(...) Om man vill kunna laga lite mer "mat" på köket vilket skulle ni rekommendera då? Trangia 27? (...)
Trangia 27 med gasbrännare har varit vår osvikliga trotjänare vid alla turer/utflykter med barn - inte minst av säkerhetsskäl; det är inte så lättvält och lågan är väl skyddad. För mina ensamturer, eller tom för två vuxna, känns den som overkill, trots att jag aldrig kör med frystorkade färdigrätter.
Mitt eget favoritcombo så fort vi är färre än tre (vuxna) är en av de bredstrålande FM-brännarna (116T - 48 g alt. 117T - 98 g), enlitersgryta från Trangia 27 (80 g), tamoj från Minitrangia (18 g),
grytlock, vindskydd och bottenreflektor av engångspajform. En gryta om jag är ensam, två (som ju passar i varandra) om vi är två. Summa ca 170 g för minsta varianten (toppmonterat, en gryta).
Tillkommer ca 20 g för
grytmysaren - ett isolerande grytfodral med lock - som man dock snabbt spar in på minskad bränsleåtgång. Enkelt att fixa själv av t ex tunt billigt skumplastunderlagg/sittyna. Ett riktigt lyft för all matlagning - inte bara för att i stort sett all hemmatorkad mat, couscous, bulgur mm kan "lagas" genom ett kort uppkok och därefter "svällning" i grytmysaren, utan även för att maten håller sig het une hela måltiden, även om man vill njuta av den långsamt i kallt väder
. Grytmysare löser också problemet med tillagning av flera rätter utan att den första hinner bli kall; det hjälper ju inte annars, att man bär med sig fler kastruller eller en hel Trangia, om man ändå bara har en brännare.
Med markstående brännare har jag ibland "våningskokat" olika (delar av) maträtter i två grytor ovanpå varandra, men det känns för riskabelt på en toppmonterad (och rätt onödigt,om man har grytmysare).
Valet mellan markstående och toppmonterat kök är mest personlig smakfråga - jag var länge alldeles för nojjad över vältningsrisken med toppmonterat, men det har gått över förväntan, när jag väl vågat. Man kan alltid förankra köket på något sätt. Fördelen är packbarheten och färre rörliga delar som kan gå sönder; nackdelen att man inte lika lätt kan tricksa med värmning av gaspatronen,om det skulle behövas i kallt väder (men då talar vi minusgrader).