Mera om knivar
Hej gott folk!
Lite synpunkter/reflexioner på inläggen:
1) "Ramboknivar"
Först vill jag att ni ska veta att jag inte "försvarar" dessa (kanske lite men det beror nog på definitionen av begreppet).
Vi har kniven från filmerna:
"Rambo I - First Blood", denna är gjord av en vän till Sylvester Stallone som heter Jimmy Lile.
(total 35,5 cm, blad 22,7 cm, vikt 410 g)
"Rambo II" är av samma designer men nu med svart blad.
(total 38,5 cm, blad 25,5 cm, vikt 485 g) STÖRRE!
"Rambo III" Designad av Gil Hibben. Nu är Kniven med full tånge (den förlängning av bladet som löper genom hela skaftet (hjaltet)) och detta innebär att det inte finns något ställe att stoppa sina yttepytteprylar längre...
(total 42 cm, blad 28 cm, vikt 700 g) TOKSTOR!
Det finns ytterligare några utseendemässigt jämförbara exempel:
Gerber, LMF/BMF:
Jättestor "skogs-pekka"-kniv med såg på ryggen och c:a 40 cm lång, inget utrymme i handtaget.
Buck, Buckmaster:
Detta är nog det tydligaste exemplet på att en kniv utan full tånge kan vara lika hållbar som en med. Det går att skruva i stift i parerstången och det kan kopplas en karbinhake i änden på skaftet så att kniven kan användas som fästpunkt/ankare. Stiften förvaras i handtaget och det finns en kompass där. Sågtandad främre överdel på bladet och såg på ryggen. Jag har sett en promotionfilm där man sågar sig ut genom taket på en bil med denna kniv. (Känner mig lite sentimental att den gått ur produktion. Nu när jag äntligen kanske möjligtvis eventuellt skulle ha råd att köpa den...)
Jag tror att vi kan vara helt överens om att detta är en "image issue" och speciellt en fråga om produktplacering. Det är ju så, att i många filmer ger de saker som används ett ganska stort marknadsgenomslag. (Det är samma sak med actionfilmer med andra välbyggda skådisar, där det gäller att få sina produkter synliga...)
Ändå kan man ju objektivt försöka ge knivarna lite rättvisa genom att nämna att kvalitén är utmärkt och inte går att jämföra med "Hobbex" och att kompassen är ju bra att ha till hands, samt att den är skyddad (dock inte på "trean" och Gerber som inte har någon...) vilket är halvsmart.
När det gäller såg på ryggen på överlevnadsknivar så har detta sin historia från andra världskriget (då USAF Survival Knife såg dagens ljus?): Att använda när man sågar sig genom plexiglashuven på flygplan, alltså inte att i friluftslivet såga träd. Varianter som klarar detta finns säkert men annars är det nog mest en fråga om utseende. (Någon med annan erfarenhet får gärna kommentera detta då jag är lite nyfiken.)
2) Stridskniv/överlevnadskniv
Jag hade en Glock (med sågtandad rygg med användningsomr. enl. ovanstående) som av Österrikiska försvaret och Glock själva kallas "Kampfmesser 78" - stridskniv 78...
(total 29 cm, blad 16,5 cm, vikt 200 g)
Nu har jag en A1 som klassas som överlevnadskniv.
(total 28 cm, blad 16 cm, vikt 305 g)
Båda har använts till exakt samma saker av mig och båda har fungerat till detta. Anledningen till bytet var att jag upplevde Glocken lite för "lätt i bladet" - och att min sambo norpade den. (Bladet är inte mer än c:a 2 - 2½ cm högt, kika gärna på de olika designerna så förstår ni. Kan ändå dock rekommendera den då priset ligger på c:a 250 kr vilket är 1250 kr mindre än A1!)
F1 som klassas som överlevnadskniv och skulle med säkerhet inte kallas stridskniv då den - håll för öronen (ögonen?) ni som är känsliga - är för kort att kunna penetrera vitala organ i människokroppen.
Det som jag tyckte bättre om på Glocken än A1:an är parerstången, precis som Patrik Törnkvist skriver: Vad har Fällkniven tänkt på? Dock är det mycket bra grepp på A1 - så dom räknar kanske inte med att man ska slinta - men det har jag t o m gjort i köket när jag lagat mat och var hungrig (läs: har låg blodsockernivå)!
Jag kan ge så många exempel på folk som i friluftsituationer tabbat sig med en kniv, så när man tänker efter blir man lite konfunderad faktiskt... Men för att citera från "En växt i nöden": "Den vanligaste orsaken till olyckor i friluftslivet är låg blodsockernivå".
3) Överlevnadsknivsutbildning
Man överlever inte på det som finns i kniven (enl. pkt 1 ovan), ibland knappt det som ryms i asken och speciellt inte det som INTE finns i skallen. En bra kniv är nödvändig - bra utrusning ÄR a och o - men kan inte ersätta kunskap och erfarenhet.
Ha det bra alla och drick mycket vatten!
Ulf
Länkar:
http://www.k3.mil.se/article.php?id=1472
http://www.glock.com/knives.htm
http://www.fallkniven.se/a1f1/a1_sv.html
http://gardening.fiskars.com/show_product.html?SKU=9259&main=Garden Tools
[Ändrat av ulf@programming-vb.net 2002-04-13 kl 12:07]