Olycksstatistik

Olyckorna beror ju nästan uteslutande om skräp bakom ratten, styret eller pennan, eller "den mänskliga faktorn" om man vill vara lite mer filantropisk. Man kan inte alltid vara 100-procentig, och olyckor kommer alltid att ske, men man kan lära sig att bli en säkrare förare och trafikplanerare.

Fortkörarnas främsta argument är ju att sänkta hastigheter inte minskar frekvensen hos olyckorna. Att sänkta hastigheter lindrar effekterna av olyckorna brukar de försöka svamla bort.

Men som sagt var, det finns oftast inget vettigt sätt att minska sannolikheten för olyckor och då får man istället försöka dämpa konsekvenserna.

Det spelar ju ingen roll att JAG kör som en gud om nån annan idiot kör ut rakt framför mig.
 
När jag kör bil ställer jag mig alltid med högerhjulen i rännstenen när jag ska svänga höger. Som cyklist tycker jag däremot inte om ett sånt beteende.

Som stadscyklist har jag inga problem alls med att du gör så. Bara du blinkar innan du svänger ut i rännstenen, annars kommer jag repa lacken på din bil med mina framtänder.

Fortkörarnas främsta argument är ju att sänkta hastigheter inte minskar frekvensen hos olyckorna. Att sänkta hastigheter lindrar effekterna av olyckorna brukar de försöka svamla bort.

Jag är rätt säker på att lägre hastighet i jämförbara situationer också minskar antalet olyckor. Högre hastighet ger mer komplicerad dynamik, kortare reaktionstid och längre bromssträckor. Större risk att kluriga situationer uppstår, och större risk att kluriga situationer övergår i olyckor (och större risk att olyckor leder till svåra skador). Att olyckorna på motorvägar är relativt få trots den höga hastigheten beror ju just på att det är motorvägar. Kör 130 i stan så ska du nog se att olycksfrekvensen ökar en smula.

Det spelar ju ingen roll att JAG kör som en gud om nån annan idiot kör ut rakt framför mig.

Johodå. Kör du som en gud är en sån situation en baggis eftersom du har räknat med den risken. Står väl på typ sidan ett i körkortsboken. :)
 
Johodå. Kör du som en gud är en sån situation en baggis eftersom du har räknat med den risken. Står väl på typ sidan ett i körkortsboken. :)

Ska man räkna med alla möjliga såna situationer så vågar man knappt köra i gångfart. Jag menar, om jag kommer i 110 på motorvägen och det kommer nån dåre som kör rally i skogen och kör rakt ut från nån skogsväg...

Eller om man kommer i 70 på nån landsväg och precis på ett backkrön möter två bilar i bredd som kör 140...


Det trista är ju att vägverkets statistik över dödsolyckor är lite... vad ska vi säga, konstigt sammanställd. Om nån kommer askpackad i 140 mitt i natten utan lyse på en liten smal skogsväg och kör av vägen och in i ett träd, då är det trädet som är problemet och som räknas som dödsorsak.
 
Den döda vinkel som då och då nämns när bilar svänger höger och krockar med cyklar existerar inte. Visst, den finns i de flesta backspeglar, men inte hos bilföraren som kan vrida på huvudet. Och som cyklist bör man alltid räkna med att man är osynlig och inte försöka ta sig förbi en bil om man inte vet att den tänker fortsätta rakt fram.
För bilar har du rätt. Lastbilsförare har faktiskt ett skymt siktfält, även om de vrider på huvudet.
 
För bilar har du rätt. Lastbilsförare har faktiskt ett skymt siktfält, även om de vrider på huvudet.

Stämmer ganska bra men även personbilar/kombibilar kan ha last där bak så att det finns en död vinkel.

Sikten snett bakåt kan vara skymd även i t ex sportbilar och av C-stolpen.

Hur som helst så har tvillingpappan Martin en bra poäng i att det är mer dålig uppmärksamhet och dåligt beteende än andra faktorer bakom olyckor.

Thure
 
Ska man räkna med alla möjliga såna situationer så vågar man knappt köra i gångfart.
Precis. Att köra som en gud ställer vissa krav. ;)
Men som sagt: ingen kan vara 100 % bra förare alltid, och olyckor kommer alltid att hända. Det viktigaste är ju att man som trafikant gör hyfsade riskbedömningar och anpassar sig efter de troligaste och elakaste riskerna. Det är ju ofta där det brister.

Det trista är ju att vägverkets statistik över dödsolyckor är lite... vad ska vi säga, konstigt sammanställd. Om nån kommer askpackad i 140 mitt i natten utan lyse på en liten smal skogsväg och kör av vägen och in i ett träd, då är det trädet som är problemet och som räknas som dödsorsak.

Ja, ett svårhanterat moralproblem är ju att de flesta enskilda olyckorna faktiskt kan skyllas på enskilda personer.
 
kan vara ganska skrämmande.

I augusti dödades 7 cyklister i Sverige.
Samma månad 23 passagerare eller förare i privatbilar, 15 MC-förare (varav minst 3 mopedister) och en gångtrafikant. Mera detaljer på http://www.ntf.se/olyckor/karta.asp?show=Visa&regionid=1&regionretur=1&kommun=&ar=2007&manad=8

Man kan undra hur mycket farligare det är att åka cykel än bil etc.

Antalet oskyddade trafikanter precis lika högt som antalet skyddade.

Thure

Jag är förvånad över att det inte är fler som stryker med... kommer just hem från en racertur... och där jag hade ett antal nära döden upplevelser...

På 70-vägen mellan Lissma och Länna var det fullt ös i kväll....

Massor av bilar, lastbilar, (varav en med släp som körde om dryga halvmetern ifrån mig, eftersom han inte hade tid att vänta på att mötet skulle passera), 2 hästar, 2 hundar varav en okopplad, en stavgångare... + ett gäng cyklister och så motorcyklarna som sicksackar i 140 mellan allt, även i skymda krön och gärna på bakhjulet... Jag cyklar där ofta... och har aldrig sett en polisbil, verkar inte direkt högprioriterat.

Kanske dags att sluta cykla där...

Thomas
 
När jag cyklar eller paddlar med kajaken(är förvånad att det inte händer mer olyckor här en vad det gör) räknar jag inte med att bilarna eller motorbåtarna ser mig utan håller mig undan för dem. Som bilist kör jag pickis och har överaskats ett par gånger av cyklister. Mycket läskigt, men nu har jag skaffat minispeglar till backspeglarna.
 
Åter, oavsett om det är cykling eller paddling eller annan aktivitet, så sker ju de allra flesta olyckor i form av singelolyckor (~70% för cyklister). När det gäller cykel beror det oftast på något problem med vägen, och bästa sättet att minska på olyckorna är nog bra vägunderhåll. Låt de som bygger och underhåller cykelvägar själva cykla där i rusningstrafik, så inser de bättre problemen med hål, gupp, kanter och bristande underhåll.
 
Det är inte bara

dåligt underhåll som bidrar till risken för olyckor på cykelbanor.

I många fall är det alltför trångt och för dålig sikt för att man skall kunna cykla med behållning och säkare/tryggare på cykelbanan jämfört med på bilkörbanorna.

Här finns det IMHO utrymme för lite civil olydnad. Snabba cyklister och vimsiga gångtrafikanter är inte någon bra kombination.

Jag inser att det är flera separata frågeställningar här. Cykelbanorna minskar sannolikt risken för dödliga olyckor även om det är hög frekvens av lindriga olyckor där.

Thure
 
@Klager & Thure

Ja om cykelbanorna var bättre så skulle nog dels olyckorna dom minska, dels skulle fler cyklister verkligen använda cykelbanorna.
Jag bryter mer eller mindre dagligen mot någon trafikregel för min egen personliga säkerhets skull...
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg