Jag avstår ännu så länge från att påstå att du har fel, eller att jag har rätt.
Jag tror att det i grunden handlar om att vi inte håller isär begreppen - eller så kanske det bara är nomenklaturen som är problemet...
Jag har ju inte jämfört dina referenser med andra referenser jag letat fram så på det sättet har jag inga källor som styrker mina påståenden. I så fall hade jag ju f ö inte påstått nånting, utan bara hänvisat till befintliga texter...
Nåja, jag ska försöka förklara vad jag menar om jag nu minns alla delar av resonemanget.
Jag har som jag hoppas redan från början förstått detta med "pulley-effekt" och där var vi överens om att det bör finnas en brytpunkt för när låg friktion i ankarkarbinen var av ondo. Här refererar jag til ditt inlägg nr 9 i denna tråd.
Enklast illustreras ju detta av att om fallfaktorn är så hög att repet bara passerar ankarkarbinen med en dm, för att där vara bromsad av en grigri, som någon dessutom satt i standplatsen - då måste det vara en nackdel att ha en revolver och med denna öka pulleyeffekten utan att i gengäld få någon payback från töjningen i den del av repet som befinner sig på säkrarens sida av ankarkarbinen. Så fort däremot repets längd mellan ankarkarbinen och bromsen ökar, och för all del, om det är en glidande broms, så har man nytta av den låga friktionen i ankarkarbinen. Det finns naturligtvis en viss fallfaktor med en viss broms, där det går på ett ut om man har Revolver eller ej - och är sedan fallfaktorn lägre har man glädje av Revolver, medan man vid högre fallfaktor skulle önska sig högre friktion i ankarkarbinen... Därom tror jag dock att vi var överens oavsett om du hittat nån källa som styrker resonemanget.
Du skriver dock i samma inlägg att repets egenskaper kan betraktas som rent elastiska utan dämpande egenskaper. Här tycker jag dock att ett och annat i dina källor kan tolkas annorlunda. Jag menar att de kurvor som finns i dina referenser, där man ser hur repet töjs och fjädrar ihop, visar att repet har dämpande egenskaper. Inte som en idealiskt falldämpare förstås, men definitivt bättre egenskaper än helt hysteresfria.
Jag tror att det du skiver om att glidningen i bromsen har en stor andel i energiupptagningen är en mycket viktig sak. Här handlar det om energiupptagande glidning, istället för energilagrande fjädring. Det faktum att repet faktiskt dämpar en del, samt att bromsen dämpar mycket bra, gör att man har större glädje av låg friktion i mellansäkringarna och mot berget, än om repet vore hysteresfritt och bromsen vore statisk. I själva verket kan det mycket väl vara just detta att de mätningar som man hänvisar till i den senaste Beallänken blir som de blir just för att repet har hysteres och för att bromsarna (faktiskt både hink och självlåsande) ger en ganska nyttig bromssträcka. Annars är det förstås exempel 2 och 3 i Beallänken som överhuvudtaget är intressanta i sammanhanget. Dock skulle jag kunna tänka mig att det hade varit intressant att rigga fler jämförbara case, och med viss renodling så att man liksom hade kunnat göra en störningsanalys av det hela. Jag noterar för övrigt att krafterna på ankarkarbinen är högst anmärkningsvärda. Som var och en kan se skulle en hel del vedertagna säkringsanordningar fallera! I någon mån måste jag säga att jag blir lite fundersam över resultaten utifrån det. Annars framstår det ju som väldigt tydligt att friktionen i dessa fall konsekvent ger högre krafter. Samt (vilket i någon mån kanske är det primära syftet med experimentet) att olika styva rep har stor betydelse för ankarkarbinkraften.
Vad jag borde göra är väl att sätt upp en enkel dynamisk jämvikt som visar vad som sker utan friktion, utan dämpning, och kanske utan bromsglidning. Vi vill ju då åt kraften i ankarkarbinen i läget då den når sitt maximum. Om man sedan kunde jämföra detta med en "rigg" där man fortfarande har ett förlustfritt rep osv, men friktionsförluster i mellansäkringar, så skulle man ju se om det jag hänvisade till tidigare stämmer.
Om det gör det kanske i slutänden ändå är ointressant - eftersom vi har energiupptagning i det verkliga praktikfallet. Men då är det också viktigt att vara medveten om det konsekvent genom argumentationen.