...bilar svänger höger...
När jag kör bil ställer jag mig alltid med högerhjulen i rännstenen när jag ska svänga höger. Som cyklist tycker jag däremot inte om ett sånt beteende.
Kan kanske kallas anpassning till situationen
...bilar svänger höger...
Olyckorna beror ju nästan uteslutande om skräp bakom ratten, styret eller pennan, eller "den mänskliga faktorn" om man vill vara lite mer filantropisk. Man kan inte alltid vara 100-procentig, och olyckor kommer alltid att ske, men man kan lära sig att bli en säkrare förare och trafikplanerare.
När jag kör bil ställer jag mig alltid med högerhjulen i rännstenen när jag ska svänga höger. Som cyklist tycker jag däremot inte om ett sånt beteende.
Fortkörarnas främsta argument är ju att sänkta hastigheter inte minskar frekvensen hos olyckorna. Att sänkta hastigheter lindrar effekterna av olyckorna brukar de försöka svamla bort.
Det spelar ju ingen roll att JAG kör som en gud om nån annan idiot kör ut rakt framför mig.
Johodå. Kör du som en gud är en sån situation en baggis eftersom du har räknat med den risken. Står väl på typ sidan ett i körkortsboken.![]()
För bilar har du rätt. Lastbilsförare har faktiskt ett skymt siktfält, även om de vrider på huvudet.Den döda vinkel som då och då nämns när bilar svänger höger och krockar med cyklar existerar inte. Visst, den finns i de flesta backspeglar, men inte hos bilföraren som kan vrida på huvudet. Och som cyklist bör man alltid räkna med att man är osynlig och inte försöka ta sig förbi en bil om man inte vet att den tänker fortsätta rakt fram.
För bilar har du rätt. Lastbilsförare har faktiskt ett skymt siktfält, även om de vrider på huvudet.
Precis. Att köra som en gud ställer vissa krav.Ska man räkna med alla möjliga såna situationer så vågar man knappt köra i gångfart.
Det trista är ju att vägverkets statistik över dödsolyckor är lite... vad ska vi säga, konstigt sammanställd. Om nån kommer askpackad i 140 mitt i natten utan lyse på en liten smal skogsväg och kör av vägen och in i ett träd, då är det trädet som är problemet och som räknas som dödsorsak.
kan vara ganska skrämmande.
I augusti dödades 7 cyklister i Sverige.
Samma månad 23 passagerare eller förare i privatbilar, 15 MC-förare (varav minst 3 mopedister) och en gångtrafikant. Mera detaljer på http://www.ntf.se/olyckor/karta.asp?show=Visa®ionid=1®ionretur=1&kommun=&ar=2007&manad=8
Man kan undra hur mycket farligare det är att åka cykel än bil etc.
Antalet oskyddade trafikanter precis lika högt som antalet skyddade.
Thure