Övernattningstur!

Kan vara värt att nämna att på grund av vissa födoämnespreferenser (både valda och ofrivilliga) som inte alltid stämmer överens med "normen" är det nog enklast om jag står över kollektiv matlagning.

Hoppas man får plats runt brasan ändå... :)

Anmälningsläget 27 - 28/9

Då lägger vi på en till, det har kan bli riktigt livat!! :)

Federico
Morgan
Troswe
Azalea
Anemon
Rimn
Didgeridoohan
Tim
Mr Zip
Fredrik
Leonin
Bora
Knota
Taoi

Det har skett en älglusfluge explosion nu i dagarna - enorma mängder.
Dom här vidriga platta som kopplar loss vingarna så fort dom landat på en.
Vet inte vart ni ska men i skogarna öster om stan - var det intressant - verkligen.

Man har ofta en del i september men nu var det bibliska mängder
Efter en passage genom en skog på kanske 1km så fick jag klättra upp i ett blåsigt 5m jaktorn och plockade bort minst 50 st.

Väldigt lokala enorma förekomster.

Nästa gång var efter kl 2300 mitt i natten under nattnavigering...gpsens mjukvara lägger av (som ju är ganska besvärlig utan gps om man bara vet att man är inom ett 2*2km stort område och stod där med backupkartan och kompass - och fast med dessa små djävlar i skogen en bra bit från baslägret.
Det satt 20-30 stycken på kepsen hela tiden, ännu mera på framsidan av kroppen och lika många under t-tröjan.

Det var mycket episkt - myggmedel saknar helt effekt på dessa.

Haha - ni får elda med bildäck om ni väljer fel ställe

Läsning http://clamator.its.uu.se/uploader/271/VT10-02-Holmberg-Stefan-uppsats.pdf

Senast ändrad:
Jaha... ska dessa små djur sätta stopp för övernattningsturer..... hade 8 st i hårbotten förra helgen när jag plockade svamp i -risveden ... sitter fast i hårbotten som skam.... hade keps men de kröp in iaf ... nu till helgen blir det att prova nordicsummer och heltäckande kläder !!! :) Tror nog inte att det ska bli så farligt !! stor eld mycket ljus så försvinner de !!! // A

Haha - dom sket fullständigt i dagsljus och DEET100%...
Däremot funkar det med rakadskalle, deoderant,rakvatten och parfym tydligen.
Man skall vräka det på sig haha enligt tips på nätet - tydligen väldigt effektivt.
Man skall göra allt för att inte misstas för en mysig älg me fluffig päls som luktar vilt.
Så stick in i en parfym affär innan och gå loss fett bland provflaskorna.

Nu var dom faktiskt i så enorma mängder lokalt inne i skogen så det var hopplöst men variationerna var stora inom bara 100m och så - om nån har ni vet insektsdödarspray typ Radar
med mest varningstexter , Instant 100% kill,DDT,No kids after use och sådan text så ta med.
Då kan man bespruta sin zon och ta död på dom jävlarna - om det nu är så extremt som där jag var!

Ja skulle ju inte backa en tur för dom , problem går ju att lösa - bara man är förebred

Vi träffade också på älglusflugor i Risveden i söndags, men det var VÄLDIGT lokalt. Såg inte till en enda på hela vandringen förrän vi var nästan framme vid bilen igen, när vi gick över en sankmark, då attackerade dom oss i klump! Så vi får nog ha lite otur om dom ska råka vara precis vid vårat vindskydd. För ca en vecka sen sov jag vid samma sjö, några hundra meter bort, och då såg jag iaf inte till en enda sån här rackare på hela helgen, så jag hoppas på det bästa!

Kommer inte vara några problem alls vid ett vindskydd som ligger öppet vid en sjö,är i tätare skog och helst i kombo med högst gräs som jättesvärmarna finns.

Där skulle t.o.m en miljöpartist strössla ut en tunna...

Bilagor

• ddt.jpg
    ddt.jpg
    215.2 KB · Visningar: 308

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg