Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då?

Det man menar är väl att det är en onödig risk.

Risk består alltid av konsekvens och sannolikhet, och även om sannolikheten kanske är låg så kan en svår konsekvens göra att risken är oacceptabel.

Att tältet börjar brinna eller man blir medvetslös av kolmonoxidförgiftning är två väldigt allvarliga konsekvenser.
 
Jag ogillar skarpt att man uppmanar folk att laga mat i fjälltält.
Kanske måste man ha en egen personlig erfarenhet för att förstå att eld och fjälltält är en extremt dålig kombination!

Att minnas: när ett fjälltält väl börjar brinna - brinner det väldigt snabbt!

Då får du ogilla mig om du så vill, men som jag sa....laga mat i absiden är ingen big deal ur eldsäkerhetssynpunkt...så länge du inte har gasköket mot tältduken eller lyckas välta omkull det i den absoluta närheten av innertält/tältduk så är det ingen fara.

Är du helt oerfaren och skvättar runt med t-sprit i ett trangia så ökar naturligtvis risken, självklart. Använder man det är man med fördel på utsidan....

Att fördöma att människor som lagar mat i absiden, lägg väl märke till att vi pratar inte Inne i själva tältet, som jag definierar som innertältets area. Utan vi pratar i absiden, oavsett storlek.

Att man ska vara försiktig med eld, absolut...men det behöver inte gå till överdrift.

Fjälltält numera består oftast av silnylon och ger ingen direkt explosiv brand enligt min mening, naturligtvis påverkar vindriktning/vindhastighet eldens spridning.

Här kommer ett par klipp.
Det första är ett mindre tält av silnylon som används i de flesta fjälltälten...och klipp nummer två visar ett par campingtält i polyester. Märk skillnaderna hur dom brinner, den svara röken som avges från campingtälten....och håll ett öga på tiden det faktiskt tar.

Silnylon/fjäll https://www.youtube.com/watch?v=w492-EVCHQo

Polyester/camping https://www.youtube.com/watch?v=JV8txsa3Kvo
 
Det går åt 12000l luft för att förbränna 1kg gasol, varav det bör gå åt 12 l luft för att förbränna 10 gram gasol.

Nu ska vi nog hålla ordning på nollorna här - borde bli 120 liter luft va? Eller om man så vill - två halvstora ryggsäckar.
Beroende på absidstorlek och hur mycket man eldar på så låter det inte orimligt att det _kan_ bli en faktor
 
Trådkapare...

Det man menar är väl att det är en onödig risk.

Risk består alltid av konsekvens och sannolikhet, och även om sannolikheten kanske är låg så kan en svår konsekvens göra att risken är oacceptabel.

Att tältet börjar brinna eller man blir medvetslös av kolmonoxidförgiftning är två väldigt allvarliga konsekvenser.

Kanske skulle vi haft en separat tråd för detta intressanta ämne?
Jag kommer inte direkt att skriva så mycket mer nu, då det är synpunkter vi diskuterar...och dom kan ju variera :)

Nermander...du har helt rätt i det du skriver angående Risk, Konsekvens och Sannolikhet...men det baseras på vår egen erfarenhet och duglighet. Sålunda kan du och jag titta på samma sak men bedöma den helt annorlunda.

Det en del menar som en onödig risk att laga mat i absiden, ser jag som ingen/försumbar risk. Att tältet börjar brinna eller man blir medvetslös av kolmonoxidförgiftning är två väldigt allvarliga konsekvenser...ja, men väldigt, väldigt osannolikt...i mina ögon en icke risk.

En annan människa gör en annan riskbedömning baserad på dennes erfarenheter eller brist på erfarenhet/kunskap.
 
Nu ska vi nog hålla ordning på nollorna här - borde bli 120 liter luft va? Eller om man så vill - två halvstora ryggsäckar.
Beroende på absidstorlek och hur mycket man eldar på så låter det inte orimligt att det _kan_ bli en faktor

Sant..tappade en nolla, tack :)!

Lagar du mat i en absid så har du hela tältets volym att räkna med, 1x1x1m är 1000liter, så 120 l är en försvinnande liten del i ett tält, även i en liten absid..tänk då en gt...samt att du har ett konstant luftflöde genom tältet.
 
En annan människa gör en annan riskbedömning baserad på dennes erfarenheter eller brist på erfarenhet/kunskap.

Men du sitter ju och säger att andra kan laga mat i absiden bara för att DU har erfarenheten att klara av det...

Det vi andra säger är att man ska undvika det just eftersom det finns så många risker.

Det är lätt för en nybörjare att råka välta köket eller skruva åt det för dåligt så det läcker gasol och blir en eldkastare. Etter att en vindpust gör att regnjackan som ligger i absiden åker över köket och börjar brinna.

Jag har suttit en gång och skulle precis tända mitt gasolkök när jag fick en stråle av bensin på mig från en som satt bredvid och hade missat att släppa ur trycket ur flaskan på sitt bensinkök innan han kopplade isär. Menar du att nybörjare som gör såna missar kan laga mat i absiden utan att det är för stor risk?

(Och nu har vi inte ens kommit in på risken med kolmonoxidförgiftning. Även om tältet rymmer en kubik luft krävs det inte mycket kolmonoxid för att det ska bli farligt.)
 
Kan jämföra med när man tar med oerfarna vänner i en segelbåt ut på öppet hav som inte lyssnat eller förstått. "Nu går vi över stag och slår" .. Och kaoset är ett faktum.
Om du har med oerfarna vänner kanske du ska skippa seglarlingon och istället säga "nu svänger vi lite, och bommen kommer komma farandes" (eller vad som nu händer, kan inte påstå att jag riktigt begriper vad "nu går vi över stag och slår" betyder).
 
Halaj!

Åhh, det här är en av mina käpphästar! Svaret på frågan är ju såklart: i absiden. Problemet är att den alltid är ynkligt liten på alla utom de stora 3-4 mannatälten. Om det nu finns någon absid öht.
Den är typ 20 % av upptagen markarea. På de minsta tälten får man knappt plats med ett par kängor och ännu mindre en blöt ryggsäck.

Jag undrar hur tältmakare har det hemma? Tar de in leriga stövlar och blöta grejer in i sovrummet? Har de en torklina uppspänd över sängen? Så att blöta regnkläder droppar ner på dem när de sover?
Antagligen inte. Såna grejer lämnar man i hallen. Så varför i h-e skulle jag vilja ha det så i mitt tält?
Mitt drömtält skulle ha typ 40% sovutrymme och 60% absidyta. Jag behöver inte mer sovplats än att det rymmer ett liggunderlag. Däremot behöver jag utrymme för alla prylar. Och jag vill inte ha prylarna i sängen!

//T
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg