Ofodrade vandringskängor helt i läder?

En del gillade m59-kängan bättre än m90. Passar den din fot kanske det kan vara nått att prova. Borde gå att hitta under 100-lappen.
Doc Martens är väl också bara läder, men jag undrar hur bra de funkar för vandring.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
Doc Martens har ju stålhätta fram i stål och det är ju onödigt tungt plus att de kan bli rätt kalla vinterid då.

Dco Martens finns både med och utan hätta, och nuförtiden är hättan i nån slags hådplast och inte stål. ;-)

Men jag kan tipsa om Kinna-skor och liknande märken. Nu tillverkas ju inte de längre, men vet att någon annan tillverkare har upptagit delar av deras produktion. Jag har haft ett par halvhöga läderkängor från dem (enkelt läder inne och ute), men det är ju mer en rejäl sula på dem (lite lik Doc Martens-sulan). Jag har inte fjällvandrat i terräng med dem, men haft dem som året-runt-sko i både stad och skogsstig. Har aldrig haft skav av dem, och de var sköna direkt. Bra för en bredare fot och inte särskilt tunga.

Har du kollat vad Kero har i sitt skosortiment? Eller Knulp?

Hoppas du hittar något du är nöjd med! :D

Eftersom jag en gång startat denna tråd så tänkte jag berätta om mitt val också. Jag skrev tidigt i tråden om skon Björk frå skråmträskskon. Jag valde dock. en lite lägre modell kallad Lärk.

5ae3d914-63ee-d560.jpg

Dels för att den har lite lägre skaft men också för att lästen är rymligare. Jag har också beställt den i minimalistiskt utförande. Dvs med en relativt tunn (11mm) sula utan klack, samt med tre hällor istället för hål längst upp.

Just möjligheten att välja lite fritt och att dom bygger skon efter mina mått plus att den är gjord i ett lager rejält skinn gjorde att jag valde denna. Att den dessutom ser så pass bra ut så att den går använda civilt i 10 år även om den inte skulle funka klockrent på fjället.

2800 + 300 för mina specialval. Återkommer när jag fått den om några veckor med ett utlåtande.

Skickat från min Sony Tablet S via Tapatalk 2

Senast ändrad:
Jag som har nära till Danmark kan väl tipsa om Duckfeet i samma anda - och ja, de ser ut precis som det låter :). Därmed är de ett av de få skomärken som passar mina fötter (som det ut som firmanamnet antyder :)). Klarar i varje fall skånsk slaskvinter galant med lite käärlek och omvårdnad.

Sent om sider. Jag har fått min känga och den är jävligt skön, perfekt att gå med, otroligt lätt och smidig. Eftersom jag valt tunnaste möjliga sula så är den så "barfotalik" som möjligt. Dvs ingen förhöjning i hälen och relativt bra markkänsla.

Dock har den två stora aber som vandringskänga.

1. Plösen är inte av bälgmodell - vilket innebär att den inte klarar vatten över plösens början överhuvudtaget.

2. Sulan är sydd på ett gammeldags sätt, helt utan lim. Det innebär i praktiken att vatten kan tränga rakt in mellan det läder man går på, det ljusa två bilder upp och ytterlädret. Även om skon är randsydd, så blir det inte tätt om man inte limmar, vilket inte är gjort.

Blev rätt besviken när jag klev ut i en vattenpöl första dagen och blev genomblöt.

Ja ja, det drabbar ingen fattig och skon är fantastisk skön och ser bra ut. Får funka som en bra höst, vintersko istället på jobbet, på stan osv. Dock ingen vandringskänga.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JanSturestig Hjälp mig hitta ofodrade kängor Kläder 10
kmike Ofodrade läderkängor Kläder 8
AxBack Möjligt att laga vandringskängor? Kläder 2
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Okvarn Svala vandringskängor? Kläder 18
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
andreaseidhagen Begagnade vandringskängor - 1 lager Kläder 5
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Mr. T Vandringskängor för (primärt) urban miljö. Kläder 25
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
gusfallca Vandringskängor Kläder 4
xstaystrayx Skinnfria vandringskängor Kläder 20
KalleNL Små vandringskängor? Kläder 4
annakask Crispi Rauma - vandringskängor Kläder 2
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Lab Vandringskängor Alperna Kläder 2
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
fransk prusik Vård av vandringskängor Kläder 1
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Labben Vandringskängor!! Kläder 5
granfront Vandringskängor Kläder 3
IsElaine Tips om vandringskängor Kläder 3
Skydivergirl Vandringskängor Kläder 17
grodanbolle Vandringskängor, fukt och dylikt. Kläder 9
Stillsam vilde Gotex i vandringskängor?! Kläder 19
Martin Vandringskängor? Kläder 4
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Moga Arbetshandskar helt i läder? Kläder 6
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
Sanna81 Vad göra med inte helt vattentäta skor? Kläder 5
Vandrare Var hittar jag en helt vanlig yllemössa? Kläder 9

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg