Överlevnads knivar

Överlevnad och kunskap

Anders.T; sa:
Det jag blir lite fundersam över är den starka kopplingen mellan överlevnad och kniv.
Jag håller med. Att den så ofta nämns som ett universalöverlevnadsverktyg beror delvis på att den är det, men mest att den till skillnad mot tändstickor, mat mm inte "tar slut" och att det är nåt man ändå oftast har i eller på kläderna snarare än i packningen vilket gör det "logiskt" att lära ut vad man kan göra med den.

Skulle det nån gång gå illa inte alltför långt från bebyggelse bytte jag troligen gärna ut kniven mot nåt att tända eld med, nåt att rena vatten med och lite kolhydrater.

puide; sa:
Det där med billiga yxor har varit uppe till diskussion tidigare. Om jag inte minns fel var det i tråden "dyra knivar". Någon hade köpt en billig yxa som relativt omedelbart blev till en livsfara då yxhuvudet for iväg som en projektil. Om någon skulle stå i vägen så blir det inte mycket till överlevnad den gången. En billig kniv är väl inte direkt farlig, men se till att yxan är av god kvalitet!
/Mattias

Tur att ingen av mina tre avverkade billiga yxor burit sig åt så då. En av dem gick åt pipan tack vare att några polare som lånade den använde den till att hugga sten med (det såg i alla fall så ut, med tanke på vad den kostat var det inte värt att slipa om den). Den andra slog några kompisar av skaftet på (det bröts av alltså). Jag vet inte vad de gjorde med den men numera ger jag f-n i att låna ut mina yxor till folk.

Vårdar man sakerna och ser efter dem så brukar de fungera bra. Dyra yxor brukar ha fina polerade huvuden (eller rentav handsmidda), finare trä i skaftet etc. Jag gillar inte att köpa saker som är dyrare än vad behöver, särskilt inte när risken för att de förstärs inte är märkbart mindre (även en dyr yxa blir förstörd om man råkar hugga i sten med den).

Knivar i överlevnad

Jag använder och har alltid med mig A1:an när jag är ute i skog och mark. På slidan har jag satt fast ett eldstål för att göra upp eld.
Detta är något jag brukar träna på, att göra upp eld i alla väderlekar.
Överlevnad i vildmarken är stort intresse för mig, man sticker ut nån timmar i skogen och känner sig befriad från samhället.
Som någon skrev så är givetvis kunskapen viktigast för överlevnad. Vet man inte hur man renar vatten eller gör upp eld har man föga nytta av stor kniv i 1500kr-klassen. Men A1:an har visat sitt värde för mig då jag lärt mig att använda den som ett överlevnadsredskap.
De som vill använda Moraknivar och liknade varsågoda, men jag vet min A1:a håller måttet.
Däremot har jag kompletterat A1:an med en smidig ihopfällbar Laplander såg och ett Gerber multiverktyg.
Detta tillsammans med överlevnadsasken, kompass och nödmat. Allt detta får plats i en ficka i bältet runt midjan. På bältet sitter också en vattenflaska med ett kokkärl.
Man skulle kunna klara sig utan dessa saker också, men utan kniv har jag svårt att se hur man skulle klara sig i vildmarken. Så kniven har sin givna plats i överlevnad enligt min åsikt, och gärna ett eldstål också.

Mvh Aragorn

undran

När är man i en överlevnadssituation? För en vältränad ung man eller kvinna med kunskaper i hur man överlever i skog och mark, så är det väl ingen större konst att klara sig med vattenflaska, kniv, eldstål, nödproviant och en kastrull? Är det en överlevnadssituation?... näää det behöver det inte vara..

Om stads-Olle 56 kör av vägen på en liten väg någonstans i obyggden, är det överlevnad? Troligtvis..

Jag har aldrig själv hamnat i en skarp överlevnadssituation, iallafall inte där jag fruktade för mitt liv. Jag tror inte man kan säga att en viss kniv är en överlevnadskniv eller att en viss låda med väl utvalda grejer är en överlevnadsask.... I min filosofie handlar överlevnad bara om att uttnytja befintliga resurser som tyvärr ej går att förutbestämma... Det kan vara så att stads-Olle 56 kanske överlever sin avkörning på lilla skogsvägen med hjälp av bensin och bilens inbyggda cigarett tändare för att göra upp sin eld? Han kanske använder klädseln i bilen för att förstärka sina plagg.. Vi får hoppas att han inte dricker spolarvätskan för att få i sig vätska..hehe

Jag generaliserar ganska mycket här för att belysa att man sällan kan välja sina saker innan man hamnar i en överlevnadssituation. Det som skiljer är kunskapen att medha saker som gör att man aldrig hamnar i ohanterbara situationer.

knivar i överlevnad

Heter det inte något i stil med "supervivet preparatus" den förberedde överlever?
Hur som helst gällde mitt inlägg knivar i överlevnad (läs överskriften), men vi kan ju alltid diskutera alla möjliga och omöjliga upptänkliga situationer som kan tänkas uppkomma.
Det finns en bra lista i arméns överlevnadshandbok på saker som man kan använda på ett alternativt sätt i ett skarpt läge. Jag sätter inte mitt liv på att min kniv skall rädda mig Herr Fallskärmsjägare, om du trodde det.
Hur som helst så är psyket det som avgör om man skall klara sig eller inte. Men mina kunskaper kommer jag alltid att bära med mig och vem vet, en dag kanske dessa kunskaper räddar liv.

Supervivet Preparatus!

Ang knivar!

Hej!

Har precis gjort lumpen på K4,Arvidsjaur som Norrlandsjägare. Under mina 10 månader i Norrlands ödemarksskogar använde jag en Fällkniven A1 tillsammans med en Laplander såg och ett multiverktyg! Dessa tre kompletterar varandra mkt bra! A1:an är lätt att hugga med, glider inte ur handen när det regnar eller man är lerig motsvarande. A1:an fungerar ypperligt i alla klimat och i alla situationer förrutom då man skall tälja! Rekomenderar att man har en liten fällkniv typ gerber eller CRKT. Ett annat tips är att köpa kniven med teflon behandlat blad. Anledningen till det är INTE att den inte skall reflektera ljus utan att kniven är bättre skyddad!! Köp kniven tillsammans med Kydex slidan så har du en kniv du kan använda i många år framöver!!

Om du har flera frågor är det bara att ställa dem!!

Mvh Henrik

Re: Ang knivar!

Hej på er alla!

Tack för många goda idéer på mina första frågor. Men sedan är det dock många som verkligen inte fattat frågan, utan som helt snurrat ut på egna virrvarr.
Eftersom mina frågor inte alls rörde kunskap som motsats till andra överlevnads aspekter. Utan frågan rörde speciellt kniv och viktigast: utbildning och knivar för överlevnad eller strid.
Särskilt tack till informationen från överlevnadsläraren i arme'n (Johan....?)samt ulfs inlägg om olika "ramboknivar" & den sågtandade ryggen.

hnle; sa:
Har precis gjort lumpen på K4,Arvidsjaur som Norrlandsjägare. Under mina 10 månader i Norrlands ödemarksskogar använde jag en Fällkniven A1 tillsammans med en Laplander såg och ett multiverktyg! A1:an fungerar ypperligt i alla klimat och i alla situationer förrutom då man skall tälja!
Om du har flera frågor är det bara att ställa dem!!

Soldaten ericson, det vore mycket intressant att få reda på mer efersom du nyligen kommer från de häftiga jägarna som så många "skryter" om (inget illa ment dock):
-har jägarna prövat finska m.95?
-ingår A1 kniven i er soldatutrustning?
-imgår såg laplander...?
-ingår multiverktyg.....?
-vilka klimat arbetade ni med knivarna?
-fick ni knivutbildning på k4?
-vilka situationer provade ni/använde ni knivarna vid etc?

Hälsn.
//Janne

Personligen anser jag att en liten kniv i kombination med en liten yxa utgör en mycket väl fungerande kombination i skogen. Med en liten kniv klarar man i princip allt man behöver en kniv till och yxan är överlägsen alla knivar när det gäller att fälla lite grövre saker. Själv använder jag en samekniv och en helgjuten eastwik-yxa. "Överlevnadsknivar" anser jag är skit, såvida man inte planerar att öppna ett stort antal konservburkar eller böka omkring i jorden med dem. Jag har själv en Gerber LMF. Den funkar ganska bra gräva i jorden efter mask med, men är urusel till att tälja en korvpinne.. vilket någon tidigare påpekat. Vad gäller att undvika överlevnadssituationer så är det mycket viktigare med de små "oglamorösa" detaljerna.. att diska ordentligt för att undvika tarminfektioner, att undvika skavsår, att hålla sig torr och varm i görligaste mån och att planera grundligt. Nåväl.. var och en blir väl salig på sin tro, så trivs man med en s.k. överlevnadskniv ska inte jag låta moraliserande..

Ps. Kolla gärna på mina fyra bilder på min sida.. inga knivbilder dock..

/Dave

jajustja..

Jajust det.. för att till viss del besvara en av dina frågor..
Jag gjorde GU vid I22, Kiruna 90/91.. vi hade ej knivutbildning, ej heller särskilda överlevnadsknivar utan vanliga moraknivar. Egna knivar fick dock införskaffas enligt rekommendationen att "bladet ska få plats i handen". Detta ej p.g.a någon "säkerhetsaspekt" utan endast utifrån praktisk tillämpbarhet.

/Dave

Re: jajustja..

dave1; sa:
Jajust det.. för att till viss del besvara en av dina frågor..
Jag gjorde GU vid I22, Kiruna 90/91.. vi hade ej knivutbildning, ej heller särskilda överlevnadsknivar utan vanliga moraknivar. Egna knivar fick dock införskaffas enligt rekommendationen att "bladet ska få plats i handen". Detta ej p.g.a någon "säkerhetsaspekt" utan endast utifrån praktisk tillämpbarhet.

/Dave

Jammen Dave, då ska du ju inte vara ledsen - för du kunde ju haft en A1.
Bladet är 16cm på en sådan och t o m jag, med ganska små händer, rymmer nästan 20cm i min hand!

Jag får väl tillstå att jag troligen är färgad av min "ungom" som tokig dykare - då använder man ofta kviven till allt annat än att skära med. (Och aldrig smygjakt på flundror, för det är ju olagligt...)
Och då är det ju ett utpräglat verktyg som helst ska vara så kraftigt att det går att använda som bräckjärn och så stor så man får ett visst moment i rörelsen.

Med önskan om en trevlig helg
Ulf - med glimten i ögat

Re: Re: jajustja..

"Jammen Dave, då ska du ju inte vara ledsen - för du kunde ju haft en A1.
Bladet är 16cm på en sådan och t o m jag, med ganska små händer, rymmer nästan 20cm i min hand!"

Då har du riktiga "dasslock" till händer Ulf. =) Jag menade förstås handbredden och då borde det väl bli 10-12 cm cirka. Fällkniven, som jag känner en viss lokalpatriotism till eftersom jag kommer från Boden, har dock två modeller som skulle falla mig in i smaken och det är F1 och F2, kanske även WM1 (förutom de magnifika köksknivarna). Dock ligger det väl till på det sättet att jag har ett så gott förhållande till min samekniv med renhornsslida att jag nog svårligen kommer byta ut den inom den närmsta tiden. Jag förstår likväl de som vill ha en "kraftfullare" kniv som F1, Gerber LMF eller någon av SOG´s modeller för speciella ändamål som dykning etc, men som "skogs- och allround knivar" tycker jag de är ganska opraktiska, prova rensa en fisk med en LMF till exempel. Sen ogillar jag benämningen "överlevnadskniv" med betoning på överlevnad. Nåväl. Nog om detta. I helgen blir det antingen fiske efter grov gädda och abborre i Lödde å eller havsöringsfiske på Österlen.

Trevlig helg på er alla.

/Dave

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg