VMA, tillståndskrävande verksamhet är inte målgruppen man då vill nå.

Jag tror att de ytterligare vill förstärka att man inte ska skjuta raketer(redan förbjudit) tända tomtebloss och tårt-pyroteknik utomhus, men det är ok med tårtan inomhus.
Ungefär på den nivån vill MSB styra oss samtidigt som de inte prioriterat att ha ett adekvat lager av brandslang.

De förlöjligar inte sina egna beslut om genom att ha med fyrverkerier i en lista som skapas i samband med ett eldningsförbud.

"Tillståndskrävande verksamhet" utomhus kommer alltså inte få ha pyroteknik, eller grilla, eller göra upp eld ... (I andra län så har man även stoppat offentliga arrangemang som bygger på t.ex. grillning/ljuständning o.s.v. eftersom de är utomhus - oavsett om arrangemanget har tillstånd sedan tidigare. )

D.v.s. att om ovan nämnda grupp skulle ha haft en koncert utomhus så hade de fått skippat fyrverkeriet även om de sedan tidigare har haft alla tillstånd som ev. krävs. (Men inomhus hade det varit ok och förmodligen ett annat arrangemang av själva fyrverkeriet, som då är anpassat för för "inomhusbruk".

Nu får somliga av Er ta och tänka till en gång extra! Vi har aldrig, aldrig haft en så knastertorr sommar som i år. Man kallar det för extremt, och i själva verket är det så extremt att det gränsar till katastrofläge.
Någon tycker det är löjligt att förbjuda ett stormkök på en klipphäll vid en sjö. Ok, risken för brand är mindre där. Men...
om Länsstyrelserna säger att stormkök undantas från förbudet, vad händer då? Jo Friluftsaffärerna säljer slut på köken och människor utan erfarenhet ger sig ut i skog och mark och använder dom i stället för att grilla. Brandrisk? Ja - absolut.
För att hjälpa de brandmän och andra som kämpar i Dalarna, Hälsingland mm så avstår jag från att använda mitt Trangia tills det är OK.

"Ungefär på den nivån vill MSB styra oss samtidigt som de inte prioriterat att ha ett adekvat lager av brandslang."

Att hålla med tillräckligt med brandslang är främst den kommunala räddingstjänstens uppgift. Staten har släppt på detaljstyrningen så att det är fritt hur mycket av kommunens budget ska gå till räddningstjänstens materiel. Flera av bränderna verkar ha eskalerat p.g.a. räddningsledares oro att spräcka kommunens budget.

"Ungefär på den nivån vill MSB styra oss samtidigt som de inte prioriterat att ha ett adekvat lager av brandslang."

Att hålla med tillräckligt med brandslang är främst den kommunala räddingstjänstens uppgift. Staten har släppt på detaljstyrningen så att det är fritt hur mycket av kommunens budget ska gå till räddningstjänstens materiel. Flera av bränderna verkar ha eskalerat p.g.a. räddningsledares oro att spräcka kommunens budget.

Precis det är också en del av problemet. Istället för att staten tar kommmandot i en så pass viktigt fråga har man dumpat över allt på enskilda kommuner. Kommunerna får ingen styrning alls, sen när krisen är uppenbar ska enskilda medborgare detaljstyras. Detta hade kunnat skötas betydligt bättre.

Precis det är också en del av problemet. Istället för att staten tar kommmandot i en så pass viktigt fråga har man dumpat över allt på enskilda kommuner. Kommunerna får ingen styrning alls, sen när krisen är uppenbar ska enskilda medborgare detaljstyras. Detta hade kunnat skötas betydligt bättre.

Anser du att räddningstjänsten bör förstatligas istället för att, som idag, vara kommunal tror jag att du är i minoritet.

Uppenbarligen var det obegripligt for oss (mig).

Kallas den typen av pyroteknik som används på scen verkligen för fyrverkerier? Då har jag i så fall totalt missuppfattat vokabuläret.

Rena inomhusfyrverkerier finns också. Kan användas vid bröllop osv.

Inte så vanligt kanske men likväl är de precis vad de heter.

Jaha. Då fick man lära sig nåt nytt igen då.

Men jag framhärdar nog ändå och tycker de borde ha använt det övergripande begreppet pyroteknik och inte fyrverkerier. Försåvida jag fortfarande inte fattat och rökbomber o.d. räknas till fyrverkerier...

Senast ändrad:
Anser du att räddningstjänsten bör förstatligas istället för att, som idag, vara kommunal tror jag att du är i minoritet.

Hur får du det till räddningstjänsten ska förstatligas helt? Det har jag aldrig skrivit.
Tvärtom tror jag att de flesta håller med mig om att staten borde ta en större roll för övergripande frågor och en tillbakagång då tydligare krav ställdes. Så att en kommun som Ljusdal (som fått ansvaret för förebyggande brandinsatser) inte missar just skogsbrand i deras kris scenarios. Samt dessutom sett till att det fanns beredskapslager av slang mm. Som kan sättas in i den kommun som har behov.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Äntligen den ultimata boken om friluftsliv Fjällvandring 18
kil Friluftsliv & barn Fjällvandring 3
Barn och friluftsliv. Fjällvandring 2
Hemsida om friluftsliv Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg