Övervakningskameror i skogen

En STOR anledning till att vi här i landet inte protesterar så vilt som vissa andra länders folk gör är att vi har det för bra.

Nästa anledning, den är den största, INDIVIDUALISMEN har spridit sig som en farsot i landets vrår.

Alla tänker på sig o sitt, var o en kör sitt race, vill endast betala/stötta sin egen personliga värld.

Något har lyckats splittra oss, se på facket tex., ett skämt numera.

Får en märklig förnimmelse/känsla av amerikansk livsåskådning som vi anammat...? stämmer mina tankar ?

Håller helt med Peter1959

Folk tänker inte längre på hur vi ska få det bättre utan hur man själv ska få det bättre. Ett tydligt exempel på det är de främlingsfientliga partiernas framgångar. "Varför ska vi ta emot en massa flyktingar som kommer att ha svårt att anpassa sig och kosta oss en massa pengar" Jo för att det är SOLIDARISKT. Det är inte värdigt att stänga gränserna för de som mest behöver passera dem samtidigt som man släpper in Lobbyister från utländska storföretag.

När det gäller övervakning så behöver det finnas en stor risk för personligt lidande för att det ska vara befogat. Jag tror inte att det är mobbning man är ute efter att stoppa, det kan man göra effektivt på andra sätt istället för att flytta den utanför skolgården. Det man vill stoppa är förmodligen skadegörelse och klotter. Jag är också säker på att man i viss mån gör det, och att man kan sätta dit den skyldiga. De ekonomiska vinsterna blir direkt mätbara och enkla att överblicka.

Men vad händer sen och vad händer utanför skolgården? Hur påverkas vi av att ständigt bli övervakade, ger det inte snarare otrygghet än trygghet? Kommer inte skadegörelsen fortsätta i samma utsträckning som förr men på andra platser? Eller kommer ungdomar att göra andra saker för att passera gränsen för vad som är tillåtet?

I det stora hela är det mycket svårt och veta om man vinner något på övervakningen, Ska man undvika att brottsligheten bara flyttas till andra platser måste vi ha övervakning överallt, så långt är det nog få som vill gå även om många strävar dit utan att veta var de är på väg, med goda avsikter såklart.

Ska man bekämpa något framgångsrikt så måste man bekämpa problemet och inte bara symptomen. Blir det hål i tältet så lagar man det, man snor inte tältkompisens sovsäck.

En STOR anledning till att vi här i landet inte protesterar så vilt som vissa andra länders folk gör är att vi har det för bra.

Nästa anledning, den är den största, INDIVIDUALISMEN har spridit sig som en farsot i landets vrår.

Alla tänker på sig o sitt, var o en kör sitt race, vill endast betala/stötta sin egen personliga värld.

Något har lyckats splittra oss, se på facket tex., ett skämt numera.

Får en märklig förnimmelse/känsla av amerikansk livsåskådning som vi anammat...? stämmer mina tankar ?

Jag tycker att dina tankar överensstämmer med mina i varje detalj. Vi börjar vara farligt nära ett förbjudet område för forumet, politik är inte tillåtet, men för att förebygga påhopp så är detta inte bundet till partipolitik längre. Det ligger mer på individnivå nu, alltför många har annammat en livåskådning som innebär att det bara är ekonomiskt framgånsrika människor med rätt BMI och hudfärg som är värda något. Nu härskar det synsättet men nästa gång skiten hamnar i fläkten så kommer människans rätta natur fram, då kommer vi att hjälpa varann och lösa det tillsammans. Dagens individualism är inte rätt levnadssätt för ett flockdjur, det är därför vi inte är lyckliga. Jag är glad för att detta blev mitt 500;de inlägg i motsats till allt trams som jag slängt ur mig på vägen hit;)

Jag tycker att dina tankar överensstämmer med mina i varje detalj. Vi börjar vara farligt nära ett förbjudet område för forumet, politik är inte tillåtet, men för att förebygga påhopp så är detta inte bundet till partipolitik längre. Det ligger mer på individnivå nu, alltför många har annammat en livåskådning som innebär att det bara är ekonomiskt framgånsrika människor med rätt BMI och hudfärg som är värda något. Nu härskar det synsättet men nästa gång skiten hamnar i fläkten så kommer människans rätta natur fram, då kommer vi att hjälpa varann och lösa det tillsammans. Dagens individualism är inte rätt levnadssätt för ett flockdjur, det är därför vi inte är lyckliga. Jag är glad för att detta blev mitt 500;de inlägg i motsats till allt trams som jag slängt ur mig på vägen hit;)

Av dina rader kan jag utläsa tänkande få förunnat, grattis till femhundringen consono !

Hej !
Jag skulle vilja lyfta denna tråd igen då det har blivit mycket mer vanligt att sk jägare med en otrolig liten självkritik för sin egen hobby sätter upp mer och mer kameror i skogen för att övervaka vägar, personer, vilt. Ja ingen av detta ger rättighet som ingår i ett jaktarrende då en markägare innehar lika lite rätt att sätta upp övervakningskameror som vem som helst.
En stor orsak är att priset på kameror har dumpats och att sk åtelplatser blivit mångt mycket mer vanligt, att tex mata viltsvin med bakelser, tårtor. limpor ja allt som blir över från affärerna ser ju inte bara anskrämligt ut, det kan ju inte vara bra för viltet. Att sen ha övervakning på sina marker för att övervaka hemma i soffan istället för att vara ute i skog och mark och ta in intrycken därifrån och lära sig tyda vad som sker där tycker iallafall jag är dålig stil av denna hobbygrupp.
Vet föresten om jägare som har plockat ner kameror som övervakat deras intresseområde och då var det ingen diskussion om rätt eller fel med kameror på allmän plats i skogen.
Att skylla på åtelövervakning funkar inte längre när man sätter upp kameror som har en IR sensor som löser ut på 22m och 8M/pixel upplösningar.
Detta är inte nödvändig utrustning för att övervaka vad som rör sig på en utfodringsplats som är max 8x8m. Dessutom tas ljud upp från platserna och allt skickas hem till någons telefon eller dator. Ansvarig finns inte då utrustningen inte är märkt eller utmärkt.
Datan som tas in sätts ut på en webbsida och finns tillgänglig i stort sett direkt efter.
Detta har blivit utvecklingen med att vi varit lite (släta) med att acceptera övervakningen runt sk. åtlar.
Finns det någon här som har tips hur man kan möta upp detta med att tex övervakning av jägare och lägga upp detta på webben så särintresset (jakt) kan ta in och förstå denna typ av problem de själva har infört?
Är själv absolut inte mot övervakning av sk åtelplats, men det ska ske med respekt för andra särintressen.

Det här är bara ett steg på vägen, snart kommer också vapnen avfyras från hemma från soffan. De vilda djuren kommer att matas så att de får GPS-halsband runt halsen, så att de ständigt kan följas i realtid.

Instämmer , kameror har inget i skogen att göra. Orkar man inte sköta en åtelplats, skall man inte ha en sådan.

...förövrigt så sätter väl rovdjursforskare upp kameror lite varstans runt om i skogarna nu också? Man får tydligen inte vara ifred någonstans numera.

Vad gäller tårtor och annat skräp som slängs till vildsvin så kommer det med största sannolikhet att styras upp i den nya jaktutredningen.

Hänger inte riktigt med här........
Vem vandrar runt åtelplatsen hela tiden?
Jag har haft kamera ute, inte för att jag ska kunna vara mindre i skogen.
Tycker helt enkelt att det är kul att se tex nattbilder på olika djur, Kul att se vad som finns på marken mer än spår.
Och jag har då aldrig fått en människa på bild, kanske för att jag inte är intresserad av det heller.
Kanske enklast att ha som i andra länder, ingen allemansrätt och så kan alla göra som de vill på sina marker.
Hur många har klivet in framför en kamera i skogen?
Jag har då aldrig sett en enda. Och tror inte att de sätter ut kameror mitt på stigen för att få med människor på bild.

Valet är väl inte egentligen fritt...

Jag blir lite less alla som hackar, på jägarkåren och dess användande av tekniken.

Moraliskt och lagligt sett får man inte använda kamerorna för att underlätta jakten, men det finna alltid ett men, jag har haft kameror ute för att se om det finns nån räv runt åtlarna tex kan det finnas ungräv så vet jag att det gått fram en kull ser jag en grävling kan kanske en nattjakt med hund ordnas.

Fel lagligt sett javisst, men så länge det inte används som utryckningskameror då mms kamerorna dök upp för en par år sen tycker jag att moralen är ok för mig.

Jämför med annan teknik innan man kastar skit....som avanserade ekolod vid trollingfiske...helikopterflyg till oländiga marker för fiske och jakt...tekniken har kommit för att stanna och hjälpa oss till en behaglig och trygg tillvaro....

Men hur vi använder den är upp till oss... mest då moraliskt....

Så de flesta tycker att övervaka skolbarn på skolor ,vuxna på arbetsplatser och överallt annars är helt ok?
Men en åtelkamera mitt ute i skogen är ett stort problem?

Mitt förslag är då att förbjuda all form av kameraövervakning,det kan inte föra något gott med sig alls...
Vare sig i samhället eller i skogen.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg