Ont i senorna ?

Klättring är kul men nu har jag nog överansträngt mig och det smärtar i underarmen när jag använder höger pekfinger. Finns det något roligare sätt än att vila för att bota detta ?

Tacksam för bra svar / Gustaf.

I dina kläder hade jag pratar med en sjukgymnast om roliga (knappast!) och nyttiga (helt säkert!) övningar (som är klart är bättre än att vila). Mina erfarenheter av skador är att ju tidigare och ju seriösare man möter proffesionell kunskap, ju större är oddsen för att man slipper behöver gå med smärta och hinder en väldigt väldigt lång tid...
Patric

jaa

proffessionell kunskap ja..
Jag fick antiinflammatorisk gel mot min handled och svaret att "förslitningsskador aldrig går över det är bara att vänja sig!"

Malin,
Jag förstår. Jag har också träffat på mindre proffesionella ortopeder och sjukgymnaster. Den ena gången handlade mitt misstag om att jag gick till en allmänortoped istället för en med specilitet/vana/intresse för sportrehab.

Så min upplevelse är att de inom sportrehab tänker att mina små inflammationer är viktiga, dessa skador kanske inte är viktiga för någon som dagligen jobbar med mer "livsavgörande" frågor.

Sedan tror jag iofs att en förslitningsskada (låter som brosk etc) har klart lägre odds för bra läkning än en överbelastninginflammation (muskler/muskelfästen/senor). Men nu är jag ute på riktigt tunn is... prata med ett riktigt proffs.

Patric

Tack för svaren, det är intressant att lära av andras erfarenheter. Man har lite av en känsla att man inte vill belasta den normala sjukvården med ett problem som egentligen bara drabbar mitt "hobbyklättrande". Tillfälligtvis prövar jag att vila men finns det någon "sportrehab" i centrala Stockholm?

Gustaf

Drog också på mig en överansträngning i tre fingrar med tillhörande senor nu i lördags, har börjat gå över, men jag känner fortfarande av det. Jag har ännu inte klättrat med de skadade fingrarna (klubben har juluppehåll). Det känns ju aldrig kul att skada sig, men jag har alltid haft en särskild rädsla/respekt för just leder och senor, så det känns lite obehagligt. Borde man kontakta en sjukgymnast eller liknande, eller ska man försöka med att vila ytterligare och hoppas att det självläker?
/Harald!

Massera

Massera det ömma stället, strecha försiktigt och vifta med fingret. Allt detta för att hjälpa till att transportera bort slagg från skadan. Gör lättare sysslor, det ledar upp. Och vänta med att klättra tills du blir bra.

Min åsikt igen (tjatar gärna om detta ämne, ty jag lider fortfarande...):

Gustaf,
Det finns ju privata Sportrehabs dit du kan gå till sjukgymnast utan remiss, detta stör inte den normala sjukvården så mycket. Om du har otur så kan ju en dåligt läkt idrottskada leda till att du senare (efter värk och tråkiga uppehåll) iallafall måste nyttja detta.

Harald,
Det är både billigt och lätt att ta det säkra före det osäkra. Lyssna på nån inom idrottsrehab! Man kan altid lära sig något kul och nyttigt, men framför allt nyttigt och tråkigt.

Nej, jag jobbar inte inom Idrottsrehab. De har ofta redan köer så extra reklam behöver de inte...

Patric

Re: Massera

Vandrare; sa:
Massera det ömma stället, strecha försiktigt och vifta med fingret. Allt detta för att hjälpa till att transportera bort slagg från skadan. Gör lättare sysslor, det ledar upp. Och vänta med att klättra tills du blir bra.

Att tänka på om man masserar är att inte göra direkt på inflammationen (om man har den typen av skada). Risken är att man förvärar den inflammatoriska reaktionen. Blodgenomströmning är viktigt så man kan då istället massera runt skadan istället för rakt på.
En annan sak man bör undvika är direkt tryck på skadan om man klättrar/tränar. Jag som har inflammtion i första fingerleden får mest problem av crimp (pga belastning) och av juggar (pga tryck direkt på skadan). Slopers och andra avrundade grepp funkar bättre då trycket är jämnare över handen.

Att hålla händerna varma är också viktigt, alltså hellre svettas än frysa. Sen ska man träna så mycket som möjligt utan att det gör ont. Det innebär att man ibland måste hitta andra sporter eller övningar. Att vila innebär för mig att jag undviker sporten eller det belastande momentet men tränar sånt som inte gör ont. Just för att få blodgenomströmning utan belastning.

/Daniel

Massera runt

Precis! Jag borde skrivit så. Ett bra ställe att massera på är insidan av överarmen, mellan biceps och triceps. Ibland kan man nämligen få träningsverk i biceps eller liknande vilket stoppar blodflödet ut från armen. Detta leder till ont i underarmen. Det är såna här konstiga samband som är svåra för oss icke sjugymnaster att räkna ut. Idrottsrehab....

ajdå

Nu kom den... efter 1 år kom den till även mig...IGEN..
*suck* Jo vad som har hänt är att jag klättrade igår... roligt tyckte jag tills jag hittade världens roligaste problem...jag slogs med leden tills jag kände en äcklig känsla i min högra ringfingret efter att ha crimpat på ett grepp... och sen dess har jag inte kunna belasta berörda fingret....knappt att jag kan göra någora snabba rörelse med den överhuvudtaget...
Hur som helst....anledningen till att jag deltar i denne forum är följande:

Hur gör man med muskelinflammation i fingermuskulaturen?

Den vanligaste ordinationen är vila kombinerat med Voltaren och sen får man börja så försiktigt. Den handkirurg som vi i Gbg tidigare gick till sa alltid att man skulle fortsätta och klättra för att öka blodcirkulationen så länge det inte gjorde ont. Med Voltaren får man vara ännu försiktigare eftersom det också kan verka smärtlindrande.

Att det vid mer allmän smärta är bäst att fortsätta att klättra lätt för att öka blodgenomströmningen. Detta gällde självfallet inte vid akuta skador som tex en uttänjd sena/senfäste. Så länge man har punktsmärtor bör man vara extra försiktig så att man inte får inflammation. Då gäller det att vila ända tills det inte smärtar och skadan är läkt. När smärtan är mer av allmän karaktär, det som är vanligast bland nybörjare, går det oftast bra att forsätta klättra. Man kan också tejpa fingrarna för att stödja upp leder och ligament ända tills de har vuxit sig tillräckligt starka. I ditt fall, med smärta i alla fingrar, låter det precis som om fingrarna inte har vant sig vid den träning som du har börjat med. Om det nu inte är smärtor efter akuta skador kan du fortsätta med försiktig träning

Kopierad från 8a.

[Ändrat av Mastercam 2003-01-14 kl 15:43]

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg