Optimus Nova+ O-Ringar

Hej!

Jo är så att jag har haft problem med att mina O-ringar går sönder och börjar läcka.

Har testat mig fram lite och vad jag kan komma på är det att O-ringarna expanderar 2x sin ursprungliga storlek och glider av som senare resulterar i att den kläms och går av.

Bara undrar lite nyfiket om det är nån annan som har haft samma problem?

Är o-ringarna vid on off ratten på pumpen och O-ringen vid snabbkopplingen på slangen som går sönder.

Har kört med alkylatbensin och heptan.
Har även testat att bara lägga ner O-ringarna löst i både alkylat/heptan och sett att dom expanderar nått enormt.

Nån? :)
 
Är det orginal o-ringarna du har problem med? Det är inte alla gummimaterial som tål petroleumprodukter utan en del sväller vid kontakt. Om det är Optimus o-ringar så hade jag hört med Optimus.

Äger inget Optimuskök själv, så jag vet inte om detta är normalt för Optimus, men det verkar som om någon har valt fel material till o-ringarna.
 
Det låter jättekonstigt, hör med optimus. :)

Jag har inte stött på några liknande problem med mitt Nova+, det har varit med sommar som vinter under ett par år..
 
har lämnat in det en gång till outnet (otrolig bra servis :D) så att dom har bytt alla o-ringar, har även köpt ett nytt servis paket och bytt alla o-ringar själv.

Ända som funkar för min del var att gå ner till min lokala järnaffär och köpa mig en ny o-ring och den höll jätte bra! problemet är att dom inte hade en o-ring i mindre dimensioner så att det skulle passa on off ratten.

Men nu skall jag skicka in den till outnet igen och dom vidare till optimus så blir säker allt bra :D

Men jätte lustigt att jag inte har hittat nån info om detta problem är ju samma måste väll vara fler än 2 som köpt nya O-ringar.

Annars blir det väll att man får special beställa rätt o-ring (vilket inte känns som jag skall behöva)
 
Har ikke hatt problemet selv, men vet om flere som har hatt dette problemet.

Oringer kan ofte svelle ved kontakt med sprit (E85) så sprit bør man bruke til annet.

Det finnes mange gummi-typer og ofte er EPDM billig og bra. PTFE (teflon) er kostbart, og noe bedre.

Tror dette kom litt ut av kontroll med diverse eierskifteri Optimus.

dsk
 
Har sett problemet med sprit och felaktigt valda O-ringar. Men då jag själv envisas med fotogen och bensin samt bara har O-ringar som tål bensin har jag inte haft problemet.
O-ringar och tätningar bör man se över före bruk, annars kan man stå där och behöva bruka öppen eld. Ni kan väl elda?
 
Jag hade detta problem med en tidig modell och fick detta mailsvar 2003

"
Hej Per,

Om du ska köpa oringar i järnhandeln måste det vara: Viton 3,10 X1,60

MVH

Per

"

Detta som svar på frågan vad jag skulle köpa som ersättning för de "förbrukade" i reservdelssatsen.

Jag har haft problem med o-ringar i både ventil och reglage men jag har inte använt köket på senare år så jag vet inte om det hjälpte på lång sikt. Slangventilen fungerar ett tag efter att den fått lite olja.

Edit: Läste rubriken igen... Mitt var alltså inte +modellen men det är kanske samma ringar.
 
Har aldrig haft problemet. Men som flera redan skrivit måste man vara säker på att o-ringens gummi funkar för petroleumprodukter, annars får man det problemet som du beskriver. Så det verkar ha varit någon klåpare framme i försörjningskedjan.

se till att få originaldelar eller ta dig till en affär som har ett brett sortiment av o-ringar och se till att få petroleumsäkra sådana.
 
För övrigt var jag idag tvungen att köpa nya bränslefilter till mitt kök efter en mindre lyckad uppsmörjning vilket ledde till skit i systemet.

De små vita oansenliga pluttarna kostade 50 spänn styck på Naturkompaniet!! (när jag visade min stora chock och förfäran fick jag dock två till det priset)
 
Ett knep för att förlänga livslängden på o-ringarna är att regelbundet smörja in dem i silikon (på sprayflaska). Det skyddar delvis mot den yttre miljön, men framför allt sänker det friktionen och minskar på så sätt påkänningen på packningen och risken att klämma den samma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
mandaax optimus nova Kök och brännare 130
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
Jonas J Hackande Optimus Nova Kök och brännare 8
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
synkron Optimus Nova Kök och brännare 1
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 33
Obbmundson Primus vs Optimus pump Kök och brännare 8
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6

Liknande trådar