märkligt...
Hej,
Jag jobbar för Katadyn-koncernen (där Optimus ingår) som representant i skandinavien. Blir lite brydd över de problem med o-ringar som beksrivs i denna tråd. O-ringarna är av viton och skall vara beständiga mot alla i Novan användbara bränslen. Självklart skall o-ringara hålla och inte gå sönder på ett nytt kök. Jag rekommenderar därför de som upplevt problem med nya kök att kontakta oss via kontakformuläret på
http://www.optimusstoves.com/seen/technical-support/customer-service/ så kommer vi att hjälpa till att åtgärda problem så snabbt som möjligt.
Hälsningar,
Staffan
Det är lite underligt tycker jag. Jag har ett nytt Nova som levererades med o-ringar som sväller och går sönder av rekommenderat bränsle (bensin). Dessutom går köket oroligt, lågan knattrar som en moped och brännaren sitter snett monterad (och verkar inte gå att få rak eftersom genomföringen där den D-formade bulten går igenom sitter lite snett).
Jag blev tillsagd att reklamera köket hos säljaren vilket jag har gjort. Detta brukar ju vara den normala ordningen. Är det verkligen så att jag istället borde ha vänt mig till webb-formuläret..?
Kan tillägga att det har gått tre veckor och jag har ännu inte hört ett ljud.
Börjar fundera på att låta gå köpet åter istället, särskilt efter att ha läst detta enda och lite valhänta inlägg från någon som tydligen indirekt har med Optimus att göra.
Var finns "planen"..? Jag har nu tagit del av flera liknande berättelser på olika ställen på nätet. På forumet spiritburner finns flera exempel på nyare novakök som krånglar med packningar, skit i pumpen från produktionen förmodligen (och en kommentar från en luttrad köpare som inte ens fick igång köket och noterade att det satt en röd lapp i botten med texten "passed"som undrade vad i all världen detta syftade på) och icke-fungerande filter.
På nätet kan man se den senaste reklamfilmen som talar om Nova som ett pålitligt expeditionskök. Visa den för den tyska kund som tog med sig ett Nova till Sarek och fick uppleva packningar som havererade och bensin som började läcka från pumpen. Recensionen finns på Globetrotter...På Globetrotter finns f-ö en rad recensioner där köket ges lägsta möjliga poäng. Samtliga från 2009-2010 och de flesta verkar ha drabbats av packningar som inte fungerar eller kök som helt enkelt inte startar.
Problemen verkar ha funnits en längre tid och jag blir *brydd* när jag ser att Katadyn/optimus är brydd när han hör talas om problemen med o-ringarna. Om detta är en nyhet för katadyn, så behöver de skärpa sin omvärldsbevakning ordentligt men också se till att ta del av reklamationerna på ett strukturerat sätt.
För egen del tror jag att Optimus/Katadyn måste ta tag i dessa problem fortare än kvickt, snart har Optimus inget rykte kvar att försvara...
//J