Övernattningstur!

Tydligen är det lite som att spela på lotto - finns väl lite forum om det.
Det är ett vettigt alternativ och åka buss till och från.

Går bilen inte och stjäla så kanske en ruta är knackad , går den och sno så står en utbränd dumpad pundarsläde på bilens plats.

I Härskogen en gång hitta jag tre utbrända bilar på rad längs en väg som det knappt ens gick och köra på - dock misstänker jag att det var rånarbilar.

Parkera

Hej,

Risken för bilinbrott finns ju förstås överallt, finns inga garantier, men jag skull personligen inte tveka en sekund att parkera min bil vid Bottenstugan. Har stått där flera gånger det senaste året, och även på andra ställen i Svartedalen, och inte vare sig sett eller råkat ut för några incidenter.

Hmm, väldigt olika svar här..., men tack till er båda! :)

Såklart kan bilinbrott hända var som helst, har själv fått min gamla bil stulen, länsad, krockad i båda ändarna och dumpad....grejen är att den här bilen är typ 4 dagar gammal så jag är väl extra försiktig. Funderade mest på om det var extra utsatt längs leden eftersom det är lite avlägset och ödsligt på nätterna. Å andra sidan kanske det är en fördel, tjuvarna kanske inte orkar masa sig ut så långt. :)

//Caisa

Tja, nu är ju inte min bil av det senaste snittet precis, så den är kanske inte så attraktiv.... Men jag tror nog inte att leden i sig lockar till sig biltjuvar, utan det är väl snarare vilket område det gäller. Svartedalen menar jag hör till de bättre. I Vättlefjäll finns ju också många vandringsleder, även Bohusleden, och där har jag hört talas om en del bilinbrott på parkeringarna ute i skogen. Där skulle jag nog tveka lite mer att lämna bilen över natten, men det är min egen känsla, har ingen statistiskt belägg för detta!

Ni vet nyare bilar har stöldspärrar och då kan ingen "byta bil där ute" - men se till att den ser tom ut iaf.Haha men är det typ en Saab 900 som man tjuvkopplar med en glasspinne...så är inte dom här öde friluftsområdenas grusvägar nån hit att stå på.

Det förekommer en del iaf , tror dock risken är minst i Svartedalen just.

Angående det där med öde , perfekt för biltjuvar att nöjesåka i.

Inte för och oroa i onödan men så är det

Hej!

Först och främst - ursäkta att jag hijackar er tråd, men ni verkar husera på lederna runt Göteborg så jag ville vända mig till experterna. :)

Jag och min man tänkte vandra etapp 9 (Bottenstugan - Lysevattnet) ganska snart, och funderar på det här med parkering. Det går ju att ställa bilen vid Bottenstugan, men vet ni om det är problem med inbrott i bilarna där? Eller bara rent generellt på Bohusleden. Det vore väldigt tråkigt med en pajad ruta...

Väldigt tacksam för svar!

//Caisa

Håller med Azalea... Skulle nog inte vara alltför orolig för att ställa bilen där (om jag ägde någon;)).

För övrigt måste jag säga att sträcka 9 är mycket trevlig att vandra, om än väldigt kuperad.

De upphängda repen är mycket uppskattade:

bohusleden-28.jpg

bohusleden-31.jpg

För att visa hur vackert det är bifogar jag en länk till ett panorama över min lilla lägerplats vid södra änden av Härsvatten förra sommaren:

http://81.216.166.162:8081/bohusleden2013/content/bohusleden-25-panorama05_large.html

Tjusigt!

Vad fint, nu blev jag väldigt sugen på att åka ut. :) Kuperat är ingen fara, det är roligt med variation!

Jag kanske bara försöker övertyga mig själv, men det kanske går att "chansa" på en natt längs etapp 9. Bilen har ju trots allt larm och är keyless. Om inte annat kanske de värsta skurkarna väntar på högsommaren....

Tack för era svar, nu ska ni få tillbaka er tråd. :)

Ja då är du helt säker - du behöver inte ens oroa dig bara du ser till att det är rensat och ser rensat ut i bilen.

En gång var det en polis som skulle ut o jogga , det var helt öde - när han låste så trillade nycklarna ut ur joggingdressen.
Han upptäckte det efter 5 minuter och jogga tillbaka.

Tjänstebilen var borta....

Bilagor

• asflabbgarv.gif
    asflabbgarv.gif
    1.2 KB · Visningar: 388
Spontanhäng onemosse

Blir ett spontanhäng ikväll vid onemosse, hade jag tänkt. Ska bara ordna lite kalas och grejer innan.
Nån sugen?

Håller med Azalea... Skulle nog inte vara alltför orolig för att ställa bilen där (om jag ägde någon;)).

För övrigt måste jag säga att sträcka 9 är mycket trevlig att vandra, om än väldigt kuperad.

De upphängda repen är mycket uppskattade:

bohusleden-28.jpg

bohusleden-31.jpg

För att visa hur vackert det är bifogar jag en länk till ett panorama över min lilla lägerplats vid södra änden av Härsvatten förra sommaren:

http://81.216.166.162:8081/bohusleden2013/content/bohusleden-25-panorama05_large.html

ser härligt ut! Bilparkering verkar lugnt uppe i svarrtedalen, har åkt med mina vänner och bilarna har fått vara ifred. Funkar bra att åka buss och hoppa på Bohusleden i Kungälv, sen vandra norrut och ta tåg buss hem ! Ses där ute ! // Andreas

ser härligt ut! Bilparkering verkar lugnt uppe i svarrtedalen, har åkt med mina vänner och bilarna har fått vara ifred. Funkar bra att åka buss och hoppa på Bohusleden i Kungälv, sen vandra norrut och ta tåg buss hem ! Ses där ute ! // Andreas

Tack för tipset, det är ju också en variant. Har försökt luska ut nåt bra ställe att ta sig kollektivt, men just Bottenstugan verkar svår att nå. :)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg