De fleste problemer med brennere unngås ofte ved å (som tidligere nevnt) følge manualen og å ha et godt vedlikehold (Dyser, pumpe,filter). Det er heller ingen skam med vindskjerm.
Jeg har hatt min Omnifuel i noen år.
Fyrer kun med parafin, men forvarmer alltid godt. Bruker her rødsprit om det er kaldt.
På full tank regnes ca 20 pump, men mer jo mindre drivstoff det er på flasken.
Å 'snu flasken' etter koking for å kjøre igjennom luft både renser og tømmer systemet for drivstoff som ellers gir søl og 'trykksprut' når pumpen skrues av.
Vindskjermen er alltid med da denne hindrer 'blaff' og konsentrerer varmen. den gode gamle Hikeren hadde fordelen ved å være monteret i en vindskjerm
Om du vil beholde flammen etter en koking, så skru ned trykket lite med ventilen før du tar av kjelen. Da sparer du både trykk og drivstoff.
Om brenneren soter ved dysen eller flammen ikke er ren, trengs vedlikehold/rensing eller bedre forvarming.
Om flammen er liten/svak, så slukk brenderen for så å åpne ventilen igjen. Det skal da komme en god sky med damp/gass, og ikke luft
Og igjen: Manual og reparasjonssett er et must. Brenneren utgjør ofte den store forskjellen mellom en god og en dårlig dag.