Att T-röd antänder i flaskan för att lågan går från en varm eller brinnande punkt via t-rödsstrålen och in i behållaren är ju en reell risk och något som faktiskt inträffar. En patrullkamrat drabbades av detta när jag var ung scout, trots noga genomgång med säkerhetstänk under flera år i förväg. Det har visat sig, både då och senare, att konsekvenstänk hos högstadieelever eller scouter inte riktigt följer samma banor som vuxna föreställer sig, och att de ofta visar prov på selektivt minne. När det begav sig för min patrullkompis blev det just en explosion i flaskan, men flaskan höll och for ur hennes hand. Resultatet blev just lättare brännskador och lite lågor som fick stampas ut på lägerängen. Episoden hamnade inte i tidningen, ens i lokalpressen, men det känns som en sån där grej som händer med jämna mellanrum. Jag kan tänka mig att det går illa på riktigt ibland också. Det är långt ifrån ett osannolikt scenario och givetvis något man måste vara medveten om när man tar ut unga i friluftsliv. Jag är själv inte säker på att man som handledare kan freda sig till hundra procent men det är ju inget man kan ta lätt på.
Skickat från min SM-G390F via Tapatalk