Hur många använder Trangias säkerhetsflaska här på forumet?
Jag (?). Lite tung, men skitsamma med tanke på att jag ibland släpar med all möjlig onödig skit.
Jag tror att vi är eniga och vill nog egentligen bara uttrycka samma sak ur mitt perspektiv, jag tycker att man ska låta unga använda sig av farliga saker som knivar och spritkök.
Jag.Hur många använder Trangias säkerhetsflaska här på forumet?
Jag tycker sällan man kan skylla olyckor på att någon inte följde bruksanvisningen. Det är lämpligt om utrustning som ska användas av icke-professionella användare inte blir direkt farlig om man gör fel. Sprittrangiat har ju tyvärr visat sig ha en olycksrisk i praktiken. Jag tycker ändå att konsten att använda ett stormkök är något som det är bra om skolan bibringar eleverna. Jag hoppas de inte bara får tända det utan också tillaga t ex dagens lunch på köket så att eleverna fattar att det funkar i praktiken.
Att läraren antingen fyller på sprit eller går runt med flaskan och låter eleverna hälla under bevakning låter som ett bra sätt för att eliminera större delen av olycksrisken jämfört med om eleverna har fri tillgång till flaskan.
Lever fortfarande
Vi fick lära oss använda karta o kompass, och använda trangia med sprit i fjärde klass. Fickknivar var vanliga presenter till barn i lågstadieåldern. Lekte vid ett stup på 60m. Gjorde eldar. Allt detta när man var i åldern 8-12. Lever fortfarande har inte startat skogsbränder (däremot hindrat ett par gånger att det blir en skogsbrand när någon "idiot" eldat i terrängen). Aldrig behövt vård för lek som gått fel. Än idag älskar jag eld och leka med eld men alltid med stor respekt som jag fått lära av föräldrarna. Tar inte onödiga risker men är inte rädd av mig. Och tilläggas skall att jag har ADHD vilket enligt vissa mångdubblar riskfaktorn men enligt mig har det tvärtom varit ett skydd hjärnan arbetar snabbare och man reagerar instinktivt snabbare OM något börjar gå söderut.
Men poängen var att lära sig handhavande av riskobjekt, lära sig vara förutseende och lära sig respekt för "farliga" saker är det viktigaste man kan lära barnen.
Jo, de som fortfarande lever brukar skriva så. Den intressanta frågan är ju hur stor andel av kamraterna som fortfarande lever.
Om 9 av 10 har dött så är det inte så relevant att den tionde överlevande säger "Jag lever fortfarande"
Gäller såklart inte bara den här situationen utan alla gånger när folk pratar om att de fortfarande lever trots alla livsfarliga saker de gjorde förr.
Mycket bra att skolorna har friluftsdagar och temadagar om natur och friluftsliv, men det blir alltför sällan för att man verkligen ska lära sig hantera detta på ett naturligt sätt.
Mig veterligen så har ingen av mina kompisar dött eller ens skadat sig allvarligt.