Orden och dess betydelse

Finns det fler här än jag som reagerar när någon skriver väska och menar ryggsäck?
Som barn fick jag lära mig att det fanns res-, hand- och axelremsväskor. Medan det fanns päron-, ramryggsäckar och koltar som bars på ryggen med två axelremmar. På sjuttiotalet tillkom så höftbältet och sedan de ramlösa....
Fler??
//J

Finns det någon på utsidan som överhuvudtaget äger en väska??? Ryggsäck, packpåse, klättersäck, daypack mm känner jag till men...väska. Måste googla;)

Äh, nu är ni fåniga :) Vem behöver olika ord?? En väska är en väska och den kan se ut hur som helst och man bär den som man vill. Inget tjafs, det är för sörlänningar!

Räknas handväska...?

Nästan, om det inte vore för att 95% av alla handväskor är så otroligt opraktiska att bära att de knappt kan räknas som bärhjälpmedel. Poängen med en väska måste vara att slippa ha allt i händerna, men handväskor tar ändå upp en hand eftersom handtaget är.. öh moderiktigt.

Jag skulle nog, baserat på "språklig intuttition", vilja säga att en ryggsäck är en sorts väska.
På samma sätt som en kajak är en kanot och en kanot är en båt.

Kommer, inte helt osökt, att tänka på en seriestrip jag läste för länge sedan:

- "Titta! En masugn!"
- "Nej, det är en trädgren.."
- "Aaa jag vet, jag sa fel..."

Jag antar att sånt där bara är roligt just där och då. Visst ökar förståelsen om alla använder vedertagna begrepp, men håll med om att det ibland rör upp en frisk vind i skallen när ni träffar på folk som använder ord de hittat på själva för att beskiva saker och ting. :)
/RJ

Nästan, om det inte vore för att 95% av alla handväskor är så otroligt opraktiska att bära att de knappt kan räknas som bärhjälpmedel. Poängen med en väska måste vara att slippa ha allt i händerna, men handväskor tar ändå upp en hand eftersom handtaget är.. öh moderiktigt.

Har du någon gång kollat vad en tjej kan få ner i en handväska? Jag kan lova att man klarar sig lika bra med en fullproppad handväska som med de prylar som lättpackarna tar med sig ;)

Dessutom kan man ha handväskan på axeln, även om det ser riktigt fånig ut.

/Karolina som föredrar ryggsäck (och bara har en ärvd handväska som kanske får följa med ut i framtiden när jag blivit tant)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg