Optimus Nova+ O-Ringar

Eftersom smörjfrågan kom upp... Vad är det bästa att smörja läderpackningen i pumpen med?

Om man köper ett "extensive" servicekit (som innehåller typ allt till köket som är litet och slits) till sitt kök så finns det 2 tuber med nån form av trögflytande smörjning där gör udnerverk för effektiviteten av pumpen :)

Riktigt vad det är vet jag dock inte, men kittet är jättebra att ha med och det väger inte mycket.. :)

Har aldrig haft problemet. Men som flera redan skrivit måste man vara säker på att o-ringens gummi funkar för petroleumprodukter, annars får man det problemet som du beskriver. Så det verkar ha varit någon klåpare framme i försörjningskedjan.

se till att få originaldelar eller ta dig till en affär som har ett brett sortiment av o-ringar och se till att få petroleumsäkra sådana.

Jo original delar har jag fått och att inte dessa som man får med skulle vara användbara till petroleum.. låter skit skumt att dom skulle skicka med några som inte är säkra för heptan / alkylatbensin med tanke på att dom skriver alla olika bränsle typer som man kan använda och inget om att "vid användning av heptan Måste! du byta till dom gröna" (eller nått i den stilen). Ja aj vi får la se vad som händer =)
Kommer inte nöja mig med att jag får byta O-Ringar efter en helgs tur, så skall det inte vara tycker jag.

Och är det så att deras ringar inte är säkra till alla bränsle typer får dom ju skriva det kan man tycka :p

Och är det så att deras ringar inte är säkra till alla bränsle typer får dom ju skriva det kan man tycka :p

Eftersom vi är många med samma kök som inte haft problem tror jag mer på teorin att det blivit fel någonstans i försörjningskedjan och felaktiga ringar kommit in, vilket du borde påpeka direkt till tillverkaren och inte via ombud.

Är detta seriöst problem?

Konstikt att behöva köpa o-ringar till nytt kök men jag har precis köpt Nova+ och funderar om jag ska lämna tillbaks det för något annan sort. Är o-ring problemet ett seriöst problem? Var får jag ta i o-ringar som passar till köket och vilken storlek är det jag ska ha?

/A

Konstikt att behöva köpa o-ringar till nytt kök men jag har precis köpt Nova+ och funderar om jag ska lämna tillbaks det för något annan sort. Är o-ring problemet ett seriöst problem? Var får jag ta i o-ringar som passar till köket och vilken storlek är det jag ska ha?

/A

Asså som sagt tidigare (läs först hörru :p) så har ju inte alla detta problem och att det kan blevit fel i leveransen av o-ringar till dom med.

Tycker absolut inte att du skall byta novan emot nått annat, är ett jätte bra (och snyggt) kök Behåll.
Att jag skapade denna tråd var bara av nyfiken het för att se om det var vanligt, absolut inget att det skulle se ut som om Novan är dålig.

Här kan du se vilken storlek det är på o-ringarna (nova inte nova+ vet inte om det är samma)

Tyvärr flera...

Asså som sagt tidigare (läs först hörru :p) så har ju inte alla detta problem och att det kan blevit fel i leveransen av o-ringar till dom med.

Tycker absolut inte att du skall byta novan emot nått annat, är ett jätte bra (och snyggt) kök Behåll.
Att jag skapade denna tråd var bara av nyfiken het för att se om det var vanligt, absolut inget att det skulle se ut som om Novan är dålig.

Här kan du se vilken storlek det är på o-ringarna (nova inte nova+ vet inte om det är samma)

Jag införskaffade ett nytt Nova i veckan som gick och blev milt uttryckt förvånad.

Har tidigare använt ett Nova från 2004 som gått hundratals timmar utan problem, med både fotogen och bensin, både sommar och norrbottnisk vinter.

Glad i hågen testkörde jag det nya Novaköket och såg i förbifarten att det är tillverkat i kina (det gamla gjordes i småland).

#1 Köket brann med en orolig låga som nästan slocknade ibland, och ibland fick lite extra fart. Efter en stund pulserade lågan kraftigt och köket knattrade som en moped.

Ojdå tänkte jag, stängde av köket och tog isär det.

#2 Dags att testa igen, denna gång med lägre tryck i flaskan. Till min förvåning upptäckte jag att o-ringen vid slangens spets hade svällt så mycket att kopplingen inte fungerade längre. Såg också att en större del av o-ringen satt löst dvs helt enkelt hade gått sönder.

O-ringen påverkades alltså av bränslet, som var helt vanlig kemiskt ren bensin, något som jag använt de senaste 10+-åren (liksom fotogen) utan att några kök någonsin tagit skada.

Pulserandet och o-ringen som uppenbarligen inte fungerar med de bränslen som köket ska använda, är också föremål för diskussioner på andra håll. Läste precis några recensioner av Novat på Globetrotter och några av Nova+ på Mec, där användare beskriver dessa problem. Samtliga verkar vara relaterade till kök av ganska färskt datum.

Har reklamerat köket till Getout och hoppas hoppas att Katadyn/Optimus har möjlighet att få fram ett kök som fungerar som det ska.

...det gamla Novat var mycket pålitligt och gjorde vad det skulle utan pulserande orolig låga och utan farliga packningar...det är ju för trist om Optimus plötsligt skulle bli ett skräpföretag...

//J

Glad i hågen testkörde jag det nya Novaköket och såg i förbifarten att det är tillverkat i kina (det gamla gjordes i småland).

Vet att Abu Garcia gjorde misstaget att skicka över sin produktion till Kina vilket resulterade i att köparna fick mycket skräp. Men Abu var ju smarta nog att se detta och tog hem produktionen på deras ambassadeur rulle igen.
Har inte fått tillbaka mitt kök ännu och på måndag är det 4 veckor-sen man skickade in det...

(MSR XGK-EX Ser ju fint ut ;) )

Jag skickade ett meddelande till Optimus idag angående kvalitetsproblemet och hänvisade till denna tråd. Så nu får vi se hur alerta de är på att vårda sina kundrelationer.

Jag skickade ett meddelande till Optimus idag angående kvalitetsproblemet och hänvisade till denna tråd. Så nu får vi se hur alerta de är på att vårda sina kundrelationer.

Ja, det ska bli intressant. Vet att t. ex. Primus snabbt brukar komma in i diskussioner som rör deras produkter, så de verkar regelbundet läsa och ta del av vad som skrivs här.

Getout har i alla fall reagerat snabbt och skickat en retursedel med vändande post.

...ju mer jag tänker på det, ju mer irriterad blir jag. Packningar som inte tål ett av de bränslen som rekommenderas utan sväller upp och går sönder. Det är ganska volatila vätskor som ska hanteras och dessutom i en trycksatt tank...inte särskilt imponerande direkt...

//J

...ju mer jag tänker på det, ju mer irriterad blir jag. Packningar som inte tål ett av de bränslen som rekommenderas utan sväller upp och går sönder. Det är ganska volatila vätskor som ska hanteras och dessutom i en trycksatt tank...inte särskilt imponerande direkt...
//J

Jo känner att jag blir besviken hade jag kunnat ändra på detta nu så hade jag frågat outnet om jag kunde få byta till ett annat kök, tycker att en sån viktig sak som att hålla en extremt brandfarlig vätska från att läcka ut i hela sin väska är en sak som bara inte får hända!
Och nu att detta tagit dom 4 veckor att komma med ett nytt kök till mig är en lång tid.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
mandaax optimus nova Kök och brännare 130
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
Jonas J Hackande Optimus Nova Kök och brännare 8
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
synkron Optimus Nova Kök och brännare 1
Still Alive Optimus vega-problem Kök och brännare 9
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
Obbmundson Primus vs Optimus pump Kök och brännare 8
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg