Olika teknik beroende på paddel

Nu blir jag lite nyfiken ;) Vad har du nu köpt att ha som din "nya" skäddakajak?

/Janne

Jag får höra från den ytterst trevlige och förträfflige kajakkonstruktören, kajakdesignern, kajaktillverkaren, kajakrekonditioneraren :) och kajaksäljaren att han (*) kan tänkas ha kajaken färdigrekonditionerad om ett par tre veckor (* även rekreationspaddlare, tävlingspaddlare, paddlingsinstruktör, bloggare, fotografe, vinterbadare och livsnjutare så klart).

Om jag säger att att den har en ansenlig mängd träribbor i konstruktionen, att den har synts med svart däck, vitt skrov med vackra detaljer i kolfiber, och tillägger att den synts både i Stockholm, Blekinge, Malmö och på Västkusten - kan du då gissa? :)

Tack!

Tack till alla dom som retar, utmanar och ifrågasätter mig. Tack vare er växer jag och blir tvungen att tänka i nya banor och förhoppningsvis bjuder jag på gentjänsten.

En anekdot i ämnet teknik:

Jag är född i kajak och fått föreläsningar om hanterandet av kajaken från ”landets ledande experter” sedan jag ammades dvs jag har fått mycket serverat på fat utan att behöva lyssna och tänka genom mig själv och mina egna behov. Jag kunde repetera argument som andra lärt mig och visste vad för frågor och svar som mötte mig på mässor etc. Dvs jag var en perfekt papegoja som kunde rapa fram vad som förväntades av mig utan att känna efter själv eller se helheten(vilket jag aldrig kanske kommer göra). Tyvärr finns det gott om papegojor över allt. Ofta har yrkesroller, religion, skolsystemet etc, underblåst denna utveckling på gott och ont, men som så många andra så kommer man till trotsåldern och ibland inte ur den när man arbetar med sin far.

En gång var det en finne vid namn Risto som envist och tjurskalligt vägrade att köpa mina färdiga argument mot allt för korta paddlar. Han nagelfor mig och söndersmulade mina åsikter in i minsta detalj. Det slutade med att jag fick special tillverka en paddel som gick att justera i längder från 195-240 och i vridning som jag nyttjade i hop med en digital hastighetsmätare.

Sedan började jag prova med alla möjliga och omöjliga sätt att paddla och i olika kajaker. Min automatiska teknik med händer och vridning etc blev total sabbad. Jag kunde inte återgå till att paddla statiskt efter att jag börjat variera så kraftigt i stället utvecklade jag olika ”växlar” beroende på förhållanden(kajak ,paddel, väder, hastighet etc). Just detta tycker jag fungerat bra i och med att jag kan växla mellan att använda olika muskelgrupper så kör jag inte slut på kroppen lika fort som jag gjorde tidigare samt att jag kan belasta senor och leder i olika vinklar.Dvs hög/ låg padelföring, vingteknik/hjulångare, drag/tryck, tätt/isär med händerna etc.

Det är lätt att börja paddla statiskt och fortsätta i det när man har utrustning som inte medger variation eller av gammal vana och blir man tillräckligt låst i sina olater så blir alla förändringar av ondo. Visst skänker det trygghet men vad vore livet om man inte fick lite utmaningar både mentalt och fysiskt.

Så tack Risto för din tjurskallighet du lärde mig mycket och förhoppningsvis har jag skickat passningen vidare till någon annan.

/Kåre

Jag får höra från den ytterst trevlige och förträfflige kajakkonstruktören, kajakdesignern, kajaktillverkaren, kajakrekonditioneraren :) och kajaksäljaren att han (*) kan tänkas ha kajaken färdigrekonditionerad om ett par tre veckor (* även rekreationspaddlare, tävlingspaddlare, paddlingsinstruktör, bloggare, fotografe, vinterbadare och livsnjutare så klart).

Om jag säger att att den har en ansenlig mängd träribbor i konstruktionen, att den har synts med svart däck, vitt skrov med vackra detaljer i kolfiber, och tillägger att den synts både i Stockholm, Blekinge, Malmö och på Västkusten - kan du då gissa? :)

Skulle tro att den är bördig från Malmö och har en Italienklingande namn som börjar på Co och slutar på rsa. Jag får väl vänta något år tills Ulf hunnit bygga en ersättare till Competizione ;-)

Problemet med Johanssons Corsa - och den enda andra kajaken jag helt säkert skulle vilja ha, det vill säga Linders Clapotis - är att det är frustrerande små tillverkningsserier...
:)

Jo jag vet! Men drömma kan man ju! Är faktiskt rätt så nöjd med dom kajaker jag har nu!
Har förresten Pirellidäck på min mc som heter Corsa ;)

/Janne

...noterar att Kåre inte tror på "att förse en slagkajak med roder i efterhand eftersom de båda systemen kommer i konflikt" - och måste få tillägga att vi är helt överens om andemeningen i detta (händer faktiskt då och då ;-)

Enkelt uttryckt är roder- och skäddakajaker normalt lite olika konfigurerade och valet bör göras på ritbordet, inte i kassan: roderkajaken behöver en tämligen uttalad kursstabilitet som rodret jobbar mot, annars slirar kajaken mer än girar - medan skäddakajaken bör vara mera lättsvängd, med en väl definierad girpunkt placerad i rimligt förhållande till vikt-, volym- och lateralplanscentrum. En roderkajak utan roder bli svårstyrd och en skäddakajak med roder slirar. Därför tycker jag att generellt att kajaktillverkare och -säljare fegar ur och brister i sitt ansvar när de överlåter det valet åt kunden, eller för enkelhetens skull erbjuder de kombinerade nackdelarna av båda (skäddan tar plats i akterskeppet, rodret blir uppfällt ett vindfång som ökar upplovningen i sidvind).

Bra kajaker är antingen-eller, mera sällan både-och (en och annan varken-eller har jag nog också upplevt när jag tänker efter)...

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg