Off-set kilar?

På Dmm Brass offset har jag Grå, grön och Rosa. På mina imps har jag Rosa svart och röd. Det vill säga att på Offsetsen så har jag inga mindre kilar än jag har wallnuts. Men på impsen har jag två stycken kilar som är mindre än wallnuts. Jag klättrar i Göteborg.

Även om offseten är lika stor som en motsvarande vanlig kil så skulle jag tro att i dom flesta fallen så kommer en placering att ge mindre yta av kilen mot berget och därför att jag hakar upp mig på det är för att det är en av dom viktigaste anledningarna att placeingen kommer att hålla. Mindre yta mot stenen = större chans att placeringen faljerar. .

Well, där tror vi helt enkelt annorlunda.
Men du har såklart rätt i att anläggningsytan är en av de viktigaste ingredienserna till ett bra lägg

Jag kör med ett fullt set av peenuts och fullt set dmm offsets. tycker det är ett riktigt bra rack. men de 2-3 minsta peenutsen kan man nog skippa om man inte vet med sig att man lägger mycket smått.
Kan tyvärr inte "förklara" mer varför jag tycker dom ligger bra än att jag med min tveksamma erfarenhet tycker att de ÄR bra.
5 peenuts och 5 dmm offsets, alltså tio kilar, en av varje storlek om jag förstår dig rätt? Inga överlapp i det setet!

Men när det gäller att maximera anliggningsytan så är det dels så att detta inte alltid är det viktigaste, samt att jag i och för sig misstänker att det inte är riktigt det man alltid menar - trots att det är ett vanligt argument.
Men om man mer förenklat och generellt säger att kilen ska passa formen på sprickan så bra som möjligt så är det väl så att sprickor ser lite olika ut, och jag är osäker på om det finns nån anledning till varför sprickorna ska ha uppstått med vissa vinklar - eller om vinklarna i sprickorna är fullkomligt stokastiskt fördelade. Jag har väl en rätt tydlig känsla i alla fall av att vissa klippor har en viss typ av sprickor, medan andra har andra typer.
Enligt det resonemanget är inte offsets ELLER "vanliga" kilar bättre eller sämre generellt, utan den ena typen kilar passar bättre ibland och den andra passar bättre vid andra tillfällen. En rätt tråkig och kanske inte särskilt provokativ slutsats.
Personligen har jag offsets i mässing, men av de större storlekarna, dvs offsets av större mikrokilstorlek kanske man kan säga.
Mindre kilar tycker jag är i minsta laget överhuvudtaget, och när det funkar med större finns det ofta lägen i sprickan som passar antingen offsets eller vanliga kilar. Kanske inte en klockren förklaring, men just nu känns det som att den stämmer för mig, men jag räknar väl med att kunna ändra mig i framtiden när jag klättrat mer, och annat än vad jag klättrat hittills. Vore ju synd om man hade allting klart för sig...

jag tycker att blå krita är jättedåligt när man ska rita en röd gubbe..

(äsch, mezzner hann före, fast med fler ord)

5 peenuts och 5 dmm offsets, alltså tio kilar, en av varje storlek om jag förstår dig rätt? Inga överlapp i det setet!

Ok, det var faktiskt en lögn inser jag nu... jag och frugan har slagit ihop våra set så att vi dubblar de stora peenutsen och de små aloy-offsetsen. Så vi får typ 15-16 kilar.
Men det beror såklart lite på leden man tänker klättra också.

Det förklarar också vad jag tycker om turkos svart och röd.
Turkos sätter jag väldigt sällan. Svart ganska sällan, men röd ganska ofta.
Gul och blå är de kilar som går allra mest.
När det kommer till peenutsen är det nog de två största som går mest.

Vänta lite nu. nu måste vi sortera ut äpplen och päron
Att tvärställa en kil ger givetvis mindre anläggningsyta, men tvärsidorna på en vanlig kil är inte offset, de är lika parallella som den "vanliga" sidan.
En offset-kil är off-set på alla håll, och när man lägger den med de breda sidorna mot berget så har den ungefär lika mycket anläggningsyta som en "vanlig" kil.

Kan väl hålla med om att tvärställda kilar åtminstone i de mindre storlekarna är lite sämre än traditionella placeringar.

Jag kör med ett fullt set av peenuts och fullt set dmm offsets. tycker det är ett riktigt bra rack. men de 2-3 minsta peenutsen kan man nog skippa om man inte vet med sig att man lägger mycket smått.
Kan tyvärr inte "förklara" mer varför jag tycker dom ligger bra än att jag med min tveksamma erfarenhet tycker att de ÄR bra.

Edit: Gick lite för snabbt där... såg först nu att det inte var mig du citerade... men svaret får stå kvar ändå.

Sidorna på vanliga kilar är offset, inte parallella på mina i alla fall. (DMM, och wildcountry)

Som du säger är tvärställda kilar sämre placeringar, och det borde väl ha med att dom har just mindre anläggningsyta?

Håller inte med dig att om du lägger dom breda sidorna mot en parallell klippplacering, att det då skulle ha lika mycket anläggningsyta, just då på grund av att offseten inte är parallella. Klart om klippan är offset formad så kan dom passa bra eller tom öka anläggningsytan men min ursprungliga fråga ligger ju i hur ofta det eg sker.

@ Mezzner och lobo:
Sammanfatts i rätt utrustning till rätt placering, självklart, men ofta så kommer man över föreställningen att offsets är generellt "bättre". Det är denna föreställning som jag ifrågasätter.
Om man nu inte ska ge sig upp med en bastkjol utan like, så ifrågasätter jag väl om man bara skulle kunna bära ett sätt av ett slag, skulle ni då välja ett offset-set?

Sidorna på vanliga kilar är offset, inte parallella på mina i alla fall. (DMM, och wildcountry)

Ja jäklar.. det var nog länge sen jag klättrade med vanliga kilar. jag har inte tänkt på att de faktiskt är offset när man tvärställer dom..

Som du säger är tvärställda kilar sämre placeringar, och det borde väl ha med att dom har just mindre anläggningsyta?

Håller inte med dig att om du lägger dom breda sidorna mot en parallell klippplacering, att det då skulle ha lika mycket anläggningsyta, just då på grund av att offseten inte är parallella. Klart om klippan är offset formad så kan dom passa bra eller tom öka anläggningsytan men min ursprungliga fråga ligger ju i hur ofta det eg sker.

Och mitt ursprungliga svar är att min erfarenhet är att offsets oftast sitter bättre, d.v.s att sprickorna (iaf i gbg, bohus och skåne, blekinge där jag klättrat mycket) ser ut så.
Vi kan nog inte komma så mycket närmre än personliga erfarenheter här, om ingen är sugen på att göra en omfattande undersökning av sveriges spricksystem.

Jag föreslår att du köper ett litet set offsets och testar dig fram, gillar du det inte kan du sälja de begagnat här på utsidan.

Om man nu inte ska ge sig upp med en bastkjol utan like, så ifrågasätter jag väl om man bara skulle kunna bära ett sätt av ett slag, skulle ni då välja ett offset-set?
Och mitt svar på frågan är föga överraskande att jag de senaste åren utan att tveka valt off-sets som mitt enda kilset. Givetvis akkompanjerat av ett rikligt cam-rack.

@Deadpoint: Om jag inte missminner mig så klättrar Slan mest på knoppig västkustklippa. Där är offsetkilarna formidabla. Sluter sig gött om alla knoppar i sprickorna, där en vanlig Rock ligger å skakar och aldrig vill fastna.
Vi har ett dylikt berg här uppe i trakterna med, och där är de perfekta, medan de passar mindre bra på andra klippor.
Kontentan är väl att: Har man offsetkilar OCH vanliga kilar så har man täckt alla placeringsmöjligheter på bästa sätt.

Att det sen skulle handla om skryt är en liten kul tanke, eftersom nästan varenda klättrare jag mött har dem. Lite som att skryta med sin 8 år gamla volvo s40...

OffsetKAMMAR däremot! Det är bara ett jävla skryt, riktiga show-off-nissar som drar runt på såna.
Och kammar överhuvudtaget, förresten. Tss, sicket skryt, bättre köra med knutar eller avslingade 2tum4bitar..

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg