Var o klättrade inomhus i veckan och blev tillfrågad om monteringshjälp av en person som uppenbart inte hade koll på hur man sätter ihop prylarna men ändå tänkte säkra. Detta är inte första gången och jag har sett läskiga exempel på nybörjarfel som av ett under inte slutat med olycka. Detta är trots allt farligt för fler än bara den som klättrar.
Denna gång sa jag nått lamt om att det är farligt att klättra utan att kunna säkra och att det finns kurser som lär ut. Jag visade även hur broms, rep etc skulle sitta ihop varpå personen började säkra. Egentilgen ville jag be personen låta bli helt tills någon visat ordentligt hur man gör.
Så, vad tycker/gör ni när ni ser sådant?
-Lär ni ut säkringstekniken
-Säger ni åt personen att gå en kurs och skiter i det sen
-...
Problemet för mig är att jag inte gärna mästrar folk men ändå inte vill se på när någon omedvetet utsätter sig och andra för fara.
Vore trevligt med lite åsikter om detta
/Daniel
Denna gång sa jag nått lamt om att det är farligt att klättra utan att kunna säkra och att det finns kurser som lär ut. Jag visade även hur broms, rep etc skulle sitta ihop varpå personen började säkra. Egentilgen ville jag be personen låta bli helt tills någon visat ordentligt hur man gör.
Så, vad tycker/gör ni när ni ser sådant?
-Lär ni ut säkringstekniken
-Säger ni åt personen att gå en kurs och skiter i det sen
-...
Problemet för mig är att jag inte gärna mästrar folk men ändå inte vill se på när någon omedvetet utsätter sig och andra för fara.
Vore trevligt med lite åsikter om detta
/Daniel