Offpisttelisar för lång tjej

Är en hyfsad telisåkare (klarar svarta pister och offpist som inte är allt för brant eller smal) och söker nu en bra offpistskida som funkar att åka i pisten med men ska framförallt åkas offpist. Jag väger ca 65kg och är 172cm lång. Jag har redan ett par Head Monster M70 (tjejmodell) som funkar bra i pisten och hyfsat offpist men vill ha en skida med mer flyt och bättre känsla offpist. Någon som har tips på märke/modell, längd och bredd (hade tänkt mig en midja på mellan 80 och 95 mm men vet inte vad som är lämpligt) mm? Övriga tips?

Är tacksam all hjälp jag kan få!

Gillar du dina Monster? I så fall kanske iM88 kan vara nåt? Jag har inte testat dom själv, men bara hört bra omdömen om dom.
Generellt tycker jag du ska titta på skidor runt 90 i midjan och 180cm i längd. Och sen kanske välja en lite mjukare skida.
Jag är ungefär lika lång och tung som du och åker nu Nordicas "The Beast" i 177cm. Dom är 93mm under foten vilket helt klart märks i pisten. Dom är ok, men inget jag gör skärande kortsväng med...

Korta skidor

Jag kör själv med ett par Völkli Explosive 172 cm och de är stenhårda (är 178 cm läng, 95 kilo) och kör gärna kortare skidor när jag kör telis, är de rejält breda så behövs inte längden. Bra om det blir puckel, skog eller smalt.

Men skulle jag köpa skidor till dig så skulle jag satsa på mjuka korta (kanske 162-165 till dig) och vridstyva skidor. Har själv ett par Monster 85or och de skall köras mycket hårt och fort om de skall fungera om man väger 65 kg.

Gillar även twintip när man kör riktigt smalt och brant, kan glida bakåt backa osv. Kul att lära sig åka baklänges...

Trevliga skidor:
K2 Piste Pipe mjuka och sköna gaska feta
Volkl Gotama (råfeta lite overkill kanske)
Extrem AK-4
Rossingnol Scratch BC

Telemark Pyrenees har bra priser på förra säsongens skidor http://www.telemark-pyrenees.com/
[Ändrat av fafner 2006-08-10 kl 11:37]

Jag förstår mig inte på den här trenden med jättekorta lagg. Ska man åka utanför pisten ger längden en stabilitet man gärna vill ha. Prova att åka crud(vet inte vad det heter på svenska) med ett par 170!
För offpist tycker jag man kan ha minst kroppslängd upp till +15cm.
För enbart "stora-bergs-åkning" kan man lägga på 10cm till.
Därmed inte sagt att jag vill tillbaka till 210 i skidlängd...

Men Pocket Rocket som någon nämnde är bra om man vill ha mjuka lagg.
Själv tycker jag det är skönt med lagg som är styvare än en kokt spagetti när snöförhållandena blir stökiga.

Några tips

Hej!

Jag är ungeför lika lång och tung som du och kör telis på ett par Head Monster IM70 Lightning. Jag köpte dem när jag var rätt grön på telis men har känt att jag växt ur dem på många underlag och letar liksom du efter nya. Jag vill ha en skida som fungerar bra både utanför och i pisten för även om toppturer är roligast så är jag rätt mycket i pisten ändå. Mitt fokus har varit på tjejskidor, mest för att de oftast väger lite mindre men också för att de ofta är för åkare som inte är så aggressiva i sin åkstil.

Jag lyckades inte åka på nåt som var värt att köpa den här säsongen men när jag hört runt mig för bland fackfolk och vänner så har jag fått följande tips och de kan jag ju dela med mig:

K2 Dawn Partol (=tjejmodell av Work Stinx) (125/89/112)

K2 Schi Devil (119/78/105) - lite smalare men fortfarande 10 mm bredare än Monster70

Völkl Queen Attiva (119/87/105) 164 cm

Karhu Betty (117/80/105) 166 cm

Atomic Pumori (115/80/101) 163 cm

Dynastar Legend 8800 (117/89/110) - dessa har jag åkt några dagar på men gillar dem inte, de är tröga och tråkiga; många verkar gilla denna som telisskida och den finns att hyra ibland

Head Monster IM-85, Monster 88, Madtrix Mojo, Mojo 80 (gissar att jag fått dessa rekommenderade eftersom jag gillar mina nuvarande skidor)

Berätta gärna till vintern vad det blev och vad du tycker!
Mvh
/Linda

Re: Några tips

seglartjej; sa:
Dynastar Legend 8800 (117/89/110) - dessa har jag åkt några dagar på men gillar dem inte, de är tröga och tråkiga; många verkar gilla denna som telisskida och den finns att hyra ibland

Har för mig att Norska Friflyt också sågade denna skida totalt...

Testa Scottybob, jag har ett par och hittils har alla polare som provat köpt egna (4 st än så länge). Hyfsat lätta och inte alltför dyra.

Jonas P; sa:
Jag förstår mig inte på den här trenden med jättekorta lagg. Ska man åka utanför pisten ger längden en stabilitet man gärna vill ha. Prova att åka crud(vet inte vad det heter på svenska) med ett par 170!
För offpist tycker jag man kan ha minst kroppslängd upp till +15cm.
För enbart "stora-bergs-åkning" kan man lägga på 10cm till.
Därmed inte sagt att jag vill tillbaka till 210 i skidlängd...

Off pist är inte för mig bara stora berg, bor man i Alaska så är det väl en sak men Sverige!

Jag klarar då inte av att åka telis med ett par 210 Völkl Explosive, men jag kanske är en vek människa...
Har man sådana skidor skall man ha mycket is i magen och gilla att åka fruktansvärt fort...

Hur gör du hoppsväng i en brant korridor med sådana? Du har ju typ en halv kvadratmeter yta på ett par sådana jävulsskidor.

Skogsskidåkning med telisar som är långa tycker jag är drygt.

Om det vore 50 cm mycket lätt puder, ja då kanske, men i normal offpist blir det jobbigt.

Sen Pollak så skrev du så här hösten 2005:
"Själv har jag de senaste åren åkt skidor som är runt 178-179cm, jag är 170cm/65kg. Men jag har främst åkt utanför pisten"
I den tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35365 så körde du själv 8-9 cm längre utanför pisten? Vad har gjort att du ändrar uppfattning?
[Ändrat av fafner 2006-08-11 kl 13:20]

fafner: Läs mitt inlägg igen. Framför allt de här raderna:

"För offpist tycker jag man kan ha minst kroppslängd upp till +15cm"
Då är väl mina 8 cm längre än jag själv mitt i det intervallet, eller?

"Därmed inte sagt att jag vill tillbaka till 210 i skidlängd..."
Jag vill alltså INTE åka så långa igen, om det inte framgick.

Mitt råd är alltså att, beroende på skida, välja en skida som är lika lång eller lite längre än man själv är. Om man ska ha den utanför pisten.
Längden ger en stabilitet jag tycker behövs när snön varierar från skare till vindpackat till fluff inom loppet av 5 svängar. Men det kanske bara är min teknik som brister?

Jag åker nu 178 vilket funkar kanon som kompromiss. Bra i tight skog, lätta att göra hoppsvängar med och funkar bra på stora öppna ytor. Men skulle jag ENBART ha dom till att åka på stora öppna ytor typ Alperna eller Alaska skulle jag gärna ha 10 cm till i längd.
Men längden, eller brist på den, kan man till viss del även kompensera med att välja en hårdare skida.
Så OM jag har ändrat uppfattning, beror det nog på att jag har gått från Völkl G4 till lite mjukare och bredare Nordica The Beast.

Nu är vi överens

Du kör på +8 vilket jag tycker låter helt ok.

Men i din text stog det upp till +15 och sen +10 vilket enkelt kunde missförstås.

Har du köpt nya telisar ännu?

Det är ju över ett år sedan som tråden var aktuell men eftersom jag då delgav en lista på skidor som jag fått tips om och nu faktiskt har köpt nya telisar så vill jag gärna dela med mig av mina nyvunna erfarenheter.

Det blev en skida som inte var med på listan då: Scott Santiago Mission (m.y. 2005/2006, 168 cm).

Jag är kanonnöjd med Santiagon, och jag måste erkänna att jag inte var medveten om hur lätt det kunde vara att åka telis på en "lagom" skida jämfört med mina gamla Head Monster 70 Lightning. Monstern var bra att lära sig på men när tekniken bättrades på, backarna blev brantare och snön inte alltid så där superfin så var Mosterskidorna för mjuka och sladdriga och jag tramade igenom dem tidigt och fick slita ont utan att ändå få till de där fina, följsamma och underbara svängarna. Med Santiagon under pjäxorna är det så lekande lätt - grepp på hårda underlag under hela svängen är man inte bortskämd med om man åkt på för mjuka skidor. Och flyt i offpisten, kanske mest för att de är mer yta på dem än på Monstren.

Det blev inte så mycket åkt för mig förra året: en dag på isigt underlag i Hestra, en helg med halvhård snö i Hemsedal och en vårsnövecka med mycket offpist i Val d'Isere men jag kan tveklöst säga att inte någon gång längtade jag tillbaka till Monsterskirona. Har du inte köpt nya lagg ännu så gör det, jag tror faktist inte det spelar så stor roll att då får exakt rätt skida, du kommer bli supernöjd om du bara hamnar på topp-20-listan. Mostertiden är passé för dig, det är jag rätt säker på.

Mmm, man längtar ju till snön nu. Jag skulle betala bra för en enkel snöängel just nu.
/Linda

Skrämmande

Hej Seglartjej!

Var roligt att få ditt svar nu, och det var nästan skrämmande, jag skulle nästan kunnat skriva det själv.

Även jag köpte ett par Scott Santiago Mission, samma längd som du, efter tips från telemarksdoktorn på Freeride, bland annat. Det var den skida som jag kände verkade passa mig bäst. Även jag är supernöjd med skidorna och jag har hunnit åka betydligt mer med mina. Gjorde säsong i Björkis och firade nyår i Hemavan så jag har hunnit prova dem på de flesta underlag och förhållanden. I början tyckte jag de kändes lite svåra i pisten och tänkte at jag skulle behålla mina Monster som pistskida men mot slutet av säsongen åkte jag aldrig på dem och sålde dem till en kompis. Santiagon är jag helt förtjust i, den var som en dröm i skogen i Hemavan, jag utvecklades massor genom dem, gick att åka fortare, bättre och få mer flyt. Den är även kanon i lössnö på stora ytor, bär bra trots sin längd och går att köra stora svängar med även om den fördrar lite kortare. Funkar även på lite stökigt underlag men då får man jobba med dom mer men det måste man ju med de flesta skidor. Kort sagt, de är grymma! Jag kan dock ändå tänka mig att till nästa säsong köpa ytterligare en skida, en ren storbergsskida som är lite längre, bredare och med mindre svängradie för att kunna bränna riktigt mycket på berget. Då det blev riktigt brant och mycket snö kändes inte Santiagon optimal.

Nu måste jag sluta snacka skidor, annars dör jag av abstinens men jag kan bara säga att du har en grym skida, åk mer och testa dess fulla potential. Hoppas du får mer vinter än mig i år, jag har flyttat till Skåneland så det ser mörkt ut... Men det är ju nära till Alperna...

Ski on!

/Hanna

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marjo Lång eller kort Rottefella Cobra R8 Telemark 2
Hur lång är säsongen i Stryn? Telemark 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg