Min syn på dessa olyckor.
3. Ett spritkök, rätt använt, är ett bra och säkert kök.Vid felaktig användning händer olyckor oavsett vilken sorts kök det gäller.
Folk har faktiskt bränt sig eller skållat sig på den vanliga elspisen hemma. Kanske till och med lite fler än 2 personer per år i Norge?
/John
Fast då är det ju inte ett säkert kök....
Det som är utav intresse är ju hur allvarligt det blir när det väl händer något. Om du bränner dig på spisen så bränner du dig på spisen. Inget mer händer.
Rödsprit i sig är lynnigt. Brännbarhetsområdet är, som tidigare nämnts, tämligen brett.
All hantering sker öppet (öppna flaskor, öppen brännare).
Lågan är många gånger osynlig.
Det räcker att sparka omkull köket för att det ska bli riktigt farligt.
Det räcker med att någon i gruppen slarvar för att hela gänget ska bli brännskadade.
Detta i kombination med att spritkök är det som "nybörjare" normalt sett nyttjar. Okunnigheten är stor och spritkök är kanske det man har minst respekt för.
Ett vanligt gaskök är ju i jämförelse helt ofarligt.
Ett fotogenkök är nästan lika ofarligt.
Ett bensinkök är snäppet farligare eftersom bensin är mer explosivt (speciellt vid sträng kyla).
Gemensamt för dem är dock att man aldrig/mycket sällan hanterar bränslet öppet. Skulle man sparka omkull något utav dem så händer ingenting.
Frågan jag ställer mig är varför spritkök alltid ska vara det självklara valet för nybörjare? Syftet är väl att utbilda deltagarna, och/eller att väcka ett intresse för friluftslivet.
Varför då inte använda gaskök? Vill man att matlagningen ska bli krångligare?