Opinelfråga

Hej!

Efter att ha läst mycket om Opinel här på forumet köpte jag nyligen min första (och förmodligen inte sista) på tradera nyligen. En 8:a i nyskick.

Nu till frågan: hur vet jag om bladet är i rostfritt eller kolstål? På bladet står det bara "OPINEL" och på skaftet "1er CHOIX OPINEL La Main Couronnée".

Måste också nämna hur impad jag är över bettet i bladet. Jag har snart inget hår kvar på höger underarm efter att ha demonstrerat för kompisar hur vass den är.:)

VH/Anders

Senast ändrad:
Hej!

Efter att ha läst mycket om Opinel här på forumet köpte jag nyligen min första (och förmodligen inte sista) på tradera nyligen. En 8:a i nyskick.

Nu till frågan: hur vet jag om bladet är i rostfritt eller kolstål? På bladet står det bara "OPINEL" och på skaftet "1er CHOIX OPINEL La Main Couronnée".

Måste också nämna hur impad jag är över bettet i bladet. Jag har snart inget hår kvar på höger underarm efter att ha demonstrerat för kompisar hur vass den är.:)

VH/Anders

Passa dig så du inte heller har armen kvar när du demonstrerat färdigt...

Bilagor

• fgkj.jpg
    fgkj.jpg
    27.5 KB · Visningar: 850
Mig veterligen finns det inget på kniven som säger om det är kol- eller rostfrittstål.
Men om du använder den lär du nog märka det!

Har själv för tillfället tre stycken, två sjuor, en äldre som inte går att låsa infälld samt en liten satan en 4:a kanske finns ingen markering förutom på bladet, den går inte heller att låsa hopfälld.

Alla är grymt vassa och lättslipade, men bladlåsningen är svag, bladet är tunnt, så jag använder de bara till lättare saker.

Kniven har ett kolstålsblad i AISI 1070.

När det handlar om rostfritt så står det alltid uttryckligen "INOX".

~Paul~

Opinel kolstål eller rostfritt, vad välja?

Har funderat på att köpa mig ytterligare en Opinel, nu den största modellen för bröd, grönsaker osv att använda under resa.

Dock visste jag inte att de finns med olika stål? Mina nuvarande är minst 10 år gamla, så jag antar det är kolstål i dessa?

Men vad är att föredra? Kolstål går ju att få grymt bett i, hur är det med rostfria varianten?

Skall beställa via nätet och det var samma pris på kolstål respektive rostfritt. Men jag testar en rostfri denna gången så får vi se, det finns ju en viss poäng med det med tanke på användningsområdet.

Har funderat på att köpa mig ytterligare en Opinel, nu den största modellen för bröd, grönsaker osv att använda under resa.

Dock visste jag inte att de finns med olika stål? Mina nuvarande är minst 10 år gamla, så jag antar det är kolstål i dessa?

Men vad är att föredra? Kolstål går ju att få grymt bett i, hur är det med rostfria varianten?
Opinels senaste kolstål är AFNOR XC90 med ett kolinnehåll på ca 1%, vilket placerar det i samma kategori som AISI 1095. Det är m a o ett bättre stål än det gamla 1070 med tanke på slitstyrka. Dock är det inte lika slagsegt/starkt.

De rostfria tillverkas nu för tiden i Sandvik 12C27M. Ett fint rostfritt som tidigare fanns i KJ Eriksson rostfria. Litet korn och rent stål bådar för en potentiellt fin egg.

Det gäller att tänka över vad man använder kniven till allra mest. Personligen vill jag ha ett visst rostmotstånd eftersom mina Opinelknivar används framför allt till matlagning på campingplatsen.

~Paul~

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg