Olika teknik beroende på paddel

Roder är suve för både nybörjare och experter. När jag kan hålla en jämn rytm i paddingen oavsett riktning på vind,kajak och vågor kan jag låta tankarna vandra och infinna mig i ett medetativt stadie där jag kopplar bort bekymmer sorger och besvär likt en joggingtur där rytmen går i fas med andningen. Skall jag jogga genom att ömsom skutta på ett ben och ta olika långa kliv och i värsta fall springa sidleds, så försvinner det jag kallar njutning och ork.

En cykel går också att styra genom att luta åt resp sida utan att hålla i styret så varför köpa en cykel med styre?

Eller varför inte löpa linan fullt ut och införskaffa en präktig timmerstock och en lagom lång två tum fyra från Byggmax ;-)

Skämt och sido så är det säkert kul att paddla Grönlandskajak med planka vilket säkerligen fungerar bra att leka i vågor och att rolla med men då får man ju göra lite avkall på andra egenskaper som andra kajaker, tekniker och paddlar kan ge.

/Kåre

Skämt och sido så är det säkert kul att paddla Grönlandskajak med planka vilket säkerligen fungerar bra att leka i vågor och att rolla med men då får man ju göra lite avkall på andra egenskaper som andra kajaker, tekniker och paddlar kan ge.

Om vi just lägger den skämtsamma delen år sidan och fokuserar på "avkall på andra egenskaper": så kan man i samma andetag lämna plats åt filosofin att begränsningar ger frihet inom begränsningen, samt skenbart paradoxalt; ökad frihet ger nya begränsingar.

Eller kanske hellre mer rakt på sak: De som sägs välja att ge avkall på andra egenskaper kanske snarare väljer andra upplevelser.

(Jag tror, på en hög nivå, att detta att välja olika upplevelser är den enda viktiga skillnaden mellan olika sätt att paddla. Resten är i bästa fall underhållande pajkastning med glimten i ögat, men ibland snarare ounderbyggt och egocentriskt trams utan några rimliga egna erfarenheter alls. "Döm ingen förrän du gått en mil i hans mockasiner".)

Back on track: Igår hade jag lite ont i underarmen vid paddlingen. Men simturen mycket skön och kvällssolen var mycket mycket skön. :)

Senast ändrad:
Instämmer

Om någon är lycklig i sin lilla bubbla så kanske det är synd att upplysa om att det finns andra möjligheter att avnjuta tillvaron. De flesta verkar ju vara ganska nöjda med livet och intresserar sig inte för att utforska sin bur och det kan ibland vara frustrerande att se, men försöker man att väcka sovande människor kan de bli ganska tjuriga eller så blir de irriterade på att man sabbat en trygg liten bubbla som de trivs i där de har en självklar roll, auktoritet och ett värde.

/Kåre

(Kåre, jag lovar att försöka sluta tolka in en von-oben-attityd i dina svar. Jag lovar försöka skärpa mig - och jag vill hitta mig en mer balanserad och harmonisk läsning av dina tankar... )

I övrigt: Dito.
Och framför allt: Compassion! ;)

Roder är suve för både nybörjare och experter. När jag kan hålla en jämn rytm i paddingen oavsett riktning på vind,kajak och vågor kan jag låta tankarna vandra och infinna mig i ett medetativt stadie där jag kopplar bort bekymmer sorger och besvär likt en joggingtur där rytmen går i fas med andningen. Skall jag jogga genom att ömsom skutta på ett ben och ta olika långa kliv och i värsta fall springa sidleds, så försvinner det jag kallar njutning och ork.

En cykel går också att styra genom att luta åt resp sida utan att hålla i styret så varför köpa en cykel med styre?

/Kåre

Paradoxalt nog så är det väl just det som sker när jag går eller springer - med små intuitiva rörelser korrigerar jag hela tiden fart, riktning, balans etc HELT utan roder - så den jämförelsen haltar väl en smula. På cykel är vridandet av hjulet med hjälp av styret viktigt i LÅG fart, medan det även där är balans och viktfördelning som styr min cykel. Vrider jag styret i högre fart - eller utan att först ha koll på balansen - så går det troligen riktigt illa.

Efter ett intensivt paddlande under försommaren - hela tiden med rodret på däck eftersom jag upplever det som att det tar fokus från upplevelsen - och i takt med att "styrandet" blir allt mer sekundärt, och integrerat i "framåtdrivandet" har jag nu på prov monterat av det helt på favoritfarkosten. De gånger jag släppt ner rodret i vattnet har dess inverkan stört mig mer än vad det hjälpt. Min egen bedömning är att jag helt enkelt så sakteliga börjar känna in samspelet. Jag vill ju gärna tro att jag utvecklas som paddlare - och därmed också kan välja roder nere eller roder uppe utifrån förutsättningarna de gånger jag sitter i en roderförsedd kajak.

Att dogmatiskt slå fast att det måste vara på ena sättet är väl knappast utvecklande för individen eller massrörelsen.

Provade Forspaddling i går - där gick det i början förfärligt svajigt - men så sakteliga allt rakare spår...

hans

Paddelteknik

Jag paddlar sedan snart två med hemsnickrade grönlandspaddlar, dessför innan så var det knappa tjugoår med europaddel. Bytet av paddel innebar, eller snarare var konsekvensen av, byte av kajak.

Från Kanotbryggans Basic, numer i en mågs ägo, till en egengjord SOF. Båda båtarna är lastade med enbart kanotisten lovgiriga, vilket jag tycker är bra. Basicen är utrustad med roder, vilket i början kom till användning ganska ofta men övertiden allt mer var upphissat och styrningen utfördes genom att luta kajaken och ta olika "styrtag" med paddeln. Den nya kajaken saknar både roder och skädda men slutet på akterskeppet är skäddalikt skulle man kanske kunna säga. Dessutom har skrovet markerade slag till skillnad från den gamlas mer skandinaviska? skrovform. Kanoten, den nya, styrs medelst lutning och styrtag.

Grönlandspaddeln är som nämts ovan, i ett av inläggen, som att cykla på "lätta växlar". Vilket när det gäller cykling spar på knän och faktiskt höjer farten och starkt bidrar till att kunna trampa länge och uthålligt. Grönlandspaddeln passar dessutom mycket bra till låg paddelföring, vilket jag är hängiven vän av.

En av de mest uppenbara fördelarna som jag upptäckt med nuvarande paddlar är möjligheten att ,tack vare de smala bladen, låta den glida i handen och på så sätt variera sättet att hålla och längden på paddeln på respektive sida av kajaken för att styra den men framför allt att motverka lovning och avdrift.

När det gäller cyklar så styrs de vid farter över rask gånghastighet med lutning och väldigt lite styre. Styre styr man med vid låg fart. Vid högre fart så stöttar man farkosten med styret utåt i kurvan och lutar inåt. Styr man med styret med kurvan så kommer man ofelbart att vurpa.

Avslutningsvis så är nog det viktigaste att använda det utstyr man har ofta och i olika väderförhållanden och på så sätt bli förtrogen med den och därmed utveckla tekniken. Det känns i vart fall mycket billigare än att försöka köpa utrustning som på något magiskt sätt skulle också ge en teknik utan behovet av att öva.

Man bör nog inte använda cykel som liknelse i roder/skäddadebatten..

På en cykel (eller motorcykel..) använder man inte styret riktigt som man tror när man svänger. Ska du t ex svänga höger vrider du först styret lite åt vänster vilket gör att tyngdpunkten förskjuts åt höger och du faller in i svängen. Alltså helt tvärtom än vad de flesta tror. Prova själv får ni se..
På trehjulingar (och bilar..) däremot använder man styre/ratt och svänger åt rätt håll, vilket också gör att de vill tippa utåt i svängen.
Om man sen föredrar bil eller mc är väl en smaksak, bilen är troligtvis snabbare och bekvämare men f-n så trist..

/ Ulf

Jag har en viss förståelse för alla skäddatalibaner - eftersom det finns så många usla roder som bara hänger och slänger där bak som en broms. Och då kan det vara bättre att fälla upp det eller montera bort det...

Men efter att ha paddlat skädda i 18 år så tycker jag det är jätteskönt att nu kunna paddla rytmiskt och framåt och slippa slösa energi åt sidan. Att "leka" i vågor är en helt annan sak men det står för kanske 0,1% av min paddling...

OK
Cykelliknelsen haltar och visst kan man kompensera rodrets funktion på kajaker med styrlinjer med styrtag och lutning, som fungerar automatiskt när man är inkörd. Men ingen har hit in tills övertygat mig om annat än att rodret är underbart att ha när det går lite sjö och särskilt snett akter i från och för att korrigera avdrift. Jag är heller inte övertygad om plankans förträfflighet vid framåt paddling. Dvs max fart till min ansträngning och jag tror heller inte på att förse en slagkajak med roder i efterhand eftersom de båda systemen kommer i konflikt

Det är bättre att stå för någonting annars faller man för ingenting(dålig översättning från eng uttryck).

Men jag vet där i mot att blir man inpaddlad på viss utrustning och teknik så presterar man säkert sämre oavsett vad man byter till pga att man anpassat sin teknik till materialet man valt.

Sådeles är det viktigt att nybörjare blir informerade om vilka möjligheter till utveckling materialet ger så att de kan få ett hum om saker och ting och göra ett val baserat på vilka prioriteringar de föredrar. Vill de ha en kajak att leka i bränningarna eller vill de ha en kajak att ta sig lätt i och ur tex.

Ni får gärna kalla mig dogmatisk och vad ni vill. Jag lyssnar,läser och lär hela tiden, vem vet en vacker dag kanske jag sågar av rodret ;-)

/Kåre

Jag har en viss förståelse för alla skäddatalibaner - - - så tycker jag det är jätteskönt att nu kunna paddla rytmiskt och framåt och slippa slösa energi åt sidan.
Bra! Skönt att ha det skönt!
Personligen skulle jag hata ett dåligt roder. Samtidigt som jag är löjligt förtjust i min pinnstyrning och mitt underliggande roder. En fantastisk lösning!
//Patric - skäddaoch OCH roderpaddlare men utan skädda på skäddakajaken (...en liten stund till, sen har jag skädda igen...)

OK
Men ingen har hit in tills övertygat mig om annat än att rodret är underbart att ha när det går lite sjö och särskilt snett akter i från och för att korrigera avdrift.
Jag tänker verkligen inte övertyga någon. Kör på ditt för tusan! Mitt liv är alldeles för kort för att misionera om annat är Compassion! :)

OK
Det är bättre att stå för någonting annars faller man för ingenting (dålig översättning från eng uttryck).
Det vette fan om jag håller med om... Alternativt så kanske man kan "stå för någonting" på en "högre" nivå: som att allas åsikter är värda att lyssna på och att man skall göra sitt bästa för att uttrycka sig på ett icke fördömmande sätt??
(Någons idoga, idiotiska eller dogmatiska hållning gör ju i sämsta fall att man inte ens lyssnar när vederbörande faktiskt har något vettigt och intressant att säga...)

Sådeles är det viktigt att nybörjare blir informerade om vilka möjligheter till utveckling materialet ger så att de kan få ett hum om saker och ting och göra ett val baserat på vilka prioriteringar de föredrar.
Bra!
(Min mönsteranalys är annars att de flesta köper något ungefär likt det som deras kompisar har, eller det som närmaste butiken har, möjligen det som varit och vänt på "Mount Everest topp" bekrivet i den närmaste tidningen.... Hur som helst; fortsätt gärna med det!)

Jag lyssnar,läser och lär hela tiden, vem vet en vacker dag kanske jag sågar av rodret ;-)
Det hoppas jag inte - om rodret alltså. Du har ett bra roder, du har lärt dig leva med det, du mår bra. Varför skulle du såga av rodret.
Dock så hoppas jag verkligen att du, och vi alla andra också såklart, fortsätter att lyssna och lär.

Nog flummat från mig på ett tag, tror&hoppas jag... :)
//Patric

Man bör nog inte använda cykel som liknelse i roder/skäddadebatten..

På en cykel (eller motorcykel..) använder man inte styret riktigt som man tror när man svänger. Ska du t ex svänga höger vrider du först styret lite åt vänster vilket gör att tyngdpunkten förskjuts åt höger och du faller in i svängen. Alltså helt tvärtom än vad de flesta tror. Prova själv får ni se..
På trehjulingar (och bilar..) däremot använder man styre/ratt och svänger åt rätt håll, vilket också gör att de vill tippa utåt i svängen.
Om man sen föredrar bil eller mc är väl en smaksak, bilen är troligtvis snabbare och bekvämare men f-n så trist..

/ Ulf

Gör det inte det till en perfekt liknelse? skall du svänga höger lutar du först kajaken lite åt vänster och tar sedan styrtag på vänster sida, eller sätter ner paddeln (istället för foten) på höger sida? :)

--- Mats ---

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg