Tyvärr flera...
Asså som sagt tidigare (läs först hörru
) så har ju inte alla detta problem och att det kan blevit fel i leveransen av o-ringar till dom med.
Tycker absolut inte att du skall byta novan emot nått annat, är ett jätte bra (och snyggt) kök Behåll.
Att jag skapade denna tråd var bara av nyfiken het för att se om det var vanligt, absolut inget att det skulle se ut som om Novan är dålig.
Här kan du se vilken storlek det är på o-ringarna (nova inte nova+ vet inte om det är samma)
Jag införskaffade ett nytt Nova i veckan som gick och blev milt uttryckt förvånad.
Har tidigare använt ett Nova från 2004 som gått hundratals timmar utan problem, med både fotogen och bensin, både sommar och norrbottnisk vinter.
Glad i hågen testkörde jag det nya Novaköket och såg i förbifarten att det är tillverkat i kina (det gamla gjordes i småland).
#1 Köket brann med en orolig låga som nästan slocknade ibland, och ibland fick lite extra fart. Efter en stund pulserade lågan kraftigt och köket knattrade som en moped.
Ojdå tänkte jag, stängde av köket och tog isär det.
#2 Dags att testa igen, denna gång med lägre tryck i flaskan. Till min förvåning upptäckte jag att o-ringen vid slangens spets hade svällt så mycket att kopplingen inte fungerade längre. Såg också att en större del av o-ringen satt löst dvs helt enkelt hade gått sönder.
O-ringen påverkades alltså av bränslet, som var helt vanlig kemiskt ren bensin, något som jag använt de senaste 10+-åren (liksom fotogen) utan att några kök någonsin tagit skada.
Pulserandet och o-ringen som uppenbarligen inte fungerar med de bränslen som köket ska använda, är också föremål för diskussioner på andra håll. Läste precis några recensioner av Novat på Globetrotter och några av Nova+ på Mec, där användare beskriver dessa problem. Samtliga verkar vara relaterade till kök av ganska färskt datum.
Har reklamerat köket till Getout och hoppas hoppas att Katadyn/Optimus har möjlighet att få fram ett kök som fungerar som det ska.
...det gamla Novat var mycket pålitligt och gjorde vad det skulle utan pulserande orolig låga och utan farliga packningar...det är ju för trist om Optimus plötsligt skulle bli ett skräpföretag...
//J