Jag har också ett soldatkök 09 från försvaret. Försvarets gasbrännare är väl optimus crux lite. Jag är inte jätte imponerad av kvaliteten på den brännaren. Svår att ställa in på lågfart men framförallt glapp i vredet så den ändrar inställningen när man släpper vredet. Mitt kök är ganska ok men en kamrats brännare är helt hopplös. Så jämnheten i kvaliteten är ganska dålig även på de dyrare "kvalitetsköken". Jag har även ett kök från biltema ( den billigare av de nya köken) kvaliteten mellan cruxen och Biltemas upplever jag som ganska likvärdig. Men hur länge biltemabrännaren håller är får framtiden utvisa, om oringen tar slut i biltema köket så är det kanske bara att kassera. Till cruxen kanske det finns reservdelar.
Köket de säljer på kvibergs har väl inte mycket gemensamt med soldatköket det skulle inte förvåna mig om det är bättre kvalitet på primusen från kvibergs än på cruxen i soldatköket. Det är ju inte alltid de som är bäst som vinner en upphandling utan de som är tillräckligt bra och dessutom billigast.
Kanske bör man satsa på den som kom tvåa i upphandlingen, tillräckligt bra för att vara med till "final" men inte tillräckligt billig för att vinna upphandlingen
Dom nyare kinatillverkade Optimusköken ser inte jag som ett "dyrare kvalitetskök". Köp ett Soto om du vill ha ett riktigt kvalitetskök. Och ja, dom är dyrare. Ordinariepriset är ca 900kr.