överlevnad/bushcraft

Hur kommer det sig att två uppkok är effektivare än att koka en gång, men då lite längre?

/OJ

det finns parasiter och organismer som sluter sig vid upphettning och sedan inte kan kokas ihjäl, gör man två uppkok så kan dom inte sluta isg två gånger och andra gången dör dom.. att stormkoka vatten i 20 minuter fyller ingen funktion. det finns dock en pedagogisk funktion med ett uppkok på ett par minuter, det är lättare att skilja att det sjuder mot att det kokar om det bubblat ordentligt i ett par minuter.
 
det finns parasiter och organismer som sluter sig vid upphettning och sedan inte kan kokas ihjäl, gör man två uppkok så kan dom inte sluta isg två gånger och andra gången dör dom.. att stormkoka vatten i 20 minuter fyller ingen funktion. det finns dock en pedagogisk funktion med ett uppkok på ett par minuter, det är lättare att skilja att det sjuder mot att det kokar om det bubblat ordentligt i ett par minuter.

OK. Intressant.
Jag har hört det där om två uppkok några gånger innan, men aldrig någon förklaring, så tack ska du ha!

/OJ
 
Mycket Mycet matnyttig information! Tack för alla tippsen, nu ska jag bara läsa de böcker som rekomenderats här och på andra forum, göra lumpen, eventuellt gå någon mer kurs någonstanns, pröva ett gäng småturer, och sen kan jag ge mig av på en långvandring.
 
@Patrik om vattenrening

Dubbla uppkok var nytt för mig. Intressant - man lär sig alltid något nytt.

Vad har du förresten för källa för detta?
Det vore också kul om du visste lite mer exakt vilka mikororganismer det gäller.

Uffe
 
Om man vill vara riktigt säker på att alla mikroorganismer dör så ska man koka upp det två gånger, varför det är så är för att det finns sporbildande bakterier som tex clostrider ex Clostridium perfringens. När man kokar upp det en gång så dör bakterierna men inte sporerna, när man sen låter vattnet kallna o det blir rätt miljö igen så aktiveras dessa och utvecklas till bakterier, när man sen kokar upp det igen så dödar man även dessa bakterier!
Källa http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10451&epslanguage=SV
 
Men då är ju frågan, hur mycket måste det kallna och hur länge måste det vara kallt innan man kokar upp det igen?

Det gäller ju att de inte hinner göra nya sporer? För då är man ju tillbaka på ruta 1?

Och hur vanligt förekommande är dessa bakterier och deras sporer i svenskt vatten?
 
Om man vill vara riktigt säker på att alla mikroorganismer dör så ska man koka upp det två gånger, varför det är så är för att det finns sporbildande bakterier som tex clostrider ex Clostridium perfringens. När man kokar upp det en gång så dör bakterierna men inte sporerna, när man sen låter vattnet kallna o det blir rätt miljö igen så aktiveras dessa och utvecklas till bakterier, när man sen kokar upp det igen så dödar man även dessa bakterier!
Källa http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10451&epslanguage=SV

Det står ingenstans i den texten att det skulle hjälpa med 2 uppkok. Grejen med just Clostridium perfringens (som jag förstått) är just att den kapslar in sig när det blir en ogynnsam miljö och återgår till bakterie när miljön är gynnsam och förökar sig då. Det skulle väl innebära att 2 uppkok inte direkt fungerar. För cryptosporidium, giardia, thularemi mf räcker det med ett uppkok men det finns ju en hel del andra kryp och välja på.

/mattias
 
Bumpar tråden...

...Då Nermanders och Norpans frågeställningar var intressanta.

Är själv tämligen oinsatt när det gäller såväl vattenrening som mikrobiologi.

Uffe
 
enligt den SÖS instruktören som lärde mig detta så var det just för att vissa organismer kapslar in sig vid upphettning, låter man det svalna och sedan gör ett uppkok till så kan inte kapslingen ske igen..
 
Om man skall vara lite elak så är faktabasen för dubbelkokning än så länge en persons tyckande?

Jag menar inte på något sätt att han behöver ha fel - men i den (tämligen begränsade)
"överlevnadslitteratur" jag läst står inget om två uppkok.
Åandrasidan så rekomenderas filtrering genom Torv/kolfilter vilket jag å min sida har fått lära mig är kontraproduktivt. Kunskap är ju sällan statisk.

Uffe
 
jag har hört detta från flera källor, jag hörde det ursprungligen från en SÖS instruktör.. det var ytterligare en i tråden som hade hört samma.. nu blir jag o andra sidan nyfiken och måste leta efter mer fakta..
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg