Optimus 111 - vilket bränsle?

Hej allihop och tack för alla erbjudanden!
Det damp ned en ventilspindel från thureb idag, tyvärr har jag inte köket hemma (jag håller på att slipa bort all färg från lådan hos en kompis) men jag ska testa om spindeln passar så snart som möjligt.

Kul att det finns ett så levande Optimusintresse här på utsidan :)

Nu har jag testat ventilspindeln Thure skickade, och den fungerar utmärkt. Trevligt att kunna använda rensnålen igen. Jag blev även glatt överraskad av att Thure skickat med en grafitpackning. Min ventilspindel är den gula på första bilden nedan, med en kugg borta och sliten grafitpackning.

Det fick bli en snabb testkörning, nu med lysfotogen från biltema som CampDavid föreslog när jag startade den här tråden. När jag testade köket första gångerna använde jag lampolja (det var vad jag hade tillgängligt, jag har dock hört att det kloggar igen brännaren över tid), lysfotogen gav betydligt mer ryt i brännaren. Rödglödgad blev den inte förut.

Bilagor

• VZ4lwC0.jpg
    VZ4lwC0.jpg
    53.4 KB · Visningar: 743
  • COPMzCj.jpg
    COPMzCj.jpg
    34.3 KB · Visningar: 710
Jag håller på att bygga upp ett 111 liknande ditt härovan - och har bestämt mig för att använda ett miljövänligare bränsle än vanlig fossiloljebaserad fotogen. På jobbet har vi börjat använda EcoPar som bränsle till en massa dieselmotorer som normalt bara står förrådshållna i beredskap (ett resultat hos oss av Fukushimaproblemen). Och efter att ha studerat närmare vad EcoPar är för udda soppa så har jag insett att det är ett miljömässigt bra mycket bättre alternativ till vår vanliga luktande fotogen och illaluktande diesel. Det är så miljövettigt och ogiftigt att det till och med är godkänt som basolja i sminkprodukter! För de som är lite insatta: Det är en Fischer-Tropsch -processad metangas som reformerats till en klar och luktfri vätska - som bland annat går utmärkt att använda i dieselmotorer. Mycket lagringsstabil (det är därför den används på jobbet), 10 år är inget problem säger dom. Med metan från avfallsrötning som syntesgas blir EcoPar ett bränsle med väldigt litet CO2-växthusgasproblem. Och det kan ju vara intressant om man är miljömuppe... Jag såg mera till de kemiska, toxiska och hanteringsmässiga fördelarna. Finns för mig att få på pump i Uppsala, och det finns säkert på många andra ställen också. Används i distributionslastbilar vid körning i större städers miljözoner... Kostar någon enstaka krona mer än vanlig MK1-diesel.

Med EcoPar i mitt nybyggda 111 - med högljudd brännare och M-munstycke, så fungerar köket som om det kördes på fotogen, både vad gäller spritförvärmningen och effekten - men det luktar inte bränd fotogen i samma omfattning som köket gör på lysfotogen. Och det luktar inte bränd diesel heller...

Hanteringsmässigt så kommer köket i framtiden att köras på samma EcoPar som jag har i dieselPassatens reservdunk - bra när man är på långresa med bilen...

[Har också byggt mig ett 111B som körs på samma Aspen 4T som jag har i bensinTriumphens reservdunk - bra när man är på långresa med den bilen... ]

Ecopar verkar mycket intressant. FInns på ett par ställen i Storstockholm också enligt länken ovan . Nån som kört det i hattbrännare typ 111T?

Skaffa tankkort verkar dock lite överkurs i varje fall i nuläget. Jag använder så lite fotogen numera sedan jag skaffat några gaskök. Men om Ecopar eller liknande finns tillgängligt när jag gjort slut på mitt nuvarande lager av fotogen/tändvätska så känns det bättre att skaffa Ecopar.

Thure

Senast ändrad:
Thure,
det går säkert att köpa för fyllning i en 5-10 liters dunk också om man frågar snällt i deras butik.

Om du vill så kan jag provköra EcoPar i mitt 111T (eller i mitt KAP Arctic kanske?), det borde fungera ungefär som fotogen med M-munstycket av mina experiment med HPD-111:an att döma...
Jag har någon liter att experimentera med...

OK Thure,
tog mitt 111T och testade (Arcticen ligger nerpackad). Slog i 2 deciliter tillsatsfri EcoPar, och förvärmde med 10ml rödsprit. Pumpade 50 tag och slog fyr på köket. Det brinner ungefär som med fotogen, aningen gulare låga inne i den lökformade flamman när det är fullt pådrag utan kokkärl på. Drog ner till strax under 3/4-fart och ställde på min fyllda 3liters Muurikka kaffepanna - den kokade upp på 14 minuter blankt...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Fontana Optimus Hiker 111 a-b-c Kök och brännare 12
Vandrare Reparera Optimus 111 Kök och brännare 3
Nyttförsök Optimus Hiker 111 Kök och brännare 16
lesko T-gul til Optimus 111 ??? Kök och brännare 2
Still Alive Optimus vega-problem Kök och brännare 9
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
Obbmundson Primus vs Optimus pump Kök och brännare 8
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg