överlevnad/bushcraft

...Åandrasidan så rekomenderas filtrering genom Torv/kolfilter vilket jag å min sida har fått lära mig är kontraproduktivt. Kunskap är ju sällan statisk.

Uffe

Just det med torvfilter är intressant. Filtret togs fram för att rena vatten från kemikalier och radioaktivt nedfall.

Någonstans på vägen har det börjat ses som ett filter för att även ta bort bakterier.
Filtret har en viss förmåga att avlägsna organismer men det är typ 50/50*.
* Inte exakt de värdena men ni förstår vad jag menar...


Därför kan man i till exempel Handbok överlevnad läsa att man även bör koka vattnet (dock efter den gamla rekommendation om 20 minuter, numera lär man sig att det räcker med uppkok).
Filtret tar bort gifter och kokningen dödar organismer...

Tyvärr är det ganska oklart formulerat i boken, man kan tolka det som att torvfiltret kan ersätta tabletter och moderna kolfilter.
 
det är fel att torv/kol filter skulle fungera som bakteriell rening, detta har dom sedan ganska många år backat på, det är kokning som gäller.. en viss kemisk rening kvarstår dock, tyvärr har det visat sig att dessa torv/kol fiter i flera fall kontaminerar mer än dom renar.. jag är inte helt säker på vart man står idag..
 
det är fel att torv/kol filter skulle fungera som bakteriell rening...

Precis, det har aldrig egentligen varit avsett för det. Kolet har en viss effekt men eftersom osäkerhetsfaktorn är så pass stor är det mer teoretiskt.

Vitsen med filtret var att de militära förband som överlevde ett större kemiskt/nukleärt angrepp (vi pratar femtiotal) skulle ha möjlighet att rena vattnet från gifter. Och koka det för att döda organismer...

Att det sedan under årens gång har framställts som ett sorts allmänt vattenfilter är ju typiskt för när kunskap förs vidare från instruktör till instruktör...
Handgreppen förs vidare men orsaken till dem går förlorad på vägen.


Ungefär som i fotografin när man fortfarande lär ut att teleobjektiv ger kortare skärpedjup.
Jag har assisterat en fotograf som vid en produktfotografering bytte till en kortare brännvidd och gick närmare (för att få samma utsnitt i sökaren) eftersom han ville få större skärpedjup...
Jag teg och debiterade mina 1500 plus moms.
 
Torv-kolfiltret finns beskrivet i en FOA rapport från 80 talet. Arne Groth (en av grundarna till SÖS) var den som drev projektet och skrev rapporten. Han beskriver filtrets renande verkan på kemiska föreningar och radioaktivitet, sådana föreningar som man kan förvänta sig i krig. Jag vet att han sade att efter filtreringen måste vattnet kokas eller klorbehandlas för att ta död på bakterier (kommer inte ihåg om det står i rapporten).

Senare har det beskrvits i flera överlevnadsböcker. I de flesta av dessa står det att vattnet ska eller bör kokas efter filtrering. Allt eftersom åren gått har det mer tagits för givet att torv-kolfiltret tar bort bakterier.

2001 gjorde dåvarnde ställföreträdande chef på Arméns Överlevnadsenhet en analys av filtrets förmåga att rena vatten från bakterier. Rapporten visar att av nio vattenprover var det tre som blev tjänliga med anmärkning från att ha varit otjänliga, ett som var oförändrat otjänligt och fem som blev sämre. Av dessa fem var ett tjänligt före filtrering men inte efter. Övriga fyra var otjänliga från början men blev ännu sämre genom filtrering.

/mattias
 
Fick utstå några sådana här turer i lumpen, men 3-4 veckor är rätt extremt. Vi höll på i nån vecka bara. Att bygga en bivack tar inte nån längre tid efter lite övning. Ibland struntade vi helt i det, pga tidsbrist.

Jag kan förstå många har en romantisk inställning till överlevnad i naturen med alla program som går på TV. Men i verkligheten är det en helt annan sak. Hungern är väl inte så jobbig, den brukar försvinna efter nån dag. Men man mår inte speciellt bra och är väldigt slö. Allt tar tid att göra, speciellt avverka en sträcka. Så du gör nog bäst i att stanna vid något lämpligt ställe där det finns gott om mat.

Mötte en dansk för några år sedan som varje år gjorde en så här tur i Sarek (södra delarna). Typ gick två-tre mil och slog läger. Sen levde han på naturen. Dock hade han med sig nått kg ris just ifall det skulle bli svårt att få tag i mat. Han bröt dock också mot alla lagar i Sarek.
 
Mötte en dansk för några år sedan som varje år gjorde en så här tur i Sarek (södra delarna). Typ gick två-tre mil och slog läger. Sen levde han på naturen. Dock hade han med sig nått kg ris just ifall det skulle bli svårt att få tag i mat. Han bröt dock också mot alla lagar i Sarek.
I Sarek? Det kan väl inte finnas mycket att äta på kalfjäll och i fjällbjörkskog?
 
Civilförsvarsförbundet

Jag har mejlat civilförsvarsförbundet om två uppkok är nödvändigt och fick följande svar:

Hej Ulf!

Då jag själv inte hade ett glasklart svar så talade jag med Statens Livsmedelsverk, de har ansvar för dricksvatten och dricksvattenrening. De svarade att din fråga är närapå omöjlig att svara på, då vattnet i naturen har olika kvalitet beroende på förhållanden i skog och mark.

Som riktmärke använde han kommunalt vatten, som endast behöver kokas upp, ”Big bubbles, no troubles”



Talade även med en på Statens Smittskyddsinstitut, hon sade att en uppkokning gäller, när vattnet svalnat saknar vattnet näring som de bakterier som klarat sig behöver för att föröka sig i och överleva.

Hon brasklappade dock om att det alltid finns undantag som är svåra att förutse, men generellt, en uppkokning gäller.



Uffe


jag har hört detta från flera källor, jag hörde det ursprungligen från en SÖS instruktör.. det var ytterligare en i tråden som hade hört samma.. nu blir jag o andra sidan nyfiken och måste leta efter mer fakta..
 
Tycker att det kan vara klokt att lägga in en brasklapp ibland och inte vara alltför kategorisk.
Undantag kan ju alltid dyka upp och då står man där med sin tvättade hals - framförallt om någon ogin person lagt ut ens bedömingar på internet...

Själv tolkar jag det som att ett uppkok räcker.

Uffe
 
Låter grymt kul, kanske lite lång tid till att börja med men värt att försöka! det är mycket att tänka på som de andra säger. jag tycker speciellt att de e bättre med sovsäck än renhudar.....
 
Inte "fel"

Det är ju inte fel att koka upp sitt vatten två gånger. Frågan är om det är nödvändigt.

Än så länge är underlaget för att göra två uppkok inte mer än att en (för mig) okänd person på ett internetforum hänvisar till en icke namngiven instruktör som i sin tur hänvisar en anonym forskare.

Jag saknar den mikrobiologiska kompetensen att avgöra om sporbildande bakterier i vatten är ett stort problen, länken tar ju ffa upp matförgiftningar. Tillväxtförhållandena borde vara lite annorlunda i mat jämfört med vatten.

Det är också okänt för mig hur mycket Clostridier som krävs för att man skall bli sjuk.

Uffe
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg