De flesta kan acceptera en viss övervakning så länge det känns relevant och man är väl medveten om att man blir det. Tex när man går in på banken eller Konsum.
Obehaget kommer när man upptäcker att man blir övervakad utan att man visste om det tidigare, då kommer en kalldusch och man frågar sig om nån såg att man petade i näsan, låg med grannens fru eller stoppade en kotte i kalsongerna.
Därför tycker jag inte att man kan utfärda en generell regel då miljön ser ganska olika ut i skogen.
Är det så att åteln ligger nedanför en bergvägg och kameran bara "ser" åteln och väggen samt att det runt om sitter skyltat tycker jag att det kan vara helt ok.
Men ganska ofta är det ju så att kameran ser dig långt innan du ser den och det är ju då fult möjligt att man blir filmad utan att veta om det.
Förövrigt tycker jag att man har rätt till hemligeter oavsett om man är vuxen eller ej och att sätta upp kameraövervakning i en skola gör mig riktigt tveksam. Ingen skulle acceptera att någon monterade upp en kamera på deras arbete i syfte att övervaka personalen. Lika förbannad blir jag på folk som läser sina barns sms och rotar igenom deras saker. Det ger bara en otrygghet som leder till mer problem och att barnen med all rätt inte litar på sina föräldrar.