överlevnad/bushcraft

Än så länge är underlaget för att göra två uppkok inte mer än att en (för mig) okänd person på ett internetforum hänvisar till en icke namngiven instruktör som i sin tur hänvisar en anonym forskare.

Uffe

jag håller med dig fullständigt!!

jag vet namnen men jag gillar inte att "name droppa" utan att ha frågat dom först...
 
Det är långt ifrån man alltid behöver koka vattnet, vi har ett väldigt bra vatten här i sverige. MAn får troligtvis i sig mer bakterier ich andra nastys när man dricker läsk direkt ur burken eller varför inte jordnöten som har rörts vid c:a 7 händer innan den når din mun.

Lokalbefolkningen brukar ha koll på om vattnet går att dricka direkt och smakar bättre än kokt vatten som smakar rök.
 
Före kärnvapenkriget skulle jag nog säga att allt vatten går att dricka ja. I princip allt man lär sig om vattenrengöring i det militära för att utöva på svensk mark är ganska nonsens.

Jag dricker alltid vattnet direkt ur bäckar och sjöar när jag är ute, utan att koka och aldrig haft problem med det.
 
Och jag har spytt som en kalv efter några dagars vattenförtäring i Norge (i områdena runt Röros - Os).

Norge är känt för sitt skitiga vatten, det är de där hytterna som ställer till det. En gammal fjällräv berättade att han dricker vattnet direkt i sjön och bäckar här sverige men ksulle aldrig tänka sig göra det i norge.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg