Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Optimering för att minska kraften på kilen
- Trådstartare cam
- Start datum
Kanske är vi så många, att det sjuka kan kallas friskt!
Man kanske ändå bör var ödmjuk och inse att anledningen till att de flesta inte har fått en diagnos ställd om sitt patologiska tillstånd, är att de flesta inte blivit föremål för en psykiatrisk utredning.
One flew east, one flew west,
and one flew over the cuckoo´s nest...
Man kanske ändå bör var ödmjuk och inse att anledningen till att de flesta inte har fått en diagnos ställd om sitt patologiska tillstånd, är att de flesta inte blivit föremål för en psykiatrisk utredning.
One flew east, one flew west,
and one flew over the cuckoo´s nest...
Jag fick nästan ont i huvudet av att läsa allt... var placerar det mig? (jag tyckte det var intressant, så jag anar nog vad svaret är... )Kanske är vi så många, att det sjuka kan kallas friskt!
Man kanske ändå bör var ödmjuk och inse att anledningen till att de flesta inte har fått en diagnos ställd om sitt patologiska tillstånd, är att de flesta inte blivit föremål för en psykiatrisk utredning.
One flew east, one flew west,
and one flew over the cuckoo´s nest...
Friktionen i alla karbiner är oerhört gynnsam på det viset att töjningen ger en energiförlust både på utfjädringen och återfjädringen.
Utveckla! Vaddå återfjädring? Inte studsar vi upp igen vid ett fall??
Energiförlust får vi hur som helst, poängen är väl att sprida ut den energiförlusten över tid, och då är det bättre om hela repets dynamik, plus säkringsdonets dynamik, förlänger tiden/sträckan. Jag tyckte Calle hade ett övertygande resonemang om att friktion var av ondo (utom vid hög-faktor-fall då pulleyeffekten skulle ta överhanden).
Om vi betraktar repet som elastiskt och inte visköst, så är det klart att vi studsar upp igen. Och om man faller fritt i ett dynamiskt rep, så är det väl också så att denna återfjädring går att märka.
Hur menar du att vi får energiförlust ändå?
Jag menar att energiförlusten består av friktion, luftmotstånd samt hysteres i repet.
Friktionen är alltså, så som jag också tolkar att Calle tycker, både av godo och av ondo.
Hur menar du att vi får energiförlust ändå?
Jag menar att energiförlusten består av friktion, luftmotstånd samt hysteres i repet.
Friktionen är alltså, så som jag också tolkar att Calle tycker, både av godo och av ondo.
(@John)
Beträffande mitt påstående om det goda i friktionen så motsvaras det i Calles rapport av att man får en energiförlust i värme, vilket är att betrakta som positivt. Att friktionen (repdraget) ökar den praktiska fallfaktorn är det negativa.
När jag säger att man "studsar" med ett rent elastiskt rep, så kanske man enklast kan se det i Illustration 2. Där finns en röd och en blå kurva, och de är i stort sett symmetriska kring ett x-värde; som motsvarar toppnoteringen på y-axeln.
Vid toppkraften är man alltså i botten av rörelsen, och därefter fjädrar man upp igen varvid kraften avtar i och med att repet avger sin lagrade energi. Hastigheten är noll vid maxkraften, och bromssträckan har då också nåt max. Det är ju lätt att tolka det som att hastigheten uppåt är (ungefär) samma som hastigheten nedåt i båda de lägen då kurvorna lämnar resp återigen når x-axlen, men tack vare en del andra faktorer så är hastigheten lägre i den andra punkten i praktikfallet.
(Jag tolkar det f ö som att origo ligger i axlarnas skärningspunkt i figuren.)
Beträffande mitt påstående om det goda i friktionen så motsvaras det i Calles rapport av att man får en energiförlust i värme, vilket är att betrakta som positivt. Att friktionen (repdraget) ökar den praktiska fallfaktorn är det negativa.
När jag säger att man "studsar" med ett rent elastiskt rep, så kanske man enklast kan se det i Illustration 2. Där finns en röd och en blå kurva, och de är i stort sett symmetriska kring ett x-värde; som motsvarar toppnoteringen på y-axeln.
Vid toppkraften är man alltså i botten av rörelsen, och därefter fjädrar man upp igen varvid kraften avtar i och med att repet avger sin lagrade energi. Hastigheten är noll vid maxkraften, och bromssträckan har då också nåt max. Det är ju lätt att tolka det som att hastigheten uppåt är (ungefär) samma som hastigheten nedåt i båda de lägen då kurvorna lämnar resp återigen når x-axlen, men tack vare en del andra faktorer så är hastigheten lägre i den andra punkten i praktikfallet.
(Jag tolkar det f ö som att origo ligger i axlarnas skärningspunkt i figuren.)
Dock är det fel att kraft-toppen kommer i slutet av repets töjning då man testar rep. De kurvor jag sett har en kraftkurva som är ganska symmetrisk på båda sidor kraft-toppen
KUKENKUKENKUKENKUKENKUKEN
Detta är helt åt helvete FEL-FEL-FEL-FEL-FEL.
Det spelar ingen roll för slutsatserna i artikeln och spelar ingen roll för hur man ska tänka men illustration 2 i artikeln är felaktig. Tack Mezzner. Jag gjorde den klassiska missen att blanda ihop tid och sträcka på x-axeln.
Jag ritade en ny illustration. Jag lägger också upp en riktig graf på ett reptest, taget från http://www.cs.cmu.edu/~cline/Climbing/fall.html
Bilagor
Bra!
Jag var faktiskt rätt osäker på hur Illustration 2 skulle tolkas; om sträckan var rörelsen till belopp eller belopp och riktning. Jag fattar dock Displacement lite bättre tror jag; alltså det är lite mer vektoriellt där, man skulle kunna säga att det är positionen i höjdled kanske.
Då framgår också tydligare att man inte har full återfjädring, utan snarare bara viss.
Tidsmässigt ser det förstås mer symmetriskt ut.
Den nya grafen; är den lite principiell, medan den som du tagit från referenslänken är ett faktiskt prov? Antar att det är lite avklingning där, som är lite intressant eftersom det faktiskt går att förstås lite hur visköst resp elastiskt repet är, kanske inte kvantitativt, men kvalitativt.
Ed: läste på länken om ursprunget till grafen, och tolkar det som att det är en utplottning som en person gjort på indata som i sin tur är utdata från ett riktigt falltest. Kanske är hans tidigare typiskt avklingande kurva lite mer tydlig. Känns hur som helst att de dämpande egenskaperna är både allt annat än försumbara och förstås välkomna.
Jag var faktiskt rätt osäker på hur Illustration 2 skulle tolkas; om sträckan var rörelsen till belopp eller belopp och riktning. Jag fattar dock Displacement lite bättre tror jag; alltså det är lite mer vektoriellt där, man skulle kunna säga att det är positionen i höjdled kanske.
Då framgår också tydligare att man inte har full återfjädring, utan snarare bara viss.
Tidsmässigt ser det förstås mer symmetriskt ut.
Den nya grafen; är den lite principiell, medan den som du tagit från referenslänken är ett faktiskt prov? Antar att det är lite avklingning där, som är lite intressant eftersom det faktiskt går att förstås lite hur visköst resp elastiskt repet är, kanske inte kvantitativt, men kvalitativt.
Ed: läste på länken om ursprunget till grafen, och tolkar det som att det är en utplottning som en person gjort på indata som i sin tur är utdata från ett riktigt falltest. Kanske är hans tidigare typiskt avklingande kurva lite mer tydlig. Känns hur som helst att de dämpande egenskaperna är både allt annat än försumbara och förstås välkomna.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Hur stor blir kraften på kilen? | Klättring allmänt | 26 |
Liknande trådar
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg