Om folk inte kan säkra - vad göra?

visst är det svårt att kommunicera

Varför inte ta sig tid innan klättringen börjar att tala om vilka ord man ska använda och vad man menar med dem? Så lång tid tar det inte. Man måste ju ändå kolla sin repkompis, så varför inte prata med honom/henne? Jag skulle nog inte själv våga låta någon säkra mig som jag inte talat ordentligt med först och känner att jag kan lita på.
 
Re: rapportera! Re: Visst!

tango; sa:
Kanske detta leder till att man ser över kommandoorden.

Ha en bra dag!

/Patrik

Tja varför inte bara ropa "se upp" vilket är vad de flesta gör spontant för att varna för otrevligheter i antågande.
"Se upp - Rep" om man måste förtydliga.

Annars är det otäckt lätt att göra idiottabbar. Att stå och säkra kan bli så rutinartat att man glömmer bort att kompisens liv hänger på det. (och det får man ju absolut inte göra) Se strängen "allmänt - det dummaste jag gjort"...
 
Re: visst är det svårt att kommunicera

Jag håller med dig att innan man börjar ska man, internt, komma överens vilka kommando man kommer att använda under klättringen!

mariatherese; sa:
Varför inte ta sig tid innan klättringen börjar att tala om vilka ord man ska använda och vad man menar med dem? Så lång tid tar det inte. Man måste ju ändå kolla sin repkompis, så varför inte prata med honom/henne? Jag skulle nog inte själv våga låta någon säkra mig som jag inte talat ordentligt med först och känner att jag kan lita på.

vad händer då om, som jag tidigare har sagt, att man har pratat med den personen i frågan och talat om för denne vilka regler som gäller etc. och vid demonstrationen vissade hon att hon kunde säkra!

Och till Gustav vill jag säga att det är bokstavligen livsfarligt att låta säkringen bli en rutinarbete. Man ska ta varje klättringstillfälle som unikt tillfälle. Själv har jag oxå gjort några tabbar men som tur är så har jag upptäckt de innan jag säger "säkring klar" alltså från och med nu tar jag ditt LIV på mitt ansvar och jag känner att om man har denna inställning kan man inte ta säkringen som rutin!

/Emad

PS: det är roligt och diskutera dessa frågor med andra för det finns så mycke och lära sig =)

[Ändrat av Mastercam 2002-05-07 kl 15:09]
 
Re: Re: visst är det svårt att kommunicera

Mastercam; sa:
Jag håller med dig att innan man börjar ska man, internt, komma överens vilka kommando man kommer att använda under klättringen!

Jag håller med om att man ska vara överens om vilka kommandon man använder men varför då inte använda de som lärs ut på klätterförbundets kurser, som "Säkring klar", "jag klättrar", "rep" osv Då talar alla samma språk och man slipper förbistringar.

Klipper med ett ironiskt uttryck som vi ofta skojar kring på jobbet då olika aktörer inte kan enas utan var och en utveckalr sin egen teknik:
"Det bästa med standards är att alla kan ha sin egen!"

Alltså det blir mycket lättare om alla gör lika.

tycker Patrik
 
Visst är det bra med standard.
"Säkring klar" och "Jag klättrar" kan knappast missförstås, men "rep"?
Som framgår av den här strängen så kan den varningen lätt misstolkas.
"Lägg av" tycker jag är sällsynt olämpligt som kommando för något så potentiellt livsfarligt som just att ta repet ur bromsen.
"Lägg av" betyder ju något helt annat till vardags.
 
Re: Re: Nybörjare!

[/QUOTE]

Själv har jag fått lära mig att "rep" är ett varningsrop man använder för att varna folk nedanför då man t.ex. släpper repet över klippkanten. För att få mera rep då man leder är "slacka" kommandot att använda.


[/QUOTE]

Tänkte bara kommentera en sak!
Varningsrop är rätt ord! Alltså dra ditt uppmärksamhet mot repet så här har vi en tolkningssak som du säger Gustav!

/E

[Ändrat av Mastercam 2002-05-07 kl 16:30]
 
STD...

Är inte "rep" ett standarduttryck för "Se upp era slöa jävlar, nu kastar jag ner ett snöre!" så vet jag inte vad som är det. Det används på samma sätt över hela världen (i alla fall i de länder jag klättrat: Sverige, USA, tyskland, frankrike.)

Om jag inte missuppfattat resten av kommandona i klättringen så gäller samma sak där. T.ex. ordet slack som ju faktiskt är detsamma både på svenska o engelska. Kan det va så genomtänkt att SKK har tagit och översatt nån internationell standard till svenska, som sedan de auktoriserade instruktörerna lär ut?
 
Om osäkra säkrare

Jag tycker också det är bra med någon typ av klätterpass innan man får klättra på inomhusväggar. Jag klättrar på Studenthälsan i Uppsala där man antingen måste gå kurs eller "klättra upp" för att få behörighet. Bra tycker jag.

Men om man ser någon som ändå gör fel... Helt klart är det rätt att säga till även om det känns "mästrande". Klättring är ändå en sport där man kan dö om man inte är ordentligt säkrad. Och även andra klättare kan skadas av fall etc. Visa hur man ska säkra samt tips om kurs el. dyl.
 
Debatten pågår....

....frågan är varför det inte görs något? Har själv påpekat detta problem (jobbar som instruktör då och då på ett gym) och det är ingen som INTE håller med. Men inte fanken händer det något. Självklart ska det vara obligatoriskt att visa att man har kunskap motsvarande de kurser där man får lära sig säkerhet för topprepsklättring respektive ledklättring inomhus. Är i stort sett tvungen att påpeka missar/fel, eller vad man vill kalla det, varje gång jag jobbar eller tränar. Och visst händer det också incidenter. Inga allvarliga (än så länge). Men tillräckligt för att det skulle göra mig avskräck och eftertänksam om jag vore inblandad. Tyvärr fattar dessa personer inte ens i efterhand i vissa fall. Själv går jag alltid fram och kollar läget om jag ser något som ser tveksamt eller helt åt h..vete ut. Annars skulle jag inte sova gott om det hände något. Utomhus är det svårare naturligtvis. Men där tycker jag förbundet och klubbarna har ett ansvar att som ambassadörer för sporten informera om risker och vilken j.vla billig och bra föräkring det är att gå en kurser. Det handlar ju om mellan 300-2000:- för att avsevärt minska risken för skador och i värsta fall...., ja ni vet vad jag menar.

Personligen så tar jag ALLTID upp detta flera gånger ovsett vilken typ av kurs jag håller samt om någon frågar mig spontant även i andra sammanhang.

Vi har alla varit nybörjare och gjort missar, och vi gör det fortfarande. Allihop. Det går inte att undvika. Men ju mer medvetna vi blir om det, desto mer kan vi lära av misstagen så att dom inte uppstår igen.

Slutligen måste jag säga att den värsta idiotin jag varit med om (och det är inte bara en gång), är när någon Allan Ballan ska "visa" sina polare (inte sällan killar som ska lära tjejer) hur man gör, och har noll f.cking koll på vad dom gör/säger. Då blir jag riktigt förbannad. Om det är någon som känner igen sig (vilket jag inte hoppas) så kan jag bara säga, - fattar du inte vad du håller på med? Den stackare du "lär ut" till har ju ingen aning om vilken j.kla klåpare du är. Hur kul är det att behöva gå och fundera över om/när/hur de personer som du "lärt" gör ett misstag på grund av bristfälliga kunskaper. Nä, svälj stoltheten gå en kurs själv och säg till dem du "instruerat" att dom borde göra detsamma. Det är mycket lättare än att ha ett liv på samvetet. JAG LOVAR!!!!

Ojdå, det vart lite långt och jag kanske har eldat upp mig lite väl. Nä, föresten det har jag inte.

Climb on (and safety first)!

Med (annars) väldigt vänliga hälsningar

/Fredrik G
 
Pinsamt

Jag håller med dig att man ska gå fram och upplyssa om man upptäcker saker som är felaktiga. Men tyvärr känns ibland som att personen i frågan uppfattar en som en koko som vill låta bäst...Tyvärr inom klättring finns det många (min kk inkl.) som inte ser farligheten utan de utsätter sig själva i onödiga risker.

Det är i sådana situationer som det är svårt att veta vad man ska göra!! Om man ska verkligen gå fram och påpeka tex. att "din försäkring gäller inte över 6 m solo klättring" eller om man ska låtsas som ingenting och påpeka saker enbart vid kunskapsbrist??
 
Kommandoorden

De kommandoord som används har naturligtvis inte kommit till av en slump. De skall vara så inbördes olika att de ej kan förväxlas samt vara tydliga. T.ex. ropar man inte VA? om man inte uppfattar vad kamraten sagt eftersom det kan förväxlas med JA! utan man ropar REPETERA.

Allt det här låter militäriskt och stelt men det gör att man kan ägna tid åt att klättra istället för att stå och skrika. Att kunna kommandoorden och i vilken situation de kommer är exempelvis en förutsättning om man klättrar där man inte kan höra varandra utan får förlita på ryck i repet.

Och det viktiga är inte vilka ord som används utan att alla använder samma.

Sedan skapar man ju alltid sin egen lilla jargong med de man klättrar ofta med men det är en helt annan sak.

När det gäller att säga till folk som gör fel så är det en delikat fråga. Skulle man säga till alla som gör fel skulle man bli tokig och bara få springa omkring som messerschmidt. Jag struntar i petimäter-detaljerna och säger bara till om någon gör något farligt.

Själv tycker jag det är fascinerande att folk kan börja klättra utan att se till att lära sig hur man bör göra, antingen genom att gå kurs eller fråga mer erfarna klättrare.
 
"Se upp"

Se upp är ju det sista man skall göra... ;-)

REP, STEN, SLACK etc är för det flesta klättrare vedertagna termer som man reagerar instinktivt på. Fördelen med att använda gängse termer är att de har EN betydelse oavset om man känner varandra eller ej.

Be safe/Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Märkligt sätt att säkra på Sportklättring 29

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg