Överlevnads knivar

Re: Re: Re: jajustja..

dave1; sa:
// k l i p p //

I helgen blir det antingen fiske efter grov gädda och abborre i Lödde å eller havsöringsfiske på Österlen.

Trevlig helg på er alla.

/Dave

Då har du ju hamnat i "rätt" landsända!
Föredrar ju helt klart Österlen framför Lödde...

God fisketur!
Ulf

Re: knivar i överlevnad

Aragorn; sa:
Heter det inte något i stil med "supervivet preparatus" den förberedde överlever?
Hur som helst gällde mitt inlägg knivar i överlevnad (läs överskriften), men vi kan ju alltid diskutera alla möjliga och omöjliga upptänkliga situationer som kan tänkas uppkomma.
Det finns en bra lista i arméns överlevnadshandbok på saker som man kan använda på ett alternativt sätt i ett skarpt läge. Jag sätter inte mitt liv på att min kniv skall rädda mig Herr Fallskärmsjägare, om du trodde det.
Hur som helst så är psyket det som avgör om man skall klara sig eller inte. Men mina kunskaper kommer jag alltid att bära med mig och vem vet, en dag kanske dessa kunskaper räddar liv.

Supervivet Preparatus!

Hmmm... När jag läser ditt inlägg så får jag för mig att vi egentligen menar samma sak.. Jag har själv ett nära förhållande till mina knivar och väljer dom med omsorg för bästa känsla och funktion. Jag ville mest belysa det du själv säger.. Kunskapen räddar liv inte kniven, den kan dock vara till förbannat bra hjälp.

Ne sutor supra crepidam (Kunskap är makt)

Offtopic Latin (was Re: Re: knivar i överlevnad)

FJS90/91; sa:
Hmmm... När jag läser ditt inlägg så får jag för mig att vi egentligen menar samma sak.. Jag har själv ett nära förhållande till mina knivar och väljer dom med omsorg för bästa känsla och funktion. Jag ville mest belysa det du själv säger.. Kunskapen räddar liv inte kniven, den kan dock vara till förbannat bra hjälp.

Ne sutor supra crepidam (Kunskap är makt)

Njae... Är du verkligen säker på att det betyder vad du tror att det gör?

ne kan betyda flera saker, endera är det en negativ inledning på en mening (till exempel "inte") eller så betyder det spinna, väva

sutor betyder ungefär skomakare

supra har olika betydelse om det är adjektiv eller preposition, i adj formen betyder det mer, över, högre eller liknande. Är det en prep så betyder det att man bestämmer över eller är i bestämmande position

crepidam är ungefär sandal eller toffla. Ofta var det en typ av sula som grekerna (eller om det var romarna) band fast med snören runt vaden.

Skall man ge sig in i en kreativ tolkning av din så skulle jag säga att man kan uttyda det som att "inte ens skomakaren bestämmer över sandalerna" Eller om man vill tolka det vidare... Njaee... Kan iofs bli kul i en teoretisk diskussion.

Hmmm... Kanske inte riktigt det du tänkt dig. Ville bara varna så att du vet.

/Mattias

Kurser i hantering av kniv

Hej!
För kurser om hur man använder kniv så vill jag rekommendera Svenska Överlevnadssällskapets kurser i Jakt och Fiske samt händelsen Ragnarök som anordnas av Håkan Strotz i Ödeshög. Läs mer om kurserna på http://www.survive.nu. På dessa kurser så kommer det finnas personer som kan visa dig olika knep och tekniker om hur man använder kniv och yxa. Du ska inte behöva åka till USA för att gå någon kurs. Det finns många kunniga hantverkare och friluftsmänniskor som kan ge dig privatlektioner. (Annars, om du verkligen vill till USA så har Raymond Mears, Jim Riggs och Mors Kochansky säkert kurser som inkluderar hur man använder kniv och yxa.)
Med överlevnadsknivar så antar jag att du menar knivar som kan användas i en överlevnadssituation, och då skulle jag vilja varna för den med ihåliga skaft. Man kan bli ståendes med kniven i två delar (pga att bladet sitter fast i en pytteskruv till skaftet)ganska lätt.
Morakniven är däremot både billig och bra!

MVH

Åse
Redaktör för Svenska Överlevnadssällskapets medlemstidning Överleva

Re: Kurser i hantering av kniv

redaktion; sa:
Hej!
För kurser om hur man använder kniv så vill jag rekommendera Svenska Överlevnadssällskapets kurser i Jakt och Fiske samt händelsen Ragnarök som anordnas av Håkan Strotz i Ödeshög. Läs mer om kurserna på http://www.survive.nu. På dessa kurser så kommer det finnas personer som kan visa dig olika knep och tekniker om hur man använder kniv och yxa. Du ska inte behöva åka till USA för att gå någon kurs.

//
.
.
.
//

MVH

Åse
Redaktör för Svenska Överlevnadssällskapets medlemstidning Överleva

Hej Åse!
Den kurs som du nämner, är den öppen för allmänheten eller endast för medlemmar i SÖS?

Om den inte är öppen för alla så kanske du skulle passa på att tala om att kravet för medlemskap är genomförandet av er grundkurs, som kostar c:a 2500kr (+ resa) och är en vecka.

/Ulf

apto subeo supero

krav för kurser

Hej Ulf,

På Ragnarök krävs ingen medlemskap i Svenska Överlevnadssällskapet, och för Jakt och Fiskekursen är det bäst att prata med Håkan Strotz själv/aktuell kurschef, för reglerna är inte helt vattentäta.
:)

Viktigast är att man har gjort grundkursen om man ska gå strapatskurserna på vintern och sommarn. På mindre strapatsaktiga kurser som jakt och fiske är det inte lika nödvändigt. Reglerna är till för kursdeltagarnas egen säkerhet.

Ja, det stämmer att krav för medlemskap är genomgången grundkurs, men undantag görs på vissa kurser av kurschefen, OCH medlemskap kan beviljas efter särskild prövning, dvs om du redan har förkunskaper motsv. en grundkurs. Den sista regeln började gälla från februari 2002.

MVH
Åse

Re: krav för kurser

redaktion; sa:
Hej Ulf,

På Ragnarök krävs ingen medlemskap i Svenska Överlevnadssällskapet, och för Jakt och Fiskekursen är det bäst att prata med Håkan Strotz själv/aktuell kurschef, för reglerna är inte helt vattentäta.
:)

Viktigast är att man har gjort grundkursen om man ska gå strapatskurserna på vintern och sommarn. På mindre strapatsaktiga kurser som jakt och fiske är det inte lika nödvändigt. Reglerna är till för kursdeltagarnas egen säkerhet.

Ja, det stämmer att krav för medlemskap är genomgången grundkurs, men undantag görs på vissa kurser av kurschefen, OCH medlemskap kan beviljas efter särskild prövning, dvs om du redan har förkunskaper motsv. en grundkurs. Den sista regeln började gälla från februari 2002.

MVH
Åse

Tack så mycket för förtydligandet Åse, föredömligt!

MVH
/Ulf

PS
Senaste nummret av tidningen är MYCKET bättre, speciellt layout.
DS

Re: Gammal är äldst!

andersbjerg; sa:
...Överlevnadsknivar som F1 har säkert en massa användningsområden... ...4 mm tjockt blad och tvär egg är bra för att bearbeta björnar och motsträviga konservburkar...
/A.

F1 är en helt lysande kniv för vanliga grillpinneutflykter och mer bryt-och-bänd-betonade överlevnadsäventyr - om man slipar om eggen. I originalutförande är den rätt kass håller jag med om men som sagt: Omslipad är den kung!

/war

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg