Olika teknik beroende på paddel

Jag har en Thomassonkajak Isfjord och var igår ute med några kompisar vid kapellskär. Alla är vi nybörjare utan någon särskild utvecklad teknik.

Mot slutet blev det lite ruggit och vågorna växte sig högre. Jag körde utan varken skädda eller roder medan mina vänner i point65 och prijon seyak körde med roder. I handen hade jag en hemmasnickrad pagaj och mina vänner hade vanliga europapaddlar.

Vi hade alla problem med att kajakerna ville lägga sig längs vågorna och de andra klarade det rätt ok med roder. Jag hade en hel del problem och kände inte att jag fick grepp med pagajen i vattnet. Detta ledde till att jag fick kämpa som ett djur utan att känna att jag varken hade så mycket kontroll eller energi mot slutet.

Hade det med min paddelteknik att göra eller är det skillnad på olika typer av paddlar? Några provtag med europapaddel kändes mer kraftfulla.

Nämnde Thomasson har ett par fina sektioner text under rubriken Kajakpaddling. Kolla gärna där.
Paddeltag, Vind och vågor samt Paddla utan roder är nog det första du kan kolla på.

Kan inget om paddling.
Men om man översätter det till andra sysselsättningar låter det ju normalt att en paddel med liten paddelarea (som jag förstått att pagajen är?) som kräver hög frekvens anstränger det centrala systemet (hjärta, lungor osv) mera.
Det flesta nybörjare klarar ju inte av att cykla med speciellt hög kadens som liknelse.

Hade det med min paddelteknik att göra eller är det skillnad på olika typer av paddlar? Några provtag med europapaddel kändes mer kraftfulla.

Och svaret är ju ja på båda frågorna. När det gäller paddelteknik så blir ju de flesta av oss aldrig fullärda så självklart kan du utveckla din teknik väldigt mycket.

Och självklart är det också skillnad, stor sådan t.o.m. mellan olika paddeltyper. Därmed inte sagt att någon typ är bättre än någon annan rent generellt, olika typer är ju optimerade utifrån olika syften, vad som är "bäst" för dig handlar ju om vad du har för syfte och intresse med din paddling/teknikutveckling.

/Rickard

Hej Per!
Jag paddlar själv två Thomasson kajaker, en Black Pearl och en Kavat och sitter alltsom oftast med en pagaj i nävarna. Jag trivs så pass bra med en grönlandspaddel så det är en sån jag nästan uteslutande använder. Har provat europapaddlar men inte riktigt kommit överens med dom.
Det känns så lätt att paddla pagaj trots att frekvensen ökar, och det är väl just det Björn har skrivit om, att utväxlingen är lägre med en grönlandspaddel.
Har varit ute i ruskväder med mycket vind och höga vågor och jag var helt slut när jag kom hem men det hade jag nog också varit med en europapaddel.
/Magnus

Har du funderat på hur välbalanserad din kajak var?

Beroende på hur du stuvar din kajak och din egen lutning så påverkas också lovgirigheten i kajaken. Mycket vikt i fören trycker upp aktern och tvärt om. I sjötermer kallas detta för trimning och det har stor påverkan på hur kajaken reagerar i sjön. Detta kan man utnyttja till sin egen fördel, tex om man har några liter vatten i en dunk i sittbrunnen. Skall man upp i vind lägger man dunken framför fötterna, paddlar man mer med sjön kan en mer akterlig placering av dunken vara lämplig.
Men oavsett vilken paddel man har så handlar detta mycket om erfarenhet och övning. Nästa gång tror jag säkert att det går mycket bättre/lättare.

Paddla lugnt.
Vänligen/Dag

En förutsättning för att kunna fortsätta paddla med behållning är givetvis att jag jobbar på tekniken. Jag tilltalas av Björns tankar om att en bra teknik är bättre än utrustningen och att så lite som möjligt som kan gå sönder är bra. Men ur nybörjarperspektivet blir jag inte riktigt klok på skillnaden på pagajen och europapaddeln med förutsättningarna dålig teknik och svår sjögång. Vilket borde vara lättast att börja med?

Självklart ger övning färdighet men jag tänkte höra mig för lite och se vilken utgångspunkt som är lämpligast.

På lugna vatten gillar jag pagajen med den låga utväxlingen och en ganska bekväm paddelföring.

Tack för alla svar och funderingar.

Tror inte problemet med att kajaken lägger sig tvärs vågorna beror särskilt mycket på vilken paddel man väljer. Som någon längre upp i denna tråd påpekade har kajakens balansering i långskeppslinjen mer inverkan på hur kajaken beter sig i sjön.
Det enklaste sättet, men samtidigt kanske det sätt som kräver mest träning är att kanta kajaken och på så sätt påverka kajakens färdriktning i förhållande till vind och vågor, med denna teknik kan man få den mest motsträviga kajak att röra sig dit man vill utan vare sig roder eller skedda.

/Pelle

På de sidor Patric hänvisade till härovan, har jag anfört som min på egen erfarenhet baserade uppfattning, att grönlandspaddeln medger lika bra grepp och ungefär samma frekvens som en paddel med stora blad. Men tekniken skiljer sig en hel del från både plattpaddel och vingpaddel (mindre från vingpaddel faktiskt).

Grönlandspaddeln har fördelar även för nybörjare: främst för att den är ovinklad och därmed mer intuitiv både för paddelmotoriken och för manövrering och stödtag. Men den mindre ytan innebär också att det krävs lite mer förfinad teknik för att få den att sitta lika fast i vattnet som en storbladig plattpaddel eller en vingpaddel - slarvmarginalen är mindre. Det ett tag innan man hittar tekniken att fästa bladet i vattnet och därmed också innan frekvensen sjunker till en behaglig och effektiv nivå.

För en nybörjare känns plattpaddlar oftast mera effektiva, beroende på att de stora bladen ger bra grepp även med en teknik. Räkna därför med lite inkörning...

Roder kan ge nybörjare en känsla av kontroll, men bara till en viss gräns. I medsjö slutar rodret ofta att fungera genom att vattnet håller samma fart som kajaken eller genom att rodret tillfälligt hänger i luften under en vågpassage. I grov medsjö (där vattnet temporärt kan hålla högre fart än kajaken) kan det till och med bli förvirrande - trampa höger för att svänga vänster och vice versa. Likaså fungerar rodret bara så länge kajaken gör fart genom vattnet - ligger man stilla blir det svårare att svänga kajaken om rodret är nerfällt. Men framför allt blir det en sak till att hålla reda på när det går vågor. (OBS! detta är inte avsett som en anti-roderpredikan - utan bara visa att det inte är självklart att roder hjälper nybörjare i vågor).

Att hantera kajaker i vind och vågor handlar inte så mycket om utrustningen (även om felaktig packning naturligtvis kan förvärra problemen), utan främst om att lära sig förutse vad sjöarna hittar på och mota avstyra oönskade girtendenser och andra problem innan de blir besvärliga - vana, erfarenhet, överblick och förutseende med andra ord.

Björn

Färdigeter

Om du tappar kontrollen i vågor så beror det mer på din (brist på) skicklighet än på din utrustning. Du blir skicklig på att hantera vågor snabbare om du lär dig av någon som kan. Du kan vända dig till en klubb eller ett företag som har kurser.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg