Re: Re: M.95
Mr P; sa:
Intressant, och priset har gått ner också ser jag. När modellen var ny sades det att den skulle ligga på runt 1100:-.
Angående frågan M.95 kontra AI / S1 är jag intresserad av skillnader i knivarnas egenskaper. Vilka olika tankar ligger bakom konstruktionerna? Lämpar de sig till olika saker i stort? Vilken skillnad gör valet av material i de olika produkterna?
Peltonen själv demonstrerade gärna att det var lättare att skära och tälja med en M.95 än med en A1 vilket är naturligt eftersom den är aningen tunnare och vinkeln efter eggen mindre. Det var hans huvudsakliga försäljningsargument och frånsett att den kan rosta lättare ville han (naturligtvis) inte vidkänna några andra nackdelar i en jämförelse.
Jag måste dock nog säga att som yxsubstitut spelar knivens massa roll.
Det var dock inte som ett alternativ till A1 den togs fram, utan mycket för att han inte tyckte finska försvaret skulle behöva köpa in F1 när det fanns en inhemsk knivtradition.
Frånsett stålvalet ser jag dem båda som avsedda för väldigt lika uppgifter. Skillnaden är att F1(/S1/A1) är tänkta också att vara lämpade för saltvattensbruk, vilket J-P tyckte var totalt oviktigt för en skogskniv. Vad gäller tekniker som att klyva trä genom att banka på bladet med en annan träbit är de tänkta att klara samma slags belastningar. Skillnaden är att F1 är för kort för en del sånt. Peltonen nämner också gärna vantar och knivskaftet i samma mening.
En skillnad är att A1 m fl har en bit av tången synlig i akt och mening att man ska kunna banka in spetsen utan att skada skaftet.
Själv tycker jag egghållningen vad gäller VG-10 är så bra att det knappast är nån större nackdel jämfört med kolstål. Vad gäller styrkan tror jag det mest är en akademisk fråga i de flesta fall.
Det är nog mest en fråga om tycke och smak vilken man föredrar. Själv föredrar jag faktiskt aningen mindre, d v s F1, EKA W11 eller kanske Randall Model 26.