Ang längd måttet så var ju smalspårsvagnarna 8m men 520gällde då kajakerna skulle innanför dörren som satt mitt på vagnen. Anita K2 är ju en rysligt snabb kajak men lite längre. Den fick kläs med tjärpapp och transporteras i öppen vagn vilket var lite trist.
På tal om optimal kajak, så har jag upp täckt att när jag stånkar lite extra i min VKV100 så får jag upp den en aning ur sjön utan att den sätter sig på rumpan. Dvs kajaken har kanske inte optimal liten våt yta enligt dataprogrammen men utformningen av akterskeppet gör att kajaken inte sätter sig på rumpan samt att bärigheten i förskeppet inte är så stor så att kajaken lyfter mot bogvågen. Om nu kajaken lyfter en aning ur sjön så blir ju den våta ytan mindre trots att det finns kajaker med smalare midja på marknaden.
Jag skulle snarare påstå att ett halvplanande tillstånd inträffar då kajaken når en viss hastighet och då gäller inte samma ekvationer som är brukligt på icke planande farkoster. Dvs varken längd eller breddmåttet blir heliga konstanter.
Jag tror att just detta gör att kajaker typ VKV100 och Cleavern gör sig bra som motionskajaker i och med att de kan fungera i flera fartintervaller utan att behöva balanseras så noga samt att de även kan hantera lite sjö vilket många av dagens racingkajaker inte är så värst lämpade till.
Jag snubblade på denna ritning och blev väldigt nyfiken på hur denna kajak fungerade med rätt kanotist.
http://arctickayaks.com/Lines/LinesAleutMAE-AC.pdf
Värt att notera är att kajaken har roder, bulb, elastiskt skrov med leder(följer vågen upp och ned), akterspegel samt ev ”steglister” dvs kajaken kan troligtvis klättra upp ur sjön och halvplana. Värt att notera är också bredd längd som avviker från 520cm normen. Troligtvis balanserades kajaken med stenar enligt någon bok jag kikade i på så vis att en effekt lik trampofoilen kunde uppnås dvs lite hopp och studs i kajaken i rätt frekvens i förhållande till vågor kanske kunde sätta fart på kajaken. Likt skatarna i U-ramp (som jag testade på som tonåring)
Frågan är kanske om utvecklingen har kommit så mycket längre sedan artonhundratalet.
En annan fundering är det låga förskeppet och andra dogmer, som kanske är en separat tråd är frågan om Aleuterna satt på baken när de paddlade. När jag var i Korea så satt alla Koreaner på knä med fötterna under rumpan. Detta vore kanske en lämpligare sittställning då man skall med kraft kasta harpun samt hoppa och studsa i kajaken. Om nu Inuiter och dessa folkslag har sina rötter i Asien så vore de naturligt för dem att sitta på knä och i så fall bör alla kopior av deras farkoster omvärderas med tanke på tyngdpunkten.
Mvh Kåre